• Rosenbarn

Phil & Ted syskonvagn del 15

Välkommen till 15:e Phil and Ted´s tråden!

Text kopierad från Missy Cat Phil and ted tråd nr 14

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40914001.html

Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

Demofilm av en sport V1

Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-...

Lägg ut era bilder på vagnen, tillbehör och tips och trix

BILDTRÅD 1: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

BILDTRÅD 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 00:47
    BILDTRÅD 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496899.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 21:32
    Senaste tråden Nr 14 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496646.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:40
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:41
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 11:51
    Mönster till dynor

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.php

• Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 15
  • buffybus
    dainaise skrev 2009-07-30 23:30:15 följande:
    Jag skickade ett mail i söndags, men inget svar så jag ringde dit i går och då var det stängt t om sista juli.
    tur dem informerar det på deras jävla hemsida.. beställde en vagn av dem förra fredagen som jag inte fått o antar att det lär dröja ännu längre om dem inte öppnar förrän måndag då alltså.. ja då har man tur om vagnen kommit innan barnet fötts då alltså... suck... vad trött man blir hehe
    André ska bli storebror i Juli-09
  • Annagalenpanna
    Rosenbarn skrev 2009-07-30 23:38:59 följande:
    När ska du ha? Har också svårt och bestämma mig, trodde jag hade bestämt mig, men men
    Ska ha om 9 veckor och känner faktiskt att jag snart vill beställa OM OM OM nu man skulle få förtidigt
  • Rosenbarn
    Annagalenpanna skrev 2009-07-31 08:10:42 följande:
    Ska ha om 9 veckor och känner faktiskt att jag snart vill beställa OM OM OM nu man skulle få förtidigt
    Ja de förstår jag. Har till mitten av okt då den lille är beräknad men börjar känna stress redan nu..
  • Lever i väntan

Hej!
    Jag är så i valet och kvalet.......behöver hjälp och råd!

För 4 veckor sedan köpte jag en beg. P&T eftersom vi skall få barn nr.2 om 1 vecka och behöver en syskonvagn. Jag ville inte lägga så mycket pengar då jag nyligen köpt en helt ny Emmaljunga Nitro till sonen (nu 2 år).

Sonen vägrar nu ligga i sin Emmaljunga och vill BARA sitta i P&T (roligt iofs....)
    Nu undrar jag om jag kanske skall sälja BÅDA vagnarna och satsa på en NY fräsch P&T?
    Jag vill inte göra mig av med Emmaljungan och bara ha den beg. P&T kvar eftersom den har några år på nacken och ena hjulet måste kollas......vill inte stå en dag med trasig vagn.

Är såååååå velig!

♥ Stolt mamma till lilla JACK 070717 +LOKE BF 090808 ♥ ♥
  • E L I
    Werty skrev 2009-07-30 22:39:38 följande:
    En liten VIBE-fråga:Det ska vara viloläge på syskonsiten; är det de här två små dragkedjorna som man drar ner som ska göra detta, eller har jag missat något större moment. Skillnaden är ju inte alltför stor tycker jag..?
    Det är inte större viloläge än så...
  • Annagalenpanna
    Rosenbarn skrev 2009-07-31 08:19:00 följande:
    Ja de förstår jag. Har till mitten av okt då den lille är beräknad men börjar känna stress redan nu..
    Ja lite stress känner jag också. Just för att jag jag inte vet vilken vagn. Tycker ju Viben är snäppet snyggare, sen att det är mer plats ovanför huvudet när syskonsitsen är ovanför bebisen.

Medans vad jag förstått det så är sportens syskonsits längre i ryggen än viben.....å det är ju viktigt det med, grrrr
  • Sissi82

såg en rosa camo P&T igår och blev lite avis faktiskt! jag vill också ha! men mitt äldsta barn är numera för stort för att köra runt i vagn(3,5år)

Mamma till två prinsessor♥
  • lillronya
    ninaboel skrev 2009-07-30 22:21:11 följande:
    Mina två är födda oktober 2007 och februari 2009. Hillevi är en smalis och lillen Ebbot lite rundare och längre så de är ganska jämna. Nu är väl Ebbot runt 75 cm och Hillevi 90 men jag tror inte det dröjer länge förrän de är mer jämna.Båda barnen sitter fint både i huvudsits samt syskonsits. Syskonsitsens övre båge är precis i Hillevis höjd nu men när hon somnar med huvudet åt sidan även lite längre fram så kommer det säkert inte vara ett problem *hoppas* alltså att hon slår i när man ska dra ner dragkedjorna till viloläge eller så. Hon vill helst sitta bak. Ebbot har inte börjat uttrycka någon särskild vilja ännu Eftersom det inte skiljer mycket på deras vikt så kan de ganska bra alterneras mellan sitsarna utan att körningen påverkas... Svårt att säga om hur det skulle funka på dig, det är ju dessvärre att testa som gäller... speciellt om du har en vagn som du gillar *funderar*
    Tack för ditt svar. Ja jag funderar och funderar...
    Sissi82 skrev 2009-07-31 08:53:58 följande:
    såg en rosa camo P&T igår och blev lite avis faktiskt! jag vill också ha! men mitt äldsta barn är numera för stort för att köra runt i vagn(3,5år)
    MIn tös fyller 4 i höst och jag använder forfarande syskonvagn. Mest pga hennes väldigt starka vilja.
    Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • Miniigirl

Någon som vet vad en bilstolsadapter kostar? och vet någon vart man kan läsa lite mer om det? vilka stolar som passar osv?

sen undrar jag vd dt skulle kosta att köpa ny klädsel till en vagn?för, det måste gå va?
    någon som vet?:)

Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 15