• Rosenbarn

Phil & Ted syskonvagn del 15

Välkommen till 15:e Phil and Ted´s tråden!

Text kopierad från Missy Cat Phil and ted tråd nr 14

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40914001.html

Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

Demofilm av en sport V1

Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-...

Lägg ut era bilder på vagnen, tillbehör och tips och trix

BILDTRÅD 1: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

BILDTRÅD 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 00:47
    BILDTRÅD 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496899.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 21:32
    Senaste tråden Nr 14 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496646.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:40
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:41
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 11:51
    Mönster till dynor

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.php

• Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 15
  • Rosenbarn

Lilla Mimsan skrev 2009-07-31 19:22:13 följande:

Japp!! Det är samma!
    Vet du hur man fäster fotsacken upptill? De finns ju knappar man kan använda på sporten? Vet du hur de är bäst att göra på Viben?
  • Rosenbarn

Lilla Mimsan- Jag kollade ditt galleri vad fint din fotsack blev. Använde du lindajos mönster? Jag undrar vad har du på sidorna? Hittade inget bävernylon som var mönstrat! Kanske var annat material du använt`?

• MissLillan

vaxduk kanske skulle passa?

Rosenbarn skrev 2009-07-31 20:10:19 följande:
    Lilla Mimsan- Jag kollade ditt galleri vad fint din fotsack blev. Använde du lindajos mönster? Jag undrar vad har du på sidorna? Hittade inget bävernylon som var mönstrat! Kanske var annat material du använt`?
  • iAnnaMaria

Hej hej..

Idag när jag fällde upp min sport så ville den inte hoppa i rätt läge. Va jätte svårt att få den att fastna i uppfällt läge. När jag väl lyckades med det så var det ju såklart omöjligt att få ihop den igen??

Ena sidan som hackar upp sig. Går inte ens att trycka in den saken man ska trycka på för att fälla... Någon som vart med om detta? Vad ska man göra åt detta?
    Vagnen har aldrig strulat innan....

• Blåklockan

Tack för svar!
    Jag har ingen syskonvagn ännu (bf lillebror 8 okt) men är sugen på en Phil and Ted. Men jag är osäker på det här med sovningen... Känns inte så jättebra att ha den lilla sovandes middag i halvliggande position. Kommer ihåg hur dottern var, hon ville inte somna om hon satt upprätt. Allt var ju så spännande att titta på

buffybus skrev 2009-07-31 15:52:16 följande:
    vilken vagn har du? tror alla syskonsitsar har viloläge.. utom E3n eller va den nu heter..

dem ska ju ha lika skönt i det läget som i en bilstol så tror det går jätte bra.. bebisen kommer säkert somna gott där ska du se...
    hoppas jag iallafall...
  • Slurpeturpa

Fundrar på att köpa en vibe, är det någon som har erfarenhet av den? Jag tycker att syskondelens "mettalbåge" rakt i huvudet på barnet?? gör den det??

• lindsath

Köpte en Phil & Teds Sport på blocket som jag fick hem igår. Jag är supernöjd!
    Den är verkligen så snygg och smidig som jag hoppats på!
    Nu väntar vi bara på lillasyster/lillebror som beräknas komma om 7 dagar

• lindsath
    iAnnaMaria skrev 2009-07-31 21:27:41 följande:
    Hej hej..Idag när jag fällde upp min sport så ville den inte hoppa i rätt läge. Va jätte svårt att få den att fastna i uppfällt läge. När jag väl lyckades med det så var det ju såklart omöjligt att få ihop den igen?? Ena sidan som hackar upp sig. Går inte ens att trycka in den saken man ska trycka på för att fälla... Någon som vart med om detta? Vad ska man göra åt detta? Vagnen har aldrig strulat innan....
    Jag hade problem med att fälla ihop vagnen först, knapparna på sidan är tröga. Det står ju "press" på dom men jag listade ut att om man håller runt hela knappen på båda sidor och drar dom utåt så går det lättare. Testa!
  • Lilla Mimsan
    Rosenbarn skrev 2009-07-31 20:10:19 följande:
    På sidorna är det bävernylon, det i mitten är vasduk. Använde Lindajos mönster!
  • Lilla Mimsan
    Rosenbarn skrev 2009-07-31 20:08:01 följande:
    Lilla Mimsan skrev 2009-07-31 19:22:13 följande:
    Vet du hur man fäster fotsacken upptill? De finns ju knappar man kan använda på sporten? Vet du hur de är bäst att göra på Viben?
    Jag använde kardborreband då viben inte har de knappar spm sporten har till sufletten
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 15