• tomcar1

Hur är cockrar ?

Hej !
    jag undrar hur cocker spaniel är att ha som sällskapshund ? Är det mycket päls- och öronvård ? Vill veta allt. maken och jag funderar på ny hund och det lutar åt antingen en ny golden eller en cocker spaniel. Ingen av oss har erfarenhet av cocker, men det verkar vara en trevlig ras.

/tomcar1

• Svar på tråden Hur är cockrar ?
  • tomcar1

kan inte bli bättre än så här.....usch då, det låter ju inget roligt. man faller ju för deras bedjande ögon men samtidigt får man vara bestämd, så är det med golden också.

hmcc...ja öronen har jag förstått kan vara ett bekymmer. Hur ofta ska de rengöras ?

Hmmm....blir lite tveksam nu när ni berättar att de kan vara så starka som de kan vara, men det kan ju en chihuahua vara också....

• hmcc
    tomcar1 skrev 2009-09-02 16:04:55 följande:
    kan inte bli bättre än så här.....usch då, det låter ju inget roligt. man faller ju för deras bedjande ögon men samtidigt får man vara bestämd, så är det med golden också.hmcc...ja öronen har jag förstått kan vara ett bekymmer. Hur ofta ska de rengöras ?Hmmm....blir lite tveksam nu när ni berättar att de kan vara så starka som de kan vara, men det kan ju en chihuahua vara också....
    Vet inte det där med öronen men på vissa är det oundvikligt att dom får problem som sedan håller i sig hela hundens liv...synd när dom avlar på utseende när det inte är sunt...
  • tomcar1

hmcc...ja det är tråkigt faktiskt : (

• Zimlis
    tomcar1 skrev 2009-09-02 16:04:55 följande:
    kan inte bli bättre än så här.....usch då, det låter ju inget roligt. man faller ju för deras bedjande ögon men samtidigt får man vara bestämd, så är det med golden också. hmcc...ja öronen har jag förstått kan vara ett bekymmer. Hur ofta ska de rengöras ? Hmmm....blir lite tveksam nu när ni berättar att de kan vara så starka som de kan vara, men det kan ju en chihuahua vara också....
    Man ska typ rengöra när det behövs - överpedantisk på öronen leder i regel till mer problem (iaf på min)
    Jag tycker bara det är bra att ha en hund som är stark i psyket - det är ju i regel de med klenare psyke som blir de farligare hundarna
    Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • Vi tre blir fler

Jag och min sambo har en Engelsk Cockerspaniel. - Maja!
    Världens finaste, snällaste, tillgivna och lugnaste hund.
    Hon ääääälskar sina leksaker, näst efter matte och husse skulle jag tro!
    Skäller aldrig mer än vid lek ibland, bryr sig inte så mycket om andra hundar. Är lycklig bara hon får vara med, vilket hon allt som oftast är! Vi känner några andra med samma ras och jag får känslan av att det är en glad ras.

Maja har aldrig haft problem med varesig öron eller ögon under sina fem år. Hon har ett öga som rinner lite titt som tätt men det har aldrig varit något problem för henne.

Vi älskar henne över allt och såklart rasen Cocker!
    Däremot måste jag erkänna att det är jobb med pälsen.... Pjuh!
    Vi vill inte klippa ner den utan behålla det fina som faktiskt ÄR en Cockerspaniel och då får man snällt ta tag i ruffset också.

Lycka till!

• Vi tre blir fler

Kanske skall tillägga att hon lämnas in på trim ett par gånger om året.
    Så allt jobb gör vi ju inte själva...

• tomcar1

Vi längtar....är det borstning som gäller då ? När man sköter det själv alltså

• Vi tre blir fler

Ja, vi borstar med olika "verktyg".
    Vi har en kamm, en karda och en annan mojäng som liksom drar i sär tovorna. Lite svårt att förklara, men det funkar bra för oss. På trim kan de alltid ta liite bättre än vad vi lyckas med. Tittar på henne nu och inser att vi nog måste ringa ett samtal till de där med saxarna igen...

• Zimlis

Jag har till pälsvård: Karda, kam, "kratta" (trimverktyg som rycker loss överflödig päls), sax och borste med fina mjuka strån som varje borstning avslutas med.

Kardan används helt klart mest - helt enkelt superbra.

Lämnar in Ebba på trim 3 ggr/år och vi är alltid hos samma så hon vet hur jag vill ha det. kort men med "häng" kvar

Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • Verkligen

Underbara!
    Min mamma födde upp amerikansk cocker och det är en så härlig hund. Fint lynne, glada och sällskapliga. Otroligt snälla.
    Tyckte inte pälsvården var så jobbig alls utan vi trimmade dom ett par gånger per år vid behov, lite beroende på väder. Vart ju till att borsta dom en hel del men det såg jag som kvalitetstid med dom.
    Ingen av alla dom vi haft har vart skälliga.

♥ BF 18 November 2009 ♥ www.somvemsomhelst.blogg.se
Svar på tråden Hur är cockrar ?