Leonberger
Någon som har erfarenhet av den hundrasen?
Jag ska kolla på en ikväll och vill veta lite mera om hur deras temprament är osv.
Tacksam för minsta lilla svar
Någon som har erfarenhet av den hundrasen?
Jag ska kolla på en ikväll och vill veta lite mera om hur deras temprament är osv.
Tacksam för minsta lilla svar
Grattis. Att ha hund är både roligt men även krävande, men det där vet du säkert redan, Här hos oss finns det 2 puli, inte så vanliga, men trivsamma hundar, men ack så egna dom är, Jag tror säkert ni vet vad som gäller att både kunna erbjuda och erbjudas av en hund, Alla hundar har sin personlighet brukar anpassas efter den miljön den hamnar i. Lycka till
Jag har en leonbergerhane som vi skaffade tre månader innan första barnet, dvs för 4½ år sedan. Han är en ljuvlig familjehund men lite barnslig och hoppig i beteendet, en liten hund i stort format kan man väl säga.
Han ogllar skäggiga män och vi måste alltid välja bil efter hunden och inte efter det vi kanske helst vill ha. Han hårar enormt mycket och en dammsugning varje dag krävs helt klart men dyrt foder av högsta kvalité gör att det blir lite bättre.
Man bör tänka efter ordentlgt innan man skaffar en så stor hund, det är mitt tips.
Motion i form av lugnare promenader och fri lek är också något som behövs men det är väl något alla hunder behöver så det vet jag inte ens om det är värt att nämna.
Minst en timmes aktivering(promenad och lek) behövs varje dag för att få en harmonisk leonberger.
Aldrig sagt att Leonbergern är mycket krävande men det är en stor hund, har man inte 100% koll på den an det gå åt helvete. Och ska man bara hunden till rent sällskap och kanske få lunka bredvid vagnen så kan man skaffa en mindre hund. Visst, många raser anspassar sig - men varför inte köpa en hund som stämmer in med det man redan har.
Och som sagt, inga problem med barn - snarare tvärt om. MEN det är en stor hund, en klumpig hund som oftast inte vet vart den har alla kroppsdelar.