• xerox

Leonberger

Någon som har erfarenhet av den hundrasen?

Jag ska kolla på en ikväll och vill veta lite mera om hur deras temprament är osv.

Tacksam för minsta lilla svar

• Svar på tråden Leonberger
  • trohoppochkärlek

Grattis. Att ha hund är både roligt men även krävande, men det där vet du säkert redan, Här hos oss finns det 2 puli, inte så vanliga, men trivsamma hundar, men ack så egna dom är, Jag tror säkert ni vet vad som gäller att både kunna erbjuda och erbjudas av en hund, Alla hundar har sin personlighet brukar anpassas efter den miljön den hamnar i. Lycka till

• trohoppochkärlek
    Vision400 skrev 2009-08-07 14:00:13 följande:
    Det var ju en fråga. Svara på den istället, varfär ställer du en motfråga?Berätta istället vad ni har att erbjuda, det var ju frågan
    erbjuda? men erbjuder man inte det man har, förklara gärna lite mer där
  • hundpuss
    trohoppochkärlek skrev 2009-08-07 16:20:41 följande:
    erbjuda? men erbjuder man inte det man har, förklara gärna lite mer där
    Ja man erbjuder i form av vad man har.
    Men vad har man då?

En intressant diskussion i många debatter kring raser. Dvs har man "det" som hunden kräver?
  • trohoppochkärlek
    Vision400 skrev 2009-08-07 16:34:58 följande:
    Ja man erbjuder i form av vad man har.Men vad har man då?En intressant diskussion i många debatter kring raser. Dvs har man "det" som hunden kräver?
    men tror du inte man har det, i den stunden man känner just för den rasen, att man kan erbjuda just det? Annars så skulle man väl inte bli intresserad? jag vet det finns en del som ska ha för status, men ofta så märker säljaren vad för slags människa det är och vad den kan erbjuda för hunden. Är själv uppvuxen med hund, så det har funnits vid min sida jämt, uppfödaren märker mycket innan dom låter hunden gå iväg.
  • xerox
    Vision400 skrev 2009-08-07 16:34:58 följande:
    Ja man erbjuder i form av vad man har.Men vad har man då?En intressant diskussion i många debatter kring raser. Dvs har man "det" som hunden kräver?
    jag frågade i trådstarten om vad hunden hade för temprament osv jag ville inte ha en massa nertryckande kommentarer från bessewisar som tror dom kan och vet allt.
  • CloudBerry the 1st

Jag har en leonbergerhane som vi skaffade tre månader innan första barnet, dvs för 4½ år sedan. Han är en ljuvlig familjehund men lite barnslig och hoppig i beteendet, en liten hund i stort format kan man väl säga.

Han ogllar skäggiga män och vi måste alltid välja bil efter hunden och inte efter det vi kanske helst vill ha. Han hårar enormt mycket och en dammsugning varje dag krävs helt klart men dyrt foder av högsta kvalité gör att det blir lite bättre.

Haha, nej min blogg är inget för dig: cloudberry1st.devote.se/
  • snorppan
    enlitenbitkaka skrev 2009-08-07 13:43:07 följande:
    Jag tog inte förgivet, det var därför jag frågade Att ställa en fråga är inte att döma ut någon. Mitt svar; Leonberger är en väldigt bra familjehund och är jättebra med barn (förutsatt att den får uppfostran som krävs) Men det är en stor hund, en klumpig hund, och inget jag rekommenderar om man har riktigt små barn hemma.
    Vi har en leonbergertik hemma hos oss och på den kenneln vi köpte henne hade de en 8 månadersbebis hemma och de hade 4 vuxna hundar och så de nio valparna från kullen och det var inga problem med små barn där inte.

Det är en hund som gärna är aktiv, men som också lika gärna kan slöa så jag skulle väl inte säga att det är en krävande hund.  Men det är också en hund man kan göra mycket med om man vill, då de gillar att bli aktiverade.
    Vår tik fäller i omgångar men i övrigt så tycker jag nog att hon hårar mindre än många andra raser, men jag tror att det kan vara individuellt. Hon är väldigt lugn och fin och vill gärna vara med "sin flock" Men har inga problem med att vara själv heller
    Hon blöter ner då hon dricker, men dräglar gör hon sällan.
    Vi får ofta höra hur snäll och mysig hon är.  Sen är hon som de flesta hundar lite busig och gör som hon vill ibland och kan bli hoppig när hon blir för uppspelt (vilken hund blir inte det ibland) men är inte svår att lugna ner.

Vi älskar vår leonbergertik och kan inte tänka oss en annan hund.
    Jag skulle verkligen rekomendera leonberger.

Lycka till!
  • CloudBerry the 1st

Man bör tänka efter ordentlgt innan man skaffar en så stor hund, det är mitt tips.

Motion i form av lugnare promenader och fri lek är också något som behövs men det är väl något alla hunder behöver så det vet jag inte ens om det är värt att nämna.

Minst en timmes aktivering(promenad och lek) behövs varje dag för att få en harmonisk leonberger.

Haha, nej min blogg är inget för dig: cloudberry1st.devote.se/
  • enlitenbitkaka
    enbebisimagen skrev 2009-08-07 16:42:17 följande:
    jag frågade i trådstarten om vad hunden hade för temprament osv jag ville inte ha en massa nertryckande kommentarer från bessewisar som tror dom kan och vet allt.
    Ursäkta mig, men nämn EN nedsättande kommentar du fått?
    Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • enlitenbitkaka

Aldrig sagt att Leonbergern är mycket krävande men det är en stor hund, har man inte 100% koll på den an det gå åt helvete. Och ska man bara hunden till rent sällskap och kanske få lunka bredvid vagnen så kan man skaffa en mindre hund. Visst, många raser anspassar sig - men varför inte köpa en hund som stämmer in med det man redan har.
    Och som sagt, inga problem med barn - snarare tvärt om. MEN det är en stor hund, en klumpig hund som oftast inte vet vart den har alla kroppsdelar.

Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
Svar på tråden Leonberger