• tomcar1

Hur är cockrar ?

Hej !
    jag undrar hur cocker spaniel är att ha som sällskapshund ? Är det mycket päls- och öronvård ? Vill veta allt. maken och jag funderar på ny hund och det lutar åt antingen en ny golden eller en cocker spaniel. Ingen av oss har erfarenhet av cocker, men det verkar vara en trevlig ras.

/tomcar1

• Svar på tråden Hur är cockrar ?
  • tomcar1

kan inte bli bättre än så här.....jag fattar ändå, utan punkt ; )
    Har mailat till en annan person på skk igen och se om jag får mer svar och klarhet i det hela. Har ännu inte fått svar från cockerklubben.

några av hundarna på kenneln grävde lite gropar och en var tokig i att plocka upp en och annan sten : )

• Majja78

Min cocker grävde aldrig heller gropar, men däremot kunde hon gömma saker i blommorna, vi hade ormbunkar och bakom dem kunde man hitta det mesta

• Kan inte bli bättre än såhär
    tomcar1 skrev 2009-09-07 22:23:18 följande:
    kan inte bli bättre än så här.....jag fattar ändå, utan punkt ; )Har mailat till en annan person på skk igen och se om jag får mer svar och klarhet i det hela. Har ännu inte fått svar från cockerklubben.några av hundarna på kenneln grävde lite gropar och en var tokig i att plocka upp en och annan sten : )
    Tack för jag blev så upprörd/ivrig att jag inte ens andades när jag skrev.
  • Zimlis

Hmm konstaterar även att hade man kunnat sätta en liten generator till svansen på min och de flesta andra cockrar så hade man ju haft elförbrukning för hur lång tid som helst
    Den där svansen går ju (bokstavligt talat) så fort man tittar på den

Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • Majja78

tomcar har du vart in på denna sida :www.cockerklubben.com/kopa-cocker.htm där kan du ju se om det finns några valpar till salu i närheten av där du bor. Ska man ha en hund så kan det vara en fördel att skaffa en valp, som man får uppfostra som man själv vill ha hunden. Som inte redan har fått nån skum ovana eller mår dåligt psykiskt av något. Sen är det ju oxå en fördel om man köper valp på våren, då kan man lättare träna dem så de blir rumsren. När det är kallt och blött ute kan det ju ta lite längre tid.

Cocker är ju en otroligt trofast hund, den sviker aldrig sin ägare. på gott och ont, Den kan följa sin ägare tills den stupar, så man måste själv vara den tänkade så inte hunden blir för trött. Men den är kanon att ha med sig i skog och mark.

• Ethi

Ja, under knappen "veterinär" på hunddata kennet.skk.se/hunddata/ kan du se vad föräldrarna och tidigare släktingar gjort för undersökningar och resultaten på dem. Vad man ska kika efter på just cocker kan du se på cockerspanielklubbens hemsida (under avel och valphänvisning): www.cockerklubben.com/

tomcar1 skrev 2009-09-07 22:05:34 följande

Hej igen ! Jag ska försöka maila till skk igen, för en second opinion och få tag på någon annan här, sedan har jag mailat cockerklubben men ej fått svar samt att en person här skulle undersöka lite. Vovvarna och den vi har kikat på är registrerad och finns på hunddata.nu, däremot vet jag inte mycket om hälsan. Kan man hitta det på hunddata ?
  • tomcar1

Hej !
    Har luskat lite och det verkar som både mamman och pappan har HD grad B, det innebär väl att denna fina vovve troligtvis kommer att få höftbekymmer eller vad menas ? Kanske är det som är bekymret enligt SKK. Har inet fåtts var ännu dessvärra. Vi är fortfarande väldigt förtjusta och nyfikna på hunden, men jag vet inte hur vi ska göra : (

• Ethi

Nejdå, HD grad B är helt ok höfter! Så det kan du vara nöjd med. Hur är ögonen, är föräldrarna ögonlysta eller DNA-kollade vad det gäller PRA?

tomcar1 skrev 2009-09-08 19:36:23 följande:
    Hej ! Har luskat lite och det verkar som både mamman och pappan har HD grad B, det innebär väl att denna fina vovve troligtvis kommer att få höftbekymmer eller vad menas ? Kanske är det som är bekymret enligt SKK. Har inet fåtts var ännu dessvärra. Vi är fortfarande väldigt förtjusta och nyfikna på hunden, men jag vet inte hur vi ska göra : (
Svar på tråden Hur är cockrar ?