• valkyrie

vad ger du din katt för foder

vad ger du din katt för foder?

torr som blött.

och vad kostar det?

jag har 3 katter som äter som HÖSTAR. dom älskar allt.

jag ger dom torrfoder från lidel 2 kg påse som kostar 30 kr.
    men jag köper ca 9 påsar bärgån så det vara länge.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 13:57
    klömde skriva att jag inte är så nöjd med det. så vill ha tips på foder.

• Svar på tråden vad ger du din katt för foder
  • felicityporter
    mamita64 skrev 2009-08-25 13:07:28 följande:
    Må vara så, nu får de ju inte decilitervis med vitlökssås heller. Men de får "diska"skålar" och sånt, likadant så sätter jag ut formen med potatisgratäng så äter de rent den och det blir lättare att diska för mej. Jag har vitlök i nästan all mat så det blir svårt att undvika.
    Jag tycker att du skall köpa ett näringsriktigt foder och utfodra dem med det istället. Varför gambla med deras hälsa bara för att dina förra katter haft turen att fått leva ett långt liv sina usla matvanor till trots?
  • skorpionen80
    mamita64 skrev 2009-08-25 16:20:21 följande:
    Men är du dum på riktigt? Vad tror du katter åt innan det fanns torrfoder? Tror du att tex bönderna förr köpte kattmat i affären till sina ladugårdskatter? nej, icke, de fick klara sej på möss, råttor , matrester samt mjölk från korna. Den äldsta jag har nu är 14 år, han är galen i kokt potatis o gratäng, skulle han inte få äta det då? Om du läst vad jag skrivit förut så får de bra foder, Kattarina och det är deras huvudsakliga föda. Sen får de matrester i den mån det finns. Jag har just nu nio vuxna katter och de flesta är relativt gamla, de har alltså utsatts för mina experiment med människomat i många år och mår ändå bra. Katten som följde med när jag köpte huset för 25 år sen fick aldrig köpt kattmat, endast matrester. Jag gamblar inte med mina katter, jag utfodrar dem med förnuft
    Ska vi gå så långt tillbaka i tiden som innan torrfoder fanns så åt de möss och annat de kunde fånga. Det är det optimala!
  • mamita64
    skorpionen80 skrev 2009-08-25 16:24:48 följande:
    Ska vi gå så långt tillbaka i tiden som innan torrfoder fanns så åt de möss och annat de kunde fånga. Det är det optimala!
    Det var därför jag började ha katt faktiskt, för att hålla koll på mössen.
    Men vän av ordning kan ju hävda att de kan få mask då så de borde kanske bara äta industrimat av den anledningen?
    Ni vet väl att burkmaten består av 80% vatten?
  • Trollet Ludenben
    mamita64 skrev 2009-08-25 16:33:07 följande:
    Det var därför jag började ha katt faktiskt, för att hålla koll på mössen. Men vän av ordning kan ju hävda att de kan få mask då så de borde kanske bara äta industrimat av den anledningen? Ni vet väl att burkmaten består av 80% vatten?
    Att brukmaten skulle vara mindre bra för att den består av vatten är en missuppfattning. Det är tvärtom bra att den gör det eftersom katter är generellt dåliga på att dricka. De får vad de behöver av burkmaten och det bästa är att katten får inte massa onödigheter som tex spannmålens kolhydrater.
  • pluppfamiljen

Pussi hon älskar det och slukar glupsk i sig det och så gädda när min älskade man far ut och fiskar. Hon brukar även äta på det som vi lämnar på bordet och stjäl lite vad som helst och vi brukar skratta åt den tokiga katten som bara äter vanlig mat när hon får ta den. För om det ligger i hennes skål så backar hon och tittar på mig som om jag tappat förståndet.  

5 barns mamma
  • felicityporter
    mamita64 skrev 2009-08-25 16:20:21 följande:
    Men är du dum på riktigt? Vad tror du katter åt innan det fanns torrfoder? Tror du att tex bönderna förr köpte kattmat i affären till sina ladugårdskatter? nej, icke, de fick klara sej på möss, råttor , matrester samt mjölk från korna. Den äldsta jag har nu är 14 år, han är galen i kokt potatis o gratäng, skulle han inte få äta det då? Om du läst vad jag skrivit förut så får de bra foder, Kattarina och det är deras huvudsakliga föda. Sen får de matrester i den mån det finns. Jag har just nu nio vuxna katter och de flesta är relativt gamla, de har alltså utsatts för mina experiment med människomat i många år och mår ändå bra. Katten som följde med när jag köpte huset för 25 år sen fick aldrig köpt kattmat, endast matrester. Jag gamblar inte med mina katter, jag utfodrar dem med förnuft
    Nej, jag det är inte jag som är den dumma i denna diskussion. Möss, andra gnagare och fåglar är rimligtvis en alldeles utmärkt föda för katter. Matrester och lågpristorrfoder är däremot helt åt helskotta fel föda åt en katt och att bönder ger sina katter skitmat är inget försvar, då jag är tämligen övertygad om att dessa katters medelålder inte är speciellt hög.

Dina katter är karnivorer men du väljer att köpa billigt torrfoder och att dessutom utfodra dem med kryddad mat avsedd för människor på regelbunden basis, detta är knappast vad jag skulle kalla "sunt förnuft".
  • Sparvöga

Min katt äter Royal Canin. Det kostar ca 400 kr för en säck på 4 kg.
    Lite dyrt kanske, men det räcker jättelänge och håller bra kvalitet.
    (En trevlig bieffekt är att kattbajset inte luktar apa som det ofta gör av en del billigare sorter...!)

• Sparvöga

Tillägg: Jag tror dock inte att katter generellt mår dåligt av att få smaka mat av färska råvaror, som inte är nermalda och hoppackade till torrfoder/blötfoder. Vår katt äter både kött, kyckling och fisk då och då (och en och annan fluga som han fångar )

• mamita64

Trollet Ludenben skrev 2009-08-25 16:58:31 följande:

Att brukmaten skulle vara mindre bra för att den består av vatten är en missuppfattning. Det är tvärtom bra att den gör det eftersom katter är generellt dåliga på att dricka. De får vad de behöver av burkmaten och det bästa är att katten får inte massa onödigheter som tex spannmålens kolhydrater.
    Fast jag påstod inte att burkmaten är dålig, jag påpekade bara att man får bära hem en massa vatten.
    Det gäller mej också, för när jag har kattungar så matas de med burkmat.

Din
    ?a katter är karnivorer men du väljer att köpa billigt torrfoder och att dessutom utfodra dem med kryddad mat avsedd för människor på regelbunden basis, detta är knappast vad jag skulle kalla "sunt förn
    uft".

Jag anser att Kattarina är ett bra foder, jämfört med övriga jag provat.
    Katterna har en bra vikt, de är blanka i pälsen, pigga och glada, jag vet inte vad jag mer kan förvänta mej.
    Sen hur ofta de får min mat har jag faktiskt inte sagt nåt om, det sker när det finns matrester, och som jag skrev innan så är jag ensam här efter att ungarna flyttat så några jättemängder blir det inte.
    Och de gillar min mat, de är när de får den som de "slåss" om plats vid maten och tom kan morra åt varandra
  • ninanen

Min katt äter Royal Canin Hair & Skin torrfoder och i blötmatsform (vilket han får ett par ggr i veckan) finns det två saker som funkar det är Mjau tetrapak (dock inte alla sorter paté funkar inte) eller Pussi (inte alla sorter som behagar där heller).

Jag ger helt enkelt min katt det han äter vilket inte är mycket olika saker men det han får i sej är bra saker. =) Rökt skinka gillar han också men det är inget jag utfodrar honom med mer än en liten smakbit en gång ibland. Sen har jag sett dyka ner i smörpaketet vid ett antal tillfällen så jag förmodar att det också passar herrn men det låter som en tveksam kostcirkel för en katt å äta bara smör ;)

Svar på tråden vad ger du din katt för foder