• tomcar1

Hur är cockrar ?

Hej !
    jag undrar hur cocker spaniel är att ha som sällskapshund ? Är det mycket päls- och öronvård ? Vill veta allt. maken och jag funderar på ny hund och det lutar åt antingen en ny golden eller en cocker spaniel. Ingen av oss har erfarenhet av cocker, men det verkar vara en trevlig ras.

/tomcar1

• Svar på tråden Hur är cockrar ?
  • Zimlis
    tomcar1 skrev 2009-09-08 21:11:52 följande:
    Ethi....det stod öga UA
    utan anmärkning vilket är jättebra så ögon är bra och höfter är okej.

Jag tror iaf på teorin att något köp gått snett och det gör SKK tveksamma
    Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • tomcar1

zchimla...ja man vet inte hur man ska göra, för de man berättar för tycker nästan att man är knäpp som ens tänker tanken att köpa hunden : (

• tomcar1

Hur mycket väger en cocker ungefär ? Hur mycket mat ger man en fullvuxen vovve ?

• Majja78

Vår hund vägde ungefär 10-12 kg
    Vi gav henne mat en gång om dagen, hon fick äta mycket av våra rester. En vanlig mäniskoportion. Ibland fick hon hundfoder.

• Emeli

Hanhundarna är lite större än tikarna. Vår hanne väger 17 kg. Han äter mestadels hundfoder (torrfoder) två gånger dagligen. Jag doserar som det står på foderpåsen. Det blir ca 3-4 dl per portion.

Cockrar är matglada hundar. Man får se upp med vikten.

• Havannasmamma

har fått en upfattning att de verkar vara skälliga? mamma å de har en amris han e livrädd för allt och skäller för allt, kan bero på personlighet och uppfostran absolut, men har träffat flera andra som oxå e skälliga?

• tomcar1

Hvannas mamma....jo, jag har också fått den uppfattningen lite, men det handlar nog lite också om att säga ifrån, men en del är nog också mer skälliga än andra.
    /tomcar1

• tomcar1

Indras dotter...okej, men så mycket mat ? Vi gav vår golden ca 4 dl två gånger om dagen.
    /tomcar1

• Majja78

Vi hade en tik, om vi gav hundfoder så blev det ungefär 2 dl, som en vanlig människoportion, (om man hade hällt upp tallrik fil eller pasta till oss)
    Och det är som Indras dotter skrev de är matglad, men just därför måste man ju vara med och styra lite grann. Vår klarade sig på den maten, var jätte pigg och glad. Blev över 14 år gammal, så det var inget fel på den hunden.

Skällde aldrig, gjorde inte ens som valp. Men vi tog en lugn hund på kenneln. Alla andra hundra sprang som helt galna emot och bara skällde. Denna hund kom gåendes lugnt och lite blygt och alldeles tyst. Super go!! Sen måste man kunna se skillnaden på en blyg, mjuk hund och en hund som är tillbakadragen och skygg. Tillbakadragen och skygg ska man inte ta, då det kan vara något fel på dem.

• Ethi

Jösses... Är du säker på att det är en cocker och inte en springer ni har?

Emeli skrev 2009-09-12 00:51:00 följande:
    Hanhundarna är lite större än tikarna. Vår hanne väger 17 kg. Han äter mestadels hundfoder (torrfoder) två gånger dagligen. Jag doserar som det står på foderpåsen. Det blir ca 3-4 dl per portion. Cockrar är matglada hundar. Man får se upp med vikten.
Svar på tråden Hur är cockrar ?