• Babybalo

    Ont under revbenen på höger sida!

    Jag har i en och en halv månad nu haft ont i magen på höger sida under revbensbågen. Det strålar även nedåt och bak mot ryggen... Jag har gjort ultraljud av njurar, lever,gallan och allt såg normalt ut. Jag har även varit hos gynekologen och uteslutit att det rör sig om något gynrelaterat.
    Börjar känna mig uppgiven nu! Är dessutom värsta sortens hypokondriker och inbillar mig nu att det är någon form av cancer jag har.
    Smärtan är molande och tryckande. Ofta gör det dessutom ont när jag trycker med handen längs höger sida.
    Är det någon som känner igen? Kan gallbesvär vara konstanta eller kommer de alltid i attacker?
    Är sååå rädd!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-17 08:09
    Hej allihop!
    Jag har läst i tråden nu att många undrar hur det går för mig.
    Jo, min smärta har blivit oerhört mycket bättre. Efter att jag gjorde min koloskopi, så kände jag mig lugnare och kunde börja "leva" med smärtan. Det gjorde på något sätt att den blev lättare att hantera.
    Innan var jag så vansinnigt rädd att jag var dödligt sjuk och det förvärrade definitivt smärtan för min del.
    Läkarna som jag träffat (ganska många...) har alla varit överens att det troligen handlar om IBS, även om mina symptom inte varit typiska.
    "Apelsinen" under revbensbågen kan jag fortfarande känna av ibland, främst när jag sitter ner, men på det stora hela så är det så mycket bättre.
    Den här tråden blev verkligen min räddning när det var som värst. Tack för det alla och lycka till med era besvär!

  • Svar på tråden Ont under revbenen på höger sida!
  • AnnErica

    Hej alla

    många möjliga orsaker diskuteras för väldigt liknande symptom. Jag har ont ibland fortfarande på liknande sätt och får detta från och till sedan säkert 15 år nu. Blir lite rädd ibland, men det finns inte mycket att göra.
    Har genomgått alla de undersökningar som beskrivs i tråde,n utan att man fann något fel.

    Pga av att mitt strålade ut i ryggen och egentligen faktiskt började i höger skulderblad, så kom någon på att göra en MR på hela ryggraden. Man hittade ett mindre diskbråck mellan två halskotor, som sägs kunna ge denna smärta. Nerverna mellan diskarna kommer ju i kläm, eller egentligen irriteras av att kudden mellan diskarna kläms ut, och därigenom skapar de smärta på skilda ställen i kroppen.

    Jag hade tidigare försökt att definiera det onda unde höger revben, genom att hitta tidpunkter när det kom. I samband med vilken mat, i samband med mens, träning, sovit lite eller mycket etc etc, men hittade inte något mönster alls. Så till sist alltså en hållbar förklaring. Det enda som gör det bättre är att bygga upp musklerna så mycket man orkar, framförallt i rygg- och nackpartiet. Då hålls alla delar på plats och man får en så bra hållning som möjligt. Kanske något att prova för någon

  • Spindla

    Hej!
    Vet inte om jag ska vara glad eller ledsen över att ha hittat denna tråd... Glad för att det känns skönt att inte vara en alien - ledsen för att det finns så många som mår lika dåligt som jag och inte får reda på vad det är :(

    Även jag har problem med höger sida. Upplever att det finns en halvmjuk/halvhård boll under revbenen på höger sida som tar emot när jag sitter och ligger och som gör till exempel gör att det är jobbigt att ha bh på. Även svullnad lite ovanför midjan bakåt ryggen där smärtan oftast är stark.
    Har haft problem länge med magen som ökat och därför slutat med lactos och sedan mjölkprodukter vilket gjorde att jag blev bättre men inte bra.

    För två-tre månader sedan fick jag domningar på höger sida av magen, sidan och bak på ryggen. Det känns som om det är några centimeter bomull ovanför huden där bedövning håller på att gå ur, där det spirrar och känns brännande vid beröring. För en och en halv månad sedan fick jag jätteont på samma ställe och efter det har jag varit stamgäst på vc och akuten. Njursten misstänktes och jag har gjort UL som visade att höger njure var en centimeter större än den andra och att det kunde ha varit eller fortfarande var en sten där. Skiktröntgen av buk visade inget konstigt (passade givetvis på att få en kraftig allergisk reaktion mot kontrastvätskan dock!) Inga av de blodprover som tagits visar något konstigt heller. Ska få remis till neurolog så småningom – har även domningar i vänster ben och under foten.

    Jag har roterat bäcken efter graviditet nr 2  för fyra år sedan och troligtvis även skolios (har gått snedbelastad under längre tid och var hos en osteopat strax innan smärtorna dök upp) Har även ihoptryckta diskar ovanför korsryggen av gammal lyftarbetsskada.

    Är det någon mer än jag som upplever att man har som en korsett eller rustning under huden som håller upp och liksom trycker ut kroppen? Har som en brännande känsla i huden vid beröring och får som kramp (som svåra sammandragningar) så fort jag går några steg i litet snabbare tempo. Och är det någon av er som har fått några svar eller ledtrådar som har hjälpt er? Någon som har anlednig att misstänka borrelia, bältros (med få eller inga synliga utslag) eller annat virus som orsak eller delorsak?
    Känner mig frustrerad och rätt trött på att ha ont och inte få hjälp!

  • MoSv74
    Spindla skrev 2010-11-16 15:28:36 följande:
    Hej!
    Vet inte om jag ska vara glad eller ledsen över att ha hittat denna tråd... Glad för att det känns skönt att inte vara en alien - ledsen för att det finns så många som mår lika dåligt som jag och inte får reda på vad det är :(

    Även jag har problem med höger sida. Upplever att det finns en halvmjuk/halvhård boll under revbenen på höger sida som tar emot när jag sitter och ligger och som gör till exempel gör att det är jobbigt att ha bh på. Även svullnad lite ovanför midjan bakåt ryggen där smärtan oftast är stark.
    Har haft problem länge med magen som ökat och därför slutat med lactos och sedan mjölkprodukter vilket gjorde att jag blev bättre men inte bra.

    För två-tre månader sedan fick jag domningar på höger sida av magen, sidan och bak på ryggen. Det känns som om det är några centimeter bomull ovanför huden där bedövning håller på att gå ur, där det spirrar och känns brännande vid beröring. För en och en halv månad sedan fick jag jätteont på samma ställe och efter det har jag varit stamgäst på vc och akuten. Njursten misstänktes och jag har gjort UL som visade att höger njure var en centimeter större än den andra och att det kunde ha varit eller fortfarande var en sten där. Skiktröntgen av buk visade inget konstigt (passade givetvis på att få en kraftig allergisk reaktion mot kontrastvätskan dock!) Inga av de blodprover som tagits visar något konstigt heller. Ska få remis till neurolog så småningom – har även domningar i vänster ben och under foten.

    Jag har roterat bäcken efter graviditet nr 2  för fyra år sedan och troligtvis även skolios (har gått snedbelastad under längre tid och var hos en osteopat strax innan smärtorna dök upp) Har även ihoptryckta diskar ovanför korsryggen av gammal lyftarbetsskada.

    Är det någon mer än jag som upplever att man har som en korsett eller rustning under huden som håller upp och liksom trycker ut kroppen? Har som en brännande känsla i huden vid beröring och får som kramp (som svåra sammandragningar) så fort jag går några steg i litet snabbare tempo. Och är det någon av er som har fått några svar eller ledtrådar som har hjälpt er? Någon som har anlednig att misstänka borrelia, bältros (med få eller inga synliga utslag) eller annat virus som orsak eller delorsak?
    Känner mig frustrerad och rätt trött på att ha ont och inte få hjälp!
    Hejdär.
    Många av dina symptom stämmer in på mej.
    Jag hade oxå en förstorad njure men det var pga att den inte kunde tömma sej.Den var/är rörlig så den åkte ner och då samlades urinen i njuren så gjorde att den blev förstorad.
    Har dock op mej 2ggr-05 för att fästa njuren.
    Får olika svar från olika läkare nu efter op.En del säger att den ff är lös och en del att den inte är det.
    Har ff ont VARJE dag men dock inte på samma akuta sätt.

    Jag känner av en sk rustning eller korsett på höger sida av min kropp.När jag sitter så måste jag sträcka ut kroppen-känns som ajg klämmer ihop allt annars.
    När ajg är ute och går kan jag få som kramp eller "baksug" i magen på höger sida.Känner alltid av min njure inuti kroppen.
    Omöjligt säger vissa läkare...
    Att jag ff har ont tror en del läkare är att jag fått nervskador efter op.men ajg känner ju att jag har ont INNE i magen på höger sida. Trycker jag så flyttar det onda sej...

    har bråkat såååå länge om dethär nu så har gett upp. Går på smärtstillande och är just för tillfället sjukskriven pga all stress jag upplevt efter detta.

    Måste fråga dej?
    Har dom gjort stående röntgen på dej?
    Dom såg inte att min njure var rörlig/lös förens dom gjorde en stående röntgen.Då åkte den ner.

    Hoppas verkligen att du får nån hjälp!!
    Lycka till!!
  • April Mamma

    Tråden lever vidare =)

    Spindla: Vad har läkarna sagt om dessa domningar som du har? Jag har ju likadant. Börjde få ont för över 2 år  sedan på höger sida. Men domningarna har kommit under det senaste året. Känner av de från och till hela tiden.

    Börjar misstänka att jag har någon slags inflammation på/i revbenen på höger sida då jag känner mig väldigt öm och svullen på flera ställen men???!
    Gjorde en röntgen av ryggen för ett tag sedan o då såg dom att jag hade en form av skolios i bröstryggen, då undrar man ju om detta har något med det att göra...kanske skoliosen orsakar inflammationen.
    Jäkligt irriterande är det. Har ätit voltaren i några omgångar nu men vet inte om det hjäler, liiite kanske kan jag tycka.

  • tompry

    Hej finns det nogon som bor i malmö så vi kan träffas o gå igenom vad vi har gått igenom,Jag har haft min verk i 6ÅR HOPPAS PÅ SVAR [email protected]

  • andromeda

    Hög igenkänningfaktor hos mig! Någon beskrev klåda och stickningar - det är precis så jag känner också. Smärta, molande, klåda och stickningar. Uppblåst mage och en löpande hypokondri som jag tycks dela med de flesta Känner även ont i höger höftben ibland.
    Tror lite på teorier om muskelfästen och felbelastningar. Funderar på att boka en massagetid. Skönt att dela dessa ångestframkallande krämpor med andra.

  • April Mamma
    andromeda skrev 2011-01-31 15:53:07 följande:
    Hög igenkänningfaktor hos mig! Någon beskrev klåda och stickningar - det är precis så jag känner också. Smärta, molande, klåda och stickningar. Uppblåst mage och en löpande hypokondri som jag tycks dela med de flesta Känner även ont i höger höftben ibland.
    Tror lite på teorier om muskelfästen och felbelastningar. Funderar på att boka en massagetid. Skönt att dela dessa ångestframkallande krämpor med andra.
    Välkommen =)

    Har du haft tidigare problem med ryggen osv?

    Ser inte mig själv som hypokondrisk MEN när man har ont Hela tiden så smyger sig dessa känslor fram Om VAD det beror på.
    Lustigt att det är så många som har liknade "symtom". Mitt onda/molande sitte mest í magen nu på höger sida, ibland mest över höger revben.

    Boka in en massage tid =) Hur skönt som helst...ska  nog boka en tid jag med =)
  • andromeda

    Jag hade en period för några år sedan då jag hade liknande problem. Just strålandet ut i ryggen var mer markant då än vad det är nu. Då var jag livrädd och helt övertygad om cancer och snar död. När jag gick till läkaren med mina problem var han helt övertygad om att det stressframkallat. Jag blev rekommenderad bulkmedel - det jag trodde var bukspottkörtel eller gallbesvär - trodde han var tarmbesvär.

    Jag började med bulkmedel och gick på massage och det kändes bättre och bättre. Provade en stesolidtablett (muskelavslappnande) och märkte att hela smärtan på högersida försvann mer eller mindre. Då blev det tydligt för mig att det på någotvis var muskelrelaterat.

    När jag nu fått tillbaka eländet - ter det sig inte likadant. Förutom smärtan känns revbenen ömma och det kliar inombords på något konstigt sätt. Vet inte hur jag ska beskriva det. Men ont gör det - smärtan är inte så farlig om det inte var för att den framkallar rädsla och ångest. Nu jobbar jag med att få ner stressen, dra ner på kaffet, massage och bulkmedel. Ännu har det inte hjälpt tyvärr.....

Svar på tråden Ont under revbenen på höger sida!