Leonberger
Någon som har erfarenhet av den hundrasen?
Jag ska kolla på en ikväll och vill veta lite mera om hur deras temprament är osv.
Tacksam för minsta lilla svar
Någon som har erfarenhet av den hundrasen?
Jag ska kolla på en ikväll och vill veta lite mera om hur deras temprament är osv.
Tacksam för minsta lilla svar
Hej. Vi har en Leonbergerhane som är 5år. Han är stor (runt 70kilo) och HUR snäll som helst. Barnen får klättra på, fläta päls, gräva i hans mat , sova intill och allt annat man kan tänka sig.
Han fäller, är jämt skitig, drar in massa grus, tar evigheter att torka..(hoppar i vattnet utan lov så fort han kan) lekar med maten, trampar i vattenskålen och vill helst sitta i knät.
Han är slööööö....kan vara inne 8 timmar (inte själv) och sen undrar varför vi tycker han ska ut o kissa :) ...får du igång honom så springer han som en tok.
Hoppas det hjälper.

När de skäller hörs det över hela nejden, de har ett djupt kraftfullt skall. Måste bara säga att ALLA hundar oavsett ras är individuella. Jag har ett lejon hemma, och era beskrivningar stämmer ibland in på min hund, ibland inte.
Alla hundar är även formbara. Du får en hund vad du gör den till, speciellt lejon. Jag kan ta med min hund på låånga promenader men även vara hemma en hel dag och glo på tv. Det gör detsamma för min tik. Det beror helt på hur hunden är, den kanske kräver mkt motion? Men typiskt för rasen, nää... det skulle jag inte tro. Inga milslåånga promenader här inte, och absolut inte dom första 2 åren, då den fortfarande växer och då kan det bli slitsamt för höfterna. Ibland stämmer inte beskrivningen in: Ju större hund dessto mer motion.
Leonbergern ska vara självsäker och det är det som attraherar mig mest. Min tik är inte rädd för någonting. Är inte intresserad av främlingar, utan hejjar och går och lägger sig sen. Jag vet många gånger folk har kommit och hälsat på och dom har fått klivit över hunden som har legat i hallen. Hon har liksom inte brytt sig. MEN det är en gårdshund från början och jag skulle aldrig skaffa en om jag inte hade haft en tomt, för den trivs verkligen att ligga ute. Men visst det är väl individuellt de med och är den van att bo i lägenhet så vet den väl inte om något annat?? Om man tar hunden som valp vill säga.
Sen har den ju rasrelaterade sjukdomar som andra hundar har. Höfter, ögon och tonsillerna kan de bli fel på. Min hund var dyr att försäkra pga alla sjukdomar leonbergern är känd för.
Barnvänlig?? Jajjemen det ÄR den!!! Det står i rasbeskrivningen. Kommer aldrig ha något annat än leonberger!!! Är så förälskad i rasen och skulle jag beskriva leonbergern med tre ord skulle det bli: LUGN, självsäker och rolig. Får minst sagt ett gott skratt varje dag.
Ett tips besök en uppfödare och fråga ut mer och lära känna hundarna!!
Tycker inte heller att en leonberger ska behöva bo i en lägenhet.
Håller med om lägenheten. Jag skulle inte klara av att ha en leonberger i en lägenhet. Inte för att jag inte tror att den skulle trivas, utan att det blir liiite extra jobb, eftersom att ett lejon kräver utevistelse, och de betyder liiite mer jobb.
Men, så tror jag att de får mindre promenader när dom bor i hus. Jag kan bara se till mig själv, att mina hundar får mindre promenader nu än när dom bodde i lägenheten (dock inte leonbergern). Det är så enkelt och bara kasta ut dom på gårn när dom ska rastas.
MEN SJÄLVKLART får dom komma ut på promenader ändå, men det blir mer sällan om dagen än när vi bodde i lägenhet som sagt.
Har en vän som har leonberger i lägenhet och dom har ingen tanke på att flytta till hus. Och det funkar bra för dom. Det dom inte vet och är van vid lider dom inte av, tror jag :)
Verkar som en bra uppfödare som är mån om din hund. hur blir det då? Blir det något litet lejon?? :)
Jasså idag??? VAd roligt!!! GRATTIS!
Leonbergern är en underbar ras, min kille är 2 år och väger 70 kilo, är väluppfostrad men fruktansvärt stark och kan få för sig dumheter fortfarande, leonberger är valp länge
Leonbergern är känd för att vara blyg ganska länge, min kille har börjat ta kontakt med människor han inte känner nu först och så har mina andra oxå varit.
Dom ÄR klumpiga vet inte var dom har sin bakdel alla gånger, dom slåss gärna med en framlabb det ligger i rasen
Låt inte din leonberger bli en golvmatta dom älskar att var med där det händer och är inte främmande för lite träning och aktivering, det är en lagom ras och det är MYCKET Olika personligheter hos hundarna, en kan vara otroligt lat och en annan kan vara en träningsnarkoman, Tänk på att leonberger är en bruksras i sitt hemland. Den används till bruks och vakt.
Angående hår, jo dom fäller, här flyger det alltid små bollar av hundhår fast just nu är det mindre, Det går mycket löst hår på en leonberger.
Välj också hund med omsårg träffa gärna föräldrarna och var inte rädd för att fråga om temperamentet välj en uppfödare du känner förtoende för.
Du får gärna pm'a om det är något mera du uindrar över
Cowgirl 77 skrev 2009-08-09 19:46:51 följande:
min mamma och pappa har haft denna ras i flera år och jag har den erfarenheten att dom är som stora knä hundar =)
Iaf dom hundar vi har haft och genom åren så har vi haft 6 st.
Jag glömmde oxå en viktig sak, min kille föredrar barn framför vuxna. Hoppas du har hittat en bra uppfödare, lycka till med ditt lejon.
Alla hundar är väl individuella och det tycks mig som om dom i den här tråden som är mest kategoriska och mest säkra på sin sak är dom som inte äger en själv. För att svara på trådskaparens fråga skulle jag (har en lejontik själv) svara obetingat Ja den rasen skulle passa dig utmärkt. Det finns 2 st Leonberger som bloggar. Där kan man på ett kul sätt lära sig en hel del om rasen. Jag läser den bloggen varje dag. En massa bilder också
www.ttgwebdesign.com/leon/