• xerox

Leonberger

Någon som har erfarenhet av den hundrasen?

Jag ska kolla på en ikväll och vill veta lite mera om hur deras temprament är osv.

Tacksam för minsta lilla svar

• Svar på tråden Leonberger
  • enlitenbitkaka

Är ju en stor hund som behöver mycket motion men även mental stimulans. Vad kan ni erbjuda hunden är en bättre fråga.

Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • emma91

Fast dregel och nerhårning beror ju lite vad man jämför med
    Iaf så tycker jag inte de(min) hårar så fasligt mycket så länge pålsen blir helt igenom borstad några gånger i månaden, tycker inte de är så mycket dregel, men de blir väääldigt blöt efter han har druckit vatten

• xerox
    enlitenbitkaka skrev 2009-08-07 12:55:51 följande:
    Är ju en stor hund som behöver mycket motion men även mental stimulans. Vad kan ni erbjuda hunden är en bättre fråga.
    Vad negativ du var då. Vad vet du om vad vi kan erbjuda eller inte??
  • enlitenbitkaka
    enbebisimagen skrev 2009-08-07 13:04:58 följande:
    Vad negativ du var då. Vad vet du om vad vi kan erbjuda eller inte??
    Är inte negativ, bara realist Man ska aldrig fråga sig hur en hund är. Man ska utgå från vad man vill göra med hunden. Vill ni träna bruks? Utställning? Agility? Lydnad? Jakt?
  • mittenavapril
    fast mycket motion? De är ju slöa hundar och rekommenderas till dem som inte vill ut och springa varje dag....
  • Tjimtjom
    Fast grannarnas hundar VILL inte gå långt. Går man längre än 15 min med dom ligger dom o sover halva dagen. Hur brukar dom du ha erfarenhet av vara?
  • enlitenbitkaka
    mittenavapril skrev 2009-08-07 13:10:30 följande:
    fast mycket motion? De är ju slöa hundar och rekommenderas till dem som inte vill ut och springa varje dag....
    Alla hundar blir försoffade om man inte erbjuder dem stimulans - men nej, Leonbergern är ingen latmask.
  • emma91
    mittenavapril skrev 2009-08-07 13:10:30 följande:
    Man behöver ju inte gå ut å springa med dom varje dag, kan ju åka å bada å simma(bra för leder) några gånger i veckan istället för att gå monotona koppelpromender, finns ju så mycket som är motion
  • xerox
    enlitenbitkaka skrev 2009-08-07 13:06:47 följande:
    Är inte negativ, bara realist Man ska aldrig fråga sig hur en hund är. Man ska utgå från vad man vill göra med hunden. Vill ni träna bruks? Utställning? Agility? Lydnad? Jakt?
    Jag vill veta om det är en lämplig hund att ha om man ska skaffa barn, så varför kan jag inte fråga det?
    Denna hunden som vi ska kolla på ska ställas ut.
  • enlitenbitkaka
    emma91 skrev 2009-08-07 13:18:16 följande:
    Man behöver ju inte gå ut å springa med dom varje dag, kan ju åka å bada å simma(bra för leder) några gånger i veckan istället för att gå monotona koppelpromender, finns ju så mycket som är motion
    My point exactly. Min labbe kräver inte en mil långa joggingturer i skogen varje dag. Men att strosa bredvid en barnvagn skulle inte räcka heller.
Svar på tråden Leonberger