• tomcar1

Hur är cockrar ?

Hej !
    jag undrar hur cocker spaniel är att ha som sällskapshund ? Är det mycket päls- och öronvård ? Vill veta allt. maken och jag funderar på ny hund och det lutar åt antingen en ny golden eller en cocker spaniel. Ingen av oss har erfarenhet av cocker, men det verkar vara en trevlig ras.

/tomcar1

• Svar på tråden Hur är cockrar ?
  • tomcar1

Zchimla...jo, detta med att ge sig, det är det jag tänker på, att han kanske lär sig att matte ger sig bara jag gör si och så, jag ska ta med lite falukorv sedan och testa. Har haft med torkad lever och det har gått sisådär. Ska försöka säga åt systersonen nästa gång, men det är inte lätt, han är så van vid vår förra hund och så har de en "flat" själva som tål det mesta.....
    Vi får försöka ta det i Elons takt. jag är inte van vid så unga hundar, så jag ska ärligt erkänna, att jag har väl lite svårt att förstå detta, att det inte går fortare....knäppa jag ! Maken har haft unghundar/valp tidigare, så han vet lite mer. Vi berömmer mycket och jag busar med honom, samtidigt som vi båda är "hårda" när det gäller att hoppa och ställa sig mot soffan. Det har redan blivit bättre och en kul sak är, att han verkar vilja apportera. Hämtar saker och släpper dem med en gång utan protester och hämtar dem igen. Ska se om det framöver, är något att spinna vidare på. Någon av er som tränar något med era cockrar ?

• Zimlis
    tomcar1 skrev 2009-09-23 11:03:34 följande:
    Zchimla...jo, detta med att ge sig, det är det jag tänker på, att han kanske lär sig att matte ger sig bara jag gör si och så, jag ska ta med lite falukorv sedan och testa. Har haft med torkad lever och det har gått sisådär. Ska försöka säga åt systersonen nästa gång, men det är inte lätt, han är så van vid vår förra hund och så har de en "flat" själva som tål det mesta..... Vi får försöka ta det i Elons takt. jag är inte van vid så unga hundar, så jag ska ärligt erkänna, att jag har väl lite svårt att förstå detta, att det inte går fortare....knäppa jag ! Maken har haft unghundar/valp tidigare, så han vet lite mer. Vi berömmer mycket och jag busar med honom, samtidigt som vi båda är "hårda" när det gäller att hoppa och ställa sig mot soffan. Det har redan blivit bättre och en kul sak är, att han verkar vilja apportera. Hämtar saker och släpper dem med en gång utan protester och hämtar dem igen. Ska se om det framöver, är något att spinna vidare på. Någon av er som tränar något med era cockrar ?
    Ja cocker är ju vattenapporterande - så att han gillar apportering ligger i hans natur

Jag hemmatränar bara med Ebba och det är lydnad och en hel del bus i skog, med gömme och sånt - kasta pinnar och boll.

Det är ju bra för systersonen med att lära sej att alla hundar är inte som hans flat - din syster får ju faktiskt hjälpa till hon med och förklara att han inte bara kan springa fram.
    Jag tror säkert det kommer gå jättebra.

Äsch det är ju så man kommer in i gamla vanor och har man då inte haft valp/unghund på länge är det inte konstigt att man inte tycker att det går lite långsamt. Du kommer nog märka mer när han mognar att "NU nu klickar det"
    Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • tomcar1

Zchimla...jo, hon sa till honom flera gånger och jag röt i åt honom när han skrek här. Barn kan visst inte tala tyst nu för tiden ; )
    Systersonen fick iallafall klappa Elon innan de åkte hem. Jag sa åt honom att ta det försiktigt, att Elon är ny här och inte känner igen sig. Att han inte är som "H" (deras hund) och att han är mer som en bebis, då klappade han honom försiktigt.

Jo, jag får ha tålamod. Börjar jobba igen på fredag då mina semesterdagar är slut : (
    Maken ska vara hemma hos Elon i 2 veckor, men det känns lite tråkigt, att åka iväg så för Elons skull, men sedan är jag ju hemma i helgen igen : )

• tomcar1

Idag när vi var ute och gick på eftermiddagen, träffade vi barn och vår Elon började skaka så pass, att det var hemskt nästan att se. När jag väl fått ut honom från tomten och gick en sväng, så tvärstannade han och skakade så hemskt när barnen kom och gick. Som tur var, så kom de inte fram och hälsade. Ringde uppfödaren, men enligt henne har han inte varit så mot barn tidigare, då hon har barnbarn och valpköpare med barn som kommit, men vem vet en spark går fort att utdela : (
    Känns så tråkigt bara. Har bett min syster komma hit med sin son i helgen, så elon får "vänja" sig.
    /tomcar1

• tomcar1

Nu hände samma sak igen. maken var med och vi skulle gå över vägen och in i skogen. Några barn med sin förälder kom på cykel och åkte förbi. Vi höll på i 20 minuter att få Elon till den plats vi skulle, maken bar honom en bit men släppte sedan ner honom. Efter mycket om och men släppte det, men man blir ledsen av att se detta. Kan det vara något fel?

• Zimlis

Det låter ju som att han är rädd för barn. Ta det bara lugnt och träna lugnt och stilla.
    Ni kan ju alltid ta med en leksak eller något annat skoj ut och ser ni att det är barn på g så försök att fånga hans uppmärksamhet innan han ser barnen.

• tomcar1

zchimla....ja, jag ska ta med en leksak nästa gång och försöka "lura" honom. Tyvärr lär han väl höra på håll att det finns barn, men vi får väl ge det tid. Tråkigt bara : (
    Något måste ju ändå ha hänt, fast uppfödaren säger att det inte har det. De flesta unghundar är ju nyfikna på barn istället.
    /tomcar1

• Zimlis
    tomcar1 skrev 2009-09-23 17:59:10 följande:
    zchimla....ja, jag ska ta med en leksak nästa gång och försöka "lura" honom. Tyvärr lär han väl höra på håll att det finns barn, men vi får väl ge det tid. Tråkigt bara : ( Något måste ju ändå ha hänt, fast uppfödaren säger att det inte har det. De flesta unghundar är ju nyfikna på barn istället. /tomcar1
    Ja det låter ju som att det har hänt något. Du får iaf se till att du själv inte spänner dej när det kommer ungar för det känner han direkt.
  • tomcar1

Zchimla....nej, det tror jag inte att jag kommer att göra. Vill istället försöka få Elon att övervinna rädslan.
    /tomcar1

• Zimlis
    tomcar1 skrev 2009-09-23 18:12:49 följande:
    Zchimla....nej, det tror jag inte att jag kommer att göra. Vill istället försöka få Elon att övervinna rädslan. /tomcar1
    Ja det är ju det viktiga
Svar på tråden Hur är cockrar ?