• Rosenbarn

Phil & Ted syskonvagn del 15

Välkommen till 15:e Phil and Ted´s tråden!

Text kopierad från Missy Cat Phil and ted tråd nr 14

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40914001.html

Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

Demofilm av en sport V1

Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-...

Lägg ut era bilder på vagnen, tillbehör och tips och trix

BILDTRÅD 1: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

BILDTRÅD 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 00:47
    BILDTRÅD 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496899.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 21:32
    Senaste tråden Nr 14 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496646.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:40
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:41
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 11:51
    Mönster till dynor

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.php

• Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 15
  • HardcoreHunny
    HardcoreHunny skrev 2009-10-28 13:38:07 följande:
    Elodie details funkar utmärkt! Iaf i Viben....men antar att det e samma...
    Kan ju tipsa om att ta ett mattunderlägg, ni vet ett sådant rutnät typ... & klippa till en lagom bit & ha mellan vagn & åkpåse så glider den inte runt!
  • Fiansess

kalmar brud skrev 2009-10-28 12:57:45 följande:

Ni som tagit vagnen på avbetalning. Kommer första räkningen nästa månad då eller???Kan man betala in mer än vad som står på räkningen? Jag menar om det kanske står att jag ska betala 249 kr... Kan jag då betala in 1000 kr??? Får man betala av hur snabbt man vill?
    Jag betalade 4 veckor efter leverans. Man fick välja hur man ville dela upp det, kostade lite olika beroende på hur länge man lägger upp det på osv.
    Vi betalade hela direkt så jag vet inte hur mkt det kostar på avbetalning, men det står säkert på resp sida.
    Man kan alltid betala in mer, än man "ska" de månader man känner att man kan och vill det.
  • honeypie81

Hej!
    Tänkte ställa några frågor till er som är experter

Jag har alltid varit anti Phil and Ted! Men har nu när vi väntar ett syskon (bf mars & då kommer dottern vara 22 mån) börjat ändra mig lite.. Men är fortfarande väldigt tveksam, och min sambo är nog ännu mer osäker.

Jag tänkte lite på syskonsitsen, hur fungerar det för det större barnet att sova i den? För den går väl inte att fälla när bebisen ligger under?

Har ni någon erfarenhet av att bebisen inte trivs av att ligga underst, att det kanske blir för trångt eller mörkt tex?

Och sist, finns det något typ av skydd att köpa som man sätter för när bebisen ligger under? Tex om det blåser eller snöar och man då inte behöver/vill använda regnskydd.

Hoppas någon kan hjälpa till att svara

• Fiansess
    honeypie81 skrev 2009-10-28 13:52:41 följande:
    Hej!Tänkte ställa några frågor till er som är experter Jag har alltid varit anti Phil and Ted! Men har nu när vi väntar ett syskon (bf mars & då kommer dottern vara 22 mån) börjat ändra mig lite.. Men är fortfarande väldigt tveksam, och min sambo är nog ännu mer osäker.Jag tänkte lite på syskonsitsen, hur fungerar det för det större barnet att sova i den? För den går väl inte att fälla när bebisen ligger under?Har ni någon erfarenhet av att bebisen inte trivs av att ligga underst, att det kanske blir för trångt eller mörkt tex?Och sist, finns det något typ av skydd att köpa som man sätter för när bebisen ligger under? Tex om det blåser eller snöar och man då inte behöver/vill använda regnskydd.Hoppas någon kan hjälpa till att svara
    Syskonsitsen har endast viloläge (ungefär som en bilstol). Har inte börjat använda syskonsitsen än, men jag tror dottern kommer sova lika bra där som i bilen. Blir inga längre stunder då hon bara sover 1 timme, max 2 om dagen och oftast på dagis eller i sin säng...

Mörkt för bebisen blir det inte, det är helt öppet baktill. Det medföljer ett plastskydd till alla vagnar som vi kommer använda. Jag kommer även sy till ett mörkare skydd så bebisen får lite mörker när den sover.

Jag var förresten och provade BT:s mjuklift med sufflett i PT:n häromdagen. Funkade utmärkt att vända den så jag kan ha bebisen mot mig när jag använder den som singelvagn (när storasyster är på dagis tex) .
    Sufletten var liite liten tyckte jag visserligen, ngn som vet om det finns andra mjukliftar med suflett??
  • Superhero

hade bestämt mig för en babytravel..... men nu börjar det luta lite åt en P&T....

en fråga: nån som vet hur det funkar med service o sånt när man beställer på internet? kan man ändå få hjälp om det händer nåt i ex en babyproffsen affär som säljer P&T

• gottmebulle

va rädd för att man inte skulle få någon bra service om man beställde via nätet, så vi tog den från en affär här i närheten så man kan gå dit på en gång om de skulle va nått.... i försig tänkte ja beställa från england då och inte från nån nät affär från sverige

undrar när ni byter, så bebisen får sätta sej i syskon sitsen? mjukliften är VÄRDELÖS alldeles liten o min bebis som var 315g när hon föddes, och är idag 3månader har blivit alldeles för stor för den. sträcker hon på sej så sticker benen ut från mjukliften

OCH NI MED ÅKPÅSAR!! vilka kan ni rekomendera??????

• gottmebulle

oj stavfel äsh tror ni förstår ändå ;)

• Bess
    gottmebulle skrev 2009-10-28 16:34:27 följande:
    va rädd för att man inte skulle få någon bra service om man beställde via nätet, så vi tog den från en affär här i närheten så man kan gå dit på en gång om de skulle va nått.... i försig tänkte ja beställa från england då och inte från nån nät affär från sverigeundrar när ni byter, så bebisen får sätta sej i syskon sitsen? mjukliften är VÄRDELÖS alldeles liten o min bebis som var 315g när hon föddes, och är idag 3månader har blivit alldeles för stor för den. sträcker hon på sej så sticker benen ut från mjukliften OCH NI MED ÅKPÅSAR!! vilka kan ni rekomendera??????
    Vi har One Tree Hills åkpåse och den funkar kanon
  • Sara E

Vi har en åkpåse från ullared. Passar jättebra

♥Oscar 11/2-07♥William 22/11-08♥
  • iAnnaMaria

Sara E skrev 2009-10-28 17:50:17 följande:

Vi har en åkpåse från ullared. Passar jättebra
    Japp vi också :)
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 15