• tomcar1

Hur är cockrar ?

Hej !
    jag undrar hur cocker spaniel är att ha som sällskapshund ? Är det mycket päls- och öronvård ? Vill veta allt. maken och jag funderar på ny hund och det lutar åt antingen en ny golden eller en cocker spaniel. Ingen av oss har erfarenhet av cocker, men det verkar vara en trevlig ras.

/tomcar1

• Svar på tråden Hur är cockrar ?
  • Verkligen

Nej, han är svart och vit. Finns lite bilder i mitt galleri fall du vill se..
    Jack Russel är fina tycker jag, men så himla pigga, iaf dom jag träffat. Dom har liksom så mycket energi.

♥ BF 18 November 2009 ♥ www.somvemsomhelst.blogg.se
  • tomcar1

verkligen...ja det är väl därför jag har lite svårt för dem, just detta med energin och de är uppe vid ansiktet och far. Hoppar som bara den. Inte alla, men många av dem. Visst de är fina, men jag vill ha lite päls på hunden : )
    Ska kika i ditt galleri.

• viggooden
    tomcar1 skrev 2009-09-02 21:59:02 följande:
    [citat]
    viggooden....en curly coated retriver alltså ? Syrran har en flat coated. Är din eller har din varit väldigt alert också ? Hur gammal är den ? Inget trevligt alls när det går åt det hållet. Vår fick förslitningar och hade jätteont. Vi vägrade låta honom lida, så han fick somna in. den dagen ville han inte gå nästan, varken äta eller drick....då har man ont !! Det var hemskt men vi vet att vi gjorde rätt.

curly coated retriver - Japp:) Nja alert vet jag inte riktigt vi tränade å tävlade lite i brukslydnad å då tyckte jag att han var lite seg i rörelserna men lättlärd som en cirkushund:) Han fyllde 7 i maj så han är ju äldre, men alldeles för ung för att lämna mig:( Men än är han ganska pigg å hänger med å simmar å på prommisar.
    Man vet de när man skaffar hund men ändå är det så hemskt när det är dags för dem att lämna detta liv.
  • tomcar1

viggooden....jo det är hemskt. Vi förberedde oss på att Charlie nog skulle lämna oss detta år, men helt förbereddblir man aldrig : (

Cancer verkar vara vanligt hos flat och curly. Syrrans två flattar innan den hon har nu, fick båda tumörer i magen och på levern .
    nej, nu ska jag gå och krama kudden. ha det gott alla hundvänner.

ps. fick mail med bilder på två ung-cockrar nu ikväll från en uppfödare som inet blivit av med dessa. Vi får se om vi ringer och åker och tittar i helgen. En röd/vit och en svart.

• viggooden

jag har en svart de har mer päls så mitt tips är att ta den röd/vita:)

• tomcar1

viggooden....jaha, där ser man, att färgen vad gäller päls har betydelse. Det hade jag inte den blekaste om.
    /tomcar1

• tomcar1

Ska åka och kika på de två unghundar som finns kvar i en kennel i en grannkommun. Får se om vi "smälter" eller känner att det inte är något för oss. Jag har lite svårt att släppa Charlie som vi tog bort 8 juni i år, så det är med blandade känslor. Tycker ni att vi har för bråttom ? maken har nog lite lättare för att släppa det än jag.

• Verkligen

Jag tror inte ni har för bråttom. Ni gör rätt i som åker och kollar, väl där kommer det nog falla sig naturligt för er om det är dags för en ny hund eller inte..=)
    Det är jättejobbigt att förlora sitt djur, personligen skulle jag skaffa en ny relativt snart, men jag kan verkligen inte leva utan djur..=)

Spännande att se om ni smälter för nån av dom..=)

• tomcar1

verkligen...ja jag får återkomma om besöket. Enligt uppfödaren så är pälsen värre vid valpar, efetrsom valpullen är kvar sa hon. Visst pälsen kräver trimning och borstning, mend et är ändå bättre än när de är små.

Har ni gått några kurser med era ? Vardagslydnad lär man väl få gå oavsett vad det blir för hundras. Vill ha en hund som följer mig/oss.

/tomcar1

• Verkligen
    tomcar1 skrev 2009-09-03 22:24:39 följande:
    verkligen...ja jag får återkomma om besöket. Enligt uppfödaren så är pälsen värre vid valpar, efetrsom valpullen är kvar sa hon. Visst pälsen kräver trimning och borstning, mend et är ändå bättre än när de är små. Har ni gått några kurser med era ? Vardagslydnad lär man väl få gå oavsett vad det blir för hundras. Vill ha en hund som följer mig/oss./tomcar1
    Nej vi har inte gått nån kurs. Hade velat göra det men det vart aldrig av.
    Men vår hund är väldigt lättlärd och verkar tycka att det är kul att lära sig saker hemma. Han är väldigt lydig och duktig på att lyssna och följa oss.
Svar på tråden Hur är cockrar ?