• xerox

Leonberger

Någon som har erfarenhet av den hundrasen?

Jag ska kolla på en ikväll och vill veta lite mera om hur deras temprament är osv.

Tacksam för minsta lilla svar

• Svar på tråden Leonberger
  • emma91
    enbebisimagen skrev 2009-08-07 13:20:18 följande:
    Jag vill veta om det är en lämplig hund att ha om man ska skaffa barn, så varför kan jag inte fråga det? Denna hunden som vi ska kolla på ska ställas ut.
    Ja, de är i regel barnkära hundar, så javisst.

Men vad jag tror att luscious menar att du/ni ska tänka på vad ni har för möjligheter att uppfylla hundens behov, för alla behöver ändå motion och stimulans (hundar och människor), och hur villiga ni är att uppfylla dessa "krav" hunden har.

Blev kanske lite rörigt men du förstår nog
  • xerox
    emma91 skrev 2009-08-07 13:32:36 följande:
    Ja, de är i regel barnkära hundar, så javisst. Men vad jag tror att luscious menar att du/ni ska tänka på vad ni har för möjligheter att uppfylla hundens behov, för alla behöver ändå motion och stimulans (hundar och människor), och hur villiga ni är att uppfylla dessa "krav" hunden har. Blev kanske lite rörigt men du förstår nog
    Självklart förstår jag, men vad jag inte förstår är hur ni kan komma hit och bara ta för givet att vi inte kommer gå ut med hunden i tillräcklig utsträckning? Jag är hemma varje dag och har all tid i världen att aktivera hunden om så är.
    Jag är väl medveten om vad som krävs när man skaffar hund.
  • emma91
    enbebisimagen skrev 2009-08-07 13:35:01 följande:
    Självklart förstår jag, men vad jag inte förstår är hur ni kan komma hit och bara ta för givet att vi inte kommer gå ut med hunden i tillräcklig utsträckning? Jag är hemma varje dag och har all tid i världen att aktivera hunden om så är. Jag är väl medveten om vad som krävs när man skaffar hund.
    De är jättebra!
    Men många förstår nog faktiskt inte de, utan väljer en hund de tycker är söt/fin/häftigt och upptäcker sen vad som krävs av en hundägare.

lite ot men www.pellispricken.se/hundlekar.htm finns de lite roliga leker och övningar som kan va kul
  • enlitenbitkaka
    Självklart förstår jag, men vad jag inte förstår är hur ni kan komma hit och bara ta för givet att vi inte kommer gå ut med hunden i tillräcklig utsträckning? Jag är hemma varje dag och har all tid i världen att aktivera hunden om så är. Jag är väl medveten om vad som krävs när man skaffar hund.
    Jag tog inte förgivet, det var därför jag frågade Att ställa en fråga är inte att döma ut någon.

Mitt svar; Leonberger är en väldigt bra familjehund och är jättebra med barn (förutsatt att den får uppfostran som krävs) Men det är en stor hund, en klumpig hund, och inget jag rekommenderar om man har riktigt små barn hemma.
    Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • xerox
    enlitenbitkaka skrev 2009-08-07 13:43:07 följande:
    Jag tog inte förgivet, det var därför jag frågade Att ställa en fråga är inte att döma ut någon. Mitt svar; Leonberger är en väldigt bra familjehund och är jättebra med barn (förutsatt att den får uppfostran som krävs) Men det är en stor hund, en klumpig hund, och inget jag rekommenderar om man har riktigt små barn hemma.
    Ok tack för din åsikt!
  • hundpuss
    enbebisimagen skrev 2009-08-07 13:04:58 följande:
    Vad negativ du var då. Vad vet du om vad vi kan erbjuda eller inte??
    Det var ju en fråga. Svara på den istället, varfär ställer du en motfråga?

Berätta istället vad ni har att erbjuda, det var ju frågan
  • hundpuss
    Tror inte det handlar så mkt om att man antar att ni inte kan erbjuda hunden aktivering,
    snarare att många väljer hund efter exteriör.

Jag tror det var lite åt det hållet iaf.
  • xerox
    Vision400 skrev 2009-08-07 14:00:13 följande:
    Det var ju en fråga. Svara på den istället, varfär ställer du en motfråga?Berätta istället vad ni har att erbjuda, det var ju frågan
    jag har svarat på den frågan längre upp
  • enlitenbitkaka
    enbebisimagen skrev 2009-08-07 14:30:25 följande:
    jag har svarat på den frågan längre upp
    Hittar det inte?
    Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • xerox
    enlitenbitkaka skrev 2009-08-07 15:12:12 följande:
    Hittar det inte?
    nr #19
Svar på tråden Leonberger