• Anonym (chanslös)

Hantera narcissist i rätten

Mitt x har narcisstisk personlighetsstörning/psykopat och nu måste jag möta honom i en rättegång.
    Vi har ett barn tillsammans som han aldrig träffar, men jag är bara glad för att han håller sig undan eftersom jag är övertygad om att han skulle göra mer skada än nytta tyvärr.
    Nu måste jag möta honom i en rättegång och är jätterädd att han ska få med sig alla genom sitt manipulerande och översittande sätt. Jag känner att jag slåss mot en drake och kommer inte att ha en chans att få gehör.
    När man läser om narcissister/antisocial personlighetsstörning inser man att man ska göra allt för att ungå dessa personer och springa så fort man kan åt ett annat håll. Det har jag gjort sen den dagen han lämnade mig och barnet och aldrig såg sig om el hörde av sig på nåt sätt men nu kommer jag ju inte undan.
    Finns det någon som har erfarenheter av sådana personer som kan komma med råd om hur jag ska förhålla mig i detta pressade läge?

• Svar på tråden Hantera narcissist i rätten
  • Anonym (djahdfua)

Anonym (?) skrev 2009-09-01 22:36:26 följande:

Jaha. Är "Anonym " och TS densamme? Måste vara så efter som förstnämnde är den enda som svarar här inne. Tråkigt med sådan attityd, men sånt är väl vanligt hos dem som känner sig hotade el trampad på tårna. Så. OM nu X här har fått en diagnos på denna störning så lär det nog inte "hjälpa" honom i rätten- eller hur? Bara för att DU föll för honom betyder inte det att alla andra går på hans snack utan de kanske mer betraktar honom som sjuk och inte riktigt tar ALLt han säger på fullaste allvar. Vad är det ni ska mötas om i rätten?
    Vet du ens hur en narcissist uppför sig? Sluta spekulera i vem som svarar och om ts kan vara samma som någon annan.
  • Anonym (xxxxxxxx)

Jag har ett ex som var narcissist. Det är oerhört lätt att falla för en sån människa. Han var charmig, snygg, rolig, tjänade bra, satte mig på pidestal. Manipulerade mig totalt. När man upptäckte det var man redan djupt insyltad. När det gick upp för mig att jag inte mådde bra eller fick lov att vara mig själv i relationen var omgivningens reaktion att jag var knäpp. Han var ju såååå underbar och fantastisk.
    Han exploderade också om jag ifrågasatte honom. Han var ju minsann egen företagare med 50 anställda och jag var bara en liten sosse bla bla bla. Han var smartare än mig och det ena med det andra. Han är streetsmart och jag är boksmart så jag var ju bara en liten idiot...

• Anonym (#7)

Jaha. Är "Anonym " och TS densamme? Måste vara så efter som förstnämnde är den enda som svarar här inne. Tråkigt med sådan attityd, men sånt är väl vanligt hos dem som känner sig hotade el trampad på tårna. Så. OM nu X här har fått en diagnos på denna störning så lär det nog inte "hjälpa" honom i rätten- eller hur? Bara för att DU föll för honom betyder inte det att alla andra går på hans snack utan de kanske mer betraktar honom som sjuk och inte riktigt tar ALLt han säger på fullaste allvar. Vad är det ni ska mötas om i rätten?
    Anonym och TS är inte samma person - det vet jag eftersom det var jag som skrev ett av de inlägg du refererar till.

Att du ska komma här med din smiley =) och tro att du kan säga att det bara är TS som svarar här är inte lite fräckt.

Lika fräckt är det att ifråga sätta varför TS skaffade barn med denne man - varför och när har varken du eller jag att göra med., och det är inte heller nått som TS har frågat om.

Så respektera TS fråga och dra inte igång massa tjaffs i den här tråden med att ifrågasätta TS och varför hon har barn med denne man.
  • En Dum En

Om det är TS som är "anonym" så står det ju fortfarande TRÅDSTARTAREN efteråt. Det vet du väl????
  • Anonym (#2 & #5)

Är inte heller TS, även om denna information verkligen inte har med tråden att göra. Attityden tycker jag kommer från ditt håll, utan tvekan.

Det känns som att du är så nära och ändå så långt borta när det kommer till att förstå hur en narcissist fungerar.

Hoppas TS kommer och berättar mer snart.
  • Anonym (chanslös)

Tyvärr kan man inte gruppera användare i FL så att endast de som vet nåt om ämnet kan svara. Då får man stå ut med en del korkade inlägg oxå.
    Men jag kan förstå att det låter osannolikt att man skaffar barn med en narcissist för endast de som har upplevt en på nära håll kan förstå vad det handlar om.

Cremo skrev 2009-09-01 22:20:07 följande:
    Är det på något sätt bevisat att han har denna personlighetsstörning, har han fått nå gon diagnos du kan hänvisa till vad gäller hans sätt?Jag har själv en historia (utan barn tack o lov) med en narcissistisk idiot och har tyvärr inga råd inför rättegången, bara några tankar: Går det att provocera honom att visa sitt rätta jag? Hur kommer ditt ex att reagera på frågor vid förhör? Har han några svaga punkter? Mitt ex var väldigt känslig för att bli ifrågasatt intellektuellt och i sin (inbillade höga) statusroll. Har ditt ex nåt liknande?Jag håller tummarna att det går bra för dig!!
    Det är tyvärr inte bevisat att han har denna personlighetsstörning, det är därför som detta oroar mig. Hade jag bara det att hänvisa i rätten så skulle det nog vara mycket lättare. Men under mardrömsresans gång har jag sett hur han gång på gång duperar myndigheter och lyckas få dem på sin sida
    Att provocera honom att visa sitt rätta jag är precis vad som skulle behövas, men frågan är bara hur? Han blir otroligt trängd vid utfrågning och om man skulle avslöja honom med en lögn blir han väldigt aggressiv. Han kommer naturligtvis att skärpa sig i denna miljö men jag måste ta upp sånt som har hänt för att de övriga överhuvudtaget ska förstå vad detta är för människa.
    Hur menar du att man kan ifrågasätta intellektuellt? Jag menar, han är likadan att han tror att han har hög status - å kommer antagligen tycka att han är förmer än alla övriga i rättsalen
  • Anonym (chanslös)

Anonym (oberörd) skrev 2009-09-01 22:36:14 följande:

Det viktigaste du måste göra är att försöka vara oberörd inför hans försök att provocera dig och när du märker att han manipulerar och drar iväg måste du försöka hålla dig sansad och inte reagera, även om det är det naturliga.Har ni ombud? Låt ditt ombud föra talan och har ditt ombud gjort sitt jobb borde det gå att slå hål på bubblan han bygger kring sig själv.Det är verkligen svårt det där och jag har gjort alla kardinalfel själv så då borde jag veta vad som är rätt Skämt å sido. Mitt ex har narccissistiska drag (ingen klar diagnos såvitt jag vet) och innan jag fattade det. Han var ju en mästare på att föra sig, tala så det lät helt korrekt och framställde sig själv i sån otroligt bra dager, men tack vare mina anteckningar och alla intyg jag hade från "betrodda" personer lyckades han inte manipulera rätten. Det var ingen rolig sits men eftersom våra förhandlingar pågick under en längre tid så föll han så att säga på eget grepp till sist. När han insåg att det inte höll började han argumentera för att jag var en svårt psykiskt sjuk människa som manipulerar allt i min väg, jag hade enligt honom lyckats manipulera domare, läkare, poliser, advokater, handläggare på familjerätten och socialtjänsten. När han började med detta svammel såg hans advokat väldigt besvärad ut och fick inte tyst på honom. När han insåg att hans trovärdighet inte var så stor blev han hotfull och aggressiv.Efter det var saken biff.Lycka till.
    Ska försöka verka oberörd även om det är svårt.
    Mitt ombud förstår nog inte allvaret tror jag. Han vill inte höra sånt som känslor och annat lullull. Bara svart eller vitt.
    Vilken tur du hade som kunde visa intyg. Anteckningar har jag med men det är ju sånt jag själv skrivit som dagbok, så det är väl inte så starkt i en rättsal. Iaf inte med hans bortförklaringar.
    Just det där känner jag igen. Att han själv anklagar mig för saker som han själv gjort så det där med att manipulera alla skulle han klart kunna köra med, för det är precis vad han har gjort.
    Vissa av mina vänner gick tom på hans skitsnack, men några vänner stog emot på min sida och de har jag fortfarande kvar.
  • NadiaMi

Lugn och hårda kalla fakta i främsta rummet.

Börja sätta fokus på att framställa dig själv som lugn, trovärdig, pålitlig och hela dendär baletten.
    Informera om eventuella samarbetsproblem ni har OM de är dokumenterade någonstans men inte annars. Låt bli att ta upp småtjafs och annat som inte kan backas upp för det kommer så gott som garanterat att tolkas som 'förtal' av honom och hans ombud.
    Ställ gärna frågor (via ditt ombud) om situationer du tycker att han bör förklara. Även om det är sådant som inte kan bekräftas av vittnen mm. Inte för att smutskasta utan för att ni har samarbetsproblem och du vill ta chansen att få en förklaring så ni kan komma vidare.

De anklagelser han kommer med bör bemötas med lugn, fakta och krav på bevisning från hans sida. Kallar han dig manipulativ så får han även förklara och ge exempel på situationer där du har visat den sidan. Ju mer konkret desto bättre. Kallar han dig för en dålig mamma så får han ge konkreta exempel på det, osv.
    Låt honom inte komma undan med att bara göra påståenden utan be honom förklara dem i detalj eller dra tillbaka dem för i domstolen ska man ju hålla sig till fakta - och fakta ska kunna backas upp och bevisas.

Att ifrågasätta intellektuellt innebär att ställa frågor om vad som ligger bakom det han säger. Att inte bara ta honom på orden och lita på att han vet vad han pratar om utan be honom förklara vad han baserar sina åsikter och slutsatser på.
    Det kan nämligen leda till att han känner sig ifrågasatt och kritiserad, och anser han sig bättre än andra i rättsalen kan det kanske få honom att explodera och visa sin mindre fina sida inför alla.

• Anonym (M)

Tänker följa denna tråd.
    Jag är gravid med en man som har narcissistiska drag. Eller så är han bara en stor mytoman. Jag vet inte, men jag funderar mycket.
    Jag föll pladask för honom, o har aldrig varit så kär i någon förut under mitt 30-åriga liv!
    Dock började jag ganska så snart tycka att han betedde sig märkligt, då han gärna klankade ner på mig, mitt liv, mitt hem, vårat sexliv, mitt barn, min familj, min kropp, min matlagning - osv. Sig själv höjde han till skyarna, o likaså sitt barn som han hade sen tidigare.
    Munnen gick i ett på honom, o det enda han pratade om var sig själv. Han ljög mycket, o överdrev. Mycket utav det han sa var märkligt, o stämde inte riktigt.

Nu väntar jag som sagt barn med denna man - han drog dock tidigt i graviditeten o har inte hörts av sen dess.

De ggr jag har ifrågasatt honom o hans beteende så har han blivit aggressiv o skrikit o gapat om hur omogen o värdelös jag är. O hur synd det är om honom, o hur dåligt han mår.
    Han har ingen som helst förståelse för att han har gjort något som helst fel som har lämnat mig o magen vind för våg. För det är han som mår så dåligt.

När vi träffades hade han inget boende, inget arbete, ingen inkomst. Samt stora skulder.

Han är enormt lättstött.

Nu ska barnet födas när som helst o jag har ingen aning om ifall han kommer att vilja ha med honom/henne att göra, eller om han tänker fortsätta hålla sig undan.
    Det enda svar jag ahr fått då jag ahr velat prata om allt det praktiska runt bebisen är att han ska ha gemensam vårdnad - annars stämmer han mig i rätten.
    Namn till bebisen, föräldraledighet, förlossning, barnvagn osv vill han inte alls tala om - men vårdnaden ska han ha.

Jag inser att jag kommer att ångra att jag blev med barn med denna man, men det är så dags nu - det är bara att bita i det sura äpplet o göra det bästa utav situationen.

• Cremo

Anonym (chanslös) skrev 2009-09-02 17:33:15 följande:

Hur menar du att man kan ifrågasätta intellektuellt? Jag menar, han är likadan att han tror att han har hög status - å kommer antagligen tycka att han är förmer än alla övriga i rättsalen
    Jag har inga konkreta råd på hur man triggar fram det i rättssalen. Jag minns bara att så fort någon ens antydde (i exets ögon, behövde inte verkligen vara så) att den personen hade högre utbildning eller om man rättade något exet sa, så blev han en helt annan. Det gick jättebra att hålla masken så länge han kände att folk köpte det han sa, men när någon ens antydde ett ifrågasättande så var han igång på 1000 cylindrar.

Man kan säga att han byggde höga, fantastiska luftslott men utan att använda armering. Såfort det kom en liten, liten vindpust så föll allt och han stod som en arg byggherre nedanför och skyllde allt på vädret istället för att se till sin roll som byggare/ lögnare.

Tråkigt att ditt ombud har så lite intresse av en sak som verkligen skulle kunna gynna din sak, om ombudet klarar att spela sina kort rätt vill säga.
Svar på tråden Hantera narcissist i rätten