• Minna72

minnas xiii

Minnas XII
    Tråd nr 13! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html
    XIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m44121291.html

• Svar på tråden minnas xiii
  • Betty2

Maja: Här är en till som är uppe för andra dagen i rad medan maken sover... Förr i tiden brukade vi dela upp helgerna, så att man fick sovmorgon varsin dag (om vi inte hade grejer planerat som gjorde att bägge var tvungna att gå upp). Det verkar han helt ha glömt de senaste månaderna. (Jag HAR påmint honom...) I går kväll var han ute och kom hem vid 3-tiden men i fredags kväll var han inte iväg någonstans. Du har min fulla sympati! Känns ju dessutom som att du behöver extra vila pga din onda hals. Hoppas det inte blir långvarigt den här gången och är borta tills det är dags för förlossning.

Tack Cirkel förresten, för länken till nya tråden.

Minna: Jag skulle oxå gärna vilja se bilden/artikeln, om det är möjligt. Ser framför mig hur han står med blomman med rötter.

Här är det oxå mkt trots, och även A har kommit in i fasen "kan själv". (J har varit sådan länge, men nu har det alltså börjat även för A.) Något som är desto tråkigare är att A har börjat bita J. Det händer väldigt ofta nu (men inte på dagis än), nästan varje gång de bråkar om en leksak och liknande. Och nu har J börjat ge igen och biter tillbaka ibland... Vi har testat lite olika strategier men hittills verkar vi inte ha lyckats så bra med att få honom (dem) att sluta bita. Hoppas verkligen att han/de inte börjar bita andra barn oxå...

Nej nu får jag ta tag i frukosten. Önskar alla en härlig söndag!

• cirkel

Betty: trist med bitandet! Och jättesvårt att få dem att sluta. Emma har också bitits (oss och lillasyster) men det har gått över nu. Tror det är en period och jag tror inte att det vi har gjort har inverkat så mycket tyvärr...
    Testa med att bära iväg på den som bits till ett speciellt ställe och gå därifrån. Han får komma tillbaka med en gång men att han bärs iväg blir en markering och man talar samtidigt om att haninte får bitas.

Maja: Eländiga karl! Man undrar hur vissa tänker! Kram och krya på dig!

Idag kommer min MaPa och hälsar på ett par dagar! Och så kommer min bror med fru på middag idag.

• Nafrung

Maja och Betty. Hemma hos oss går vi båda upp i stället för att ha sovmorgon någon av oss. Kanske inte vettigt , men i alla fall rättvist. Och det spelar ingen roll om nån (läs maken) suttit uppe och spelat poker halva natten medan jag sovit sött framför TV:n.   Men okej, jag kan ju ge mig ifall han jobbat kväll förstås...

Allvarligt talat så tycker jag ni ska införa ny regim hemma... Men jag vet, det är så lätt att säga... Hoppas bara för fasiken att det blir bättre snaaart.... 

Och Maja, hoppas verkilgen du slipper föra barn alldeles sjuk... inge vidare antagligen. Hos oss har Ts morfar fått nåt som kan tänkas vara svinflunsan (inte säkert då, kan ju vara en rejäl förkylning också) så mommo och moa sitter numera i karantän, inget gullande med T tills vi vet om de är friska... Tänker inte föda barn "nöffandes"...

• förväntan

Hello!!

M är på har första dagen på dagis idag efter sommaren. rTror att han tyckte det var kul att vara tillbaka. Alla barnen kom och mötte oss vid dörren . Skönt att vara hemma i lite lugn och ro. F sover och jag dricker kaffe.

Naffe, vi får verkligen hoppas du slipper föda barn nöffandes . Skämt osido, vad läskigt om de har svininfluensan, bra att de är i karantän. Min mammas frisör fick ställa in hennes klippning då hon fått influensa, svin?? Det finns ju måga influensor.

Maja, vad jobbigt ni verkar ha det. Det är verkligen jobbigt både fysiskt och psy i slutet av grav, framförallt med en vild liten 2-åring. Man är ju inte direkt smidig längre... Hoppas verkligen skalman fattar i tid. FÖr även om man är smidigare när man klämt ut ungen behöver man verkligen sin partners stöd när man har 2 små. Ibland kan man överträffa sig och båda barnen sover samtidigt. Men F är ofta vaken när man ska laga middag och när M ska nattas och då är det jobbigt att kunna laga mat eller kunna natta med en gnällig nyföd. M vill gäran vara med F hela tiden och man får passa så han inte springer ska ligga brevid honom. M är väldigt kärligsfull och kelig med F men det kan bli lite hårt. Önskar ibland att jag hade en anordning att hänga i taket där M inte kunde komma åt honom .

Cirkel, hoppas ni får det mysigt med familjen.

Kul att se dig Betty . Jobbigt att de ska bitas, hopps det går över snart.Verkligen svårt hur man ska hantera vissa situationer, typ ignorera eller aktivt ta tag i det. Ibalnd får ju vårat agerande att det leder att de får värre beteende.

• förväntan

Måste fråga hur ni tänker kring prev-medel? Vad har ni valt efter grav??

Jag kan inte bestämma mig vad jag vill ha eller om jag vill ha. Jag vet inte om det bara var en slump att jag blev grav med F eller om jag kan bli det igen. Skulle gäran vilja skydda mig, men känner samtidigt att vi kanske aldrig blir grav spont igen. Funderar på en hormonspiral...., men vill inte bråka för mycket med hornomer och ÄL för någonstans finns hoppet om 3 barn någonstans i framtiden. (om bara C vill )

• cirkel

Förväntan: MEningen var att jag skulle sätta in en hormonspiral idag, men gyn vabbar så jag får se när jag får en ny tid.
    Jag har fortf inte fått tillbaka mensen, vilket jag tycker är skönt!

Jag känner att det räcker med 2 barn, men som jag sa till T häromdagen så känns det lite taskigt när man sitter och säger det för att man "nekar" någon att bli till. Så har jag aldrig tänkt förut, men nu har vi ju 2 exempel på vad det kan bli för barn.

• Pess

Jag funderar oxå mycket över p-medel efter nästa barn. Vill inte ta hormoner, är för sjåpig för att sätta in spiral ( ) och M vill inte att jag (eller han) steriliserar sig, trots att både jag och ffa han är nöjd med 2 barn. Återstår då kondom. Nu har jag så många spontangraviditeter bakom mig att jag absolut bör skydda mig. Det är så svårt. Men OM jag ändrar mig beträffande spiral så blir det nog en kopparspiral. Men det känns liksom fel att ha en främmande grej i kroppen i flera år.

• Rossy

Preeeecis vad jag också funderat över den senaste tiden. Preventivmedel. Vi är också nöjda med två barn och även jag är emot att ta hormoner. Mitt humör blir så "lamt" av p-piller (aldig riktig glad, aldrig riktigt ledsen) och troligtvis av andra hormoner också. Sterilisering vill jag INTE, inte P heller. Kondomer är trist och tråkigt.
    Hur funkar kopparspiral?
    Är det och kondomer de enda alternativen om man inte vill ha hormoner i kroppen?

Känner med er gravida i dessa svin-tider.
    Hoppas bara att risken att bli farligt sjuk är överdriven av media. Annars låter det som om halva Sverige kommer att behöva konstgjorda lungor innan vintern är här.

Maja och Betty. Tråkigt att era makar har svårt att inse att man delar på det arbete som hem och barn innebär. Funkar det inte att bara prata med dom? Att försöka hålla samtalet schyst utan att bli arg eller sur. Jag har märkt att jag kommer längst med P om jag helt sonika snackar med honom utan att vara anklagande, sur eller arg (även om jag ibland har all rätt att vara det). Det är dom gångerna som han lyssnar och faktiskt fattar vad jag säger. Och så kan förändringar man vill få till bli av... i åtminstone 14 dagar..........

• Pess

Rossy, pessar finns ju oxå. Men det känns inte som om någon ancänder sig av idag knappt.

P-spruta och p-stav är ju hormoner, men lågdos. Hade jag blivit tvingad till ett hormonpreparat hade jag valt p-stav för enkelhets skull.

Svar på tråden minnas xiii