Anonym (oberörd) skrev 2009-09-01 22:36:14 följande:
Det viktigaste du måste göra är att försöka vara oberörd inför hans försök att provocera dig och när du märker att han manipulerar och drar iväg måste du försöka hålla dig sansad och inte reagera, även om det är det naturliga.Har ni ombud? Låt ditt ombud föra talan och har ditt ombud gjort sitt jobb borde det gå att slå hål på bubblan han bygger kring sig själv.Det är verkligen svårt det där och jag har gjort alla kardinalfel själv så då borde jag veta vad som är rätt Skämt å sido. Mitt ex har narccissistiska drag (ingen klar diagnos såvitt jag vet) och innan jag fattade det. Han var ju en mästare på att föra sig, tala så det lät helt korrekt och framställde sig själv i sån otroligt bra dager, men tack vare mina anteckningar och alla intyg jag hade från "betrodda" personer lyckades han inte manipulera rätten. Det var ingen rolig sits men eftersom våra förhandlingar pågick under en längre tid så föll han så att säga på eget grepp till sist. När han insåg att det inte höll började han argumentera för att jag var en svårt psykiskt sjuk människa som manipulerar allt i min väg, jag hade enligt honom lyckats manipulera domare, läkare, poliser, advokater, handläggare på familjerätten och socialtjänsten. När han började med detta svammel såg hans advokat väldigt besvärad ut och fick inte tyst på honom. När han insåg att hans trovärdighet inte var så stor blev han hotfull och aggressiv.Efter det var saken biff.Lycka till.
Ska försöka verka oberörd även om det är svårt.
Mitt ombud förstår nog inte allvaret tror jag. Han vill inte höra sånt som känslor och annat lullull. Bara svart eller vitt.
Vilken tur du hade som kunde visa intyg. Anteckningar har jag med men det är ju sånt jag själv skrivit som dagbok, så det är väl inte så starkt i en rättsal. Iaf inte med hans bortförklaringar.
Just det där känner jag igen. Att han själv anklagar mig för saker som han själv gjort så det där med att manipulera alla skulle han klart kunna köra med, för det är precis vad han har gjort.
Vissa av mina vänner gick tom på hans skitsnack, men några vänner stog emot på min sida och de har jag fortfarande kvar.