• Rosenbarn

Phil & Ted syskonvagn del 15

Välkommen till 15:e Phil and Ted´s tråden!

Text kopierad från Missy Cat Phil and ted tråd nr 14

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40914001.html

Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

Demofilm av en sport V1

Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-...

Lägg ut era bilder på vagnen, tillbehör och tips och trix

BILDTRÅD 1: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

BILDTRÅD 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 00:47
    BILDTRÅD 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496899.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 21:32
    Senaste tråden Nr 14 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496646.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:40
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:41
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 11:51
    Mönster till dynor

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.php

• Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 15
  • Miniigirl

Asså, måste fråga...hur ser man skillnad på e3 och sport? har suttit och jämfört, men tycker dom ser liakdana ut...någon sillnad måste det väll vara?:)

• Rosenbarn
    Miniigirl skrev 2009-08-01 00:45:56 följande:
    Asså, måste fråga...hur ser man skillnad på e3 och sport? har suttit och jämfört, men tycker dom ser liakdana ut...någon sillnad måste det väll vara?:)
    Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare
  • buffybus
    Miniigirl skrev 2009-08-01 00:45:56 följande:
    ja syskonsitsen på sport har viloläge.. det har inte e3
    André ska bli storebror i Juli-09
  • buffybus
    Blåklockan skrev 2009-07-31 22:04:50 följande:
    Tack för svar! Jag har ingen syskonvagn ännu (bf lillebror 8 okt) men är sugen på en Phil and Ted. Men jag är osäker på det här med sovningen... Känns inte så jättebra att ha den lilla sovandes middag i halvliggande position. Kommer ihåg hur dottern var, hon ville inte somna om hon satt upprätt. Allt var ju så spännande att titta på
    ok hehe.. vår son somna super fort i bilstolen alltid så jag hoppas ju att detta ska funka.. har bf om 4 dagar.. fast har inte fått vagnen ännu men men
    André ska bli storebror i Juli-09
  • Miniigirl

Tack för era svar...men, jag undrar mest utseendemässigt. är det någon som skiljer i designen helt enkelt?! eller, är det dragkjedjorna som gör viloläget bara?

• iAnnaMaria
    lindsath skrev 2009-07-31 23:06:13 följande:
    Jag hade problem med att fälla ihop vagnen först, knapparna på sidan är tröga. Det står ju "press" på dom men jag listade ut att om man håller runt hela knappen på båda sidor och drar dom utåt så går det lättare. Testa!
    Ja ska testa det då... Konstigt att man ska dra ut när det står press :P
  • Stormis
    Miniigirl skrev 2009-08-01 08:45:30 följande:
    Tack för era svar...men, jag undrar mest utseendemässigt. är det någon som skiljer i designen helt enkelt?! eller, är det dragkjedjorna som gör viloläget bara?
    Kolla på deras hemsida så ser du skillnaderna. Tex har classic/e3 annorlunda sufflett fr Sport. http://www.philandteds.com/index_home_jazzed.htm
    iAnnaMaria skrev 2009-08-01 11:35:03 följande:
    Ja ska testa det då... Konstigt att man ska dra ut när det står press :P
    Nu har jag visserligen inte börjat anväda min, men man trycker väl på ena sidan, då blir det liksom ett lyft på andra sidan. Typ .
    ♥♥♥ Dotter 0710 & lillebror i magen med BF 0912 ♥♥♥
  • Miniigirl
    Stormis skrev 2009-08-01 15:02:24 följande:
    Kolla på deras hemsida så ser du skillnaderna. Tex har classic/e3 annorlunda sufflett fr Sport. www.philandteds.com/index_home_jazzed.htm

Nu har jag visserligen inte börjat anväda min, men man trycker väl på ena sidan, då blir det liksom ett lyft på andra sidan. Typ .
    Det är just det, har suttit ock kikat...men kan inte se:) får kolla igen...nu vet jag ju att det ska skilja på sufletterna iafall:)
  • Lever i väntan
    lindsath skrev 2009-07-31 23:06:13 följande:
    Jag hade problem med att fälla ihop vagnen först, knapparna på sidan är tröga. Det står ju "press" på dom men jag listade ut att om man håller runt hela knappen på båda sidor och drar dom utåt så går det lättare. Testa!
    Ja min E3 kärvar också lite, jag smörjde den och det blev mycket lättare.
    På den sidan det står PRESS trycker du in/ner knappen tills det knäpper till, sedan drar du i den svarta knappen på andra sidan och vips fälls den ihop!
    När du sedan skall fälla upp vagnen är det lättast att sätta en fot på stången vid bromsen och dra upp handtaget kanska snabbt, då brukar det knäppa till och den låser sig i rätt läge. Kontrollera så att knappen "PRESS" går tillbaka. Det gjorde den inte alltid i början på min vagn, MEN efter smörjningen fungerar det perfekt!
    ♥ Stolt mamma till lilla JACK 070717 + LOKE BF 090808 ♥ ♥
  • iAnnaMaria

Lever i väntan skrev 2009-08-01 19:22:29 följande:

Ja min E3 kärvar också lite, jag smörjde den och det blev mycket lättare. På den sidan det står PRESS trycker du in/ner knappen tills det knäpper till, sedan drar du i den svarta knappen på andra sidan och vips fälls den ihop! När du sedan skall fälla upp vagnen är det lättast att sätta en fot på stången vid bromsen och dra upp handtaget kanska snabbt, då brukar det knäppa till och den låser sig i rätt läge. Kontrollera så att knappen "PRESS" går tillbaka. Det gjorde den inte alltid i början på min vagn, MEN efter smörjningen fungerar det perfekt!
    Satt och meckade med vagnen förut och kom till slut på att det var en rem från syskonsätet som kommit i kläm när vagnen fälldes upp. Därför det var så svårt att fälla ner också för den var ju totalt fast... Men nu är den fungerande igen!!!
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 15