• Anonym (chanslös)

Hantera narcissist i rätten

Mitt x har narcisstisk personlighetsstörning/psykopat och nu måste jag möta honom i en rättegång.
    Vi har ett barn tillsammans som han aldrig träffar, men jag är bara glad för att han håller sig undan eftersom jag är övertygad om att han skulle göra mer skada än nytta tyvärr.
    Nu måste jag möta honom i en rättegång och är jätterädd att han ska få med sig alla genom sitt manipulerande och översittande sätt. Jag känner att jag slåss mot en drake och kommer inte att ha en chans att få gehör.
    När man läser om narcissister/antisocial personlighetsstörning inser man att man ska göra allt för att ungå dessa personer och springa så fort man kan åt ett annat håll. Det har jag gjort sen den dagen han lämnade mig och barnet och aldrig såg sig om el hörde av sig på nåt sätt men nu kommer jag ju inte undan.
    Finns det någon som har erfarenheter av sådana personer som kan komma med råd om hur jag ska förhålla mig i detta pressade läge?

• Svar på tråden Hantera narcissist i rätten
  • Anonym (M.)

Usch va vi nojjat över att vi skulle utveckla samma störning eftersom det är väldigt vanligt att barn till en narcissist gör det. Jag och min syster läste boken "Men jag då" skriven av Sandy Hotchkiss som vi fick av vår moster (hennes terapeut gav den som stöd). Det känns skönt idag att veta att faktumet att man är orolig över det och att man analyserar sitt beteende är ett tecken på att man "klarat sig"!!

Så länge du finns som kan ge "äkta kärlek" och bygga upp din sons trygghet och självkänsla är jag övertygad om att han kommer växa upp på ett sunt sätt även om pappa och farmor är som de är. Det verkar ju vara dig han är närmst!!
    Mina barn är i lite olika faser. Min son som ska fylla 11 har böjat förstå att man inte kan lita på vad mormor säger och att hon är lite annorlunda men han är ändå fortfarande väldigt lätt manipulerad. Min dotter har blivit väldigt bunden till sin mormor det senaste året och det är väldigt destruktivt. Min mamma använder allt hon kan för att skapa osäkerhet gällande oss andra vuxna så hon ska vara den enda som barnen kan lita på. Hon underblåser negativa känslor barnen redan har och skapar även helt nya.
    Nu i sommar gick det för långt och jag har pratat med barnen och försökt förklara att mormor är sjuk. Hon är inte elak eller ond -men hon är sjuk och just nu kommer vi inte träffa henne. Min dotter blev jätte ledsen och tjatar om mormor hela tiden men jag känner att det är viktigt att mina barn får utvecklas ifred utan skuldkänslor, manipulation och den osäkerhet hon bidrar med...
  • Anonym

Anonym (chanslös) skrev 2009-09-01 22:05:10 följande:

Mitt x har narcisstisk personlighetsstörning/psykopat och nu måste jag möta honom i en rättegång. Vi har ett barn tillsammans som han aldrig träffar, men jag är bara glad för att han håller sig undan eftersom jag är övertygad om att han skulle göra mer skada än nytta tyvärr. Nu måste jag möta honom i en rättegång och är jätterädd att han ska få med sig alla genom sitt manipulerande och översittande sätt. Jag känner att jag slåss mot en drake och kommer inte att ha en chans att få gehör. När man läser om narcissister/antisocial personlighetsstörning inser man att man ska göra allt för att ungå dessa personer och springa så fort man kan åt ett annat håll. Det har jag gjort sen den dagen han lämnade mig och barnet och aldrig såg sig om el hörde av sig på nåt sätt men nu kommer jag ju inte undan. Finns det någon som har erfarenheter av sådana personer som kan komma med råd om hur jag ska förhålla mig i detta pressade läge?
    Vill bara förtydliga att narcissistisk och antisocial är två olika personlighetsstörningar. Menar du att han har båda?
  • Anonym (samma som förra)

Du verkar så klok, M. Tack vare din mognad och insikt går det säkert bra för dina barn! Klokt beslut att hålla avstånd till din mamma, särskilt för din dotters skull, som annars hade blivit manipulerad av henne. Det verkar som om narcissister utnyttjar andra människors vilja att vara till lags... Jag har sett exempel på en (vad jag tror) narcissistisk mamma som hämmat sitt vuxna barns självständiga utveckling, för allt gick ut på att göra mamman till lags, mammans vilja var alltid det viktigaste, annars gav hon dåligt samvete, genom manipulation. Hon fick det till att det var fel på alla andra utom på henne och man måste göra exakt som hon vill, annars blir hon sur och gråter, och då är man väl "dum/elak" i hennes ögon. Det bästa ett barn till en sådan förälder kan göra är nog att inte ha så mycket kontakt och utveckla sin egen sunda syn på saker, för att inte bli manipulerad. Man mår inte bra när man umgås med en narcissist... Man blir trött av det...

• Anonym (samma som förra)

Jag skrev inlägg #33 och #27 och #28 - men inte #32 fast mitt alias är "Anonym (samma som förra)" för när jag skulle skriva anonymt igen kom "samma som förra" upp automatiskt eftersom jag skrev det när jag skrev #28.

• Anonym (chanslös)

Anonym (#7) skrev 2009-09-02 22:33:22 följande:

Jag kan förstå att ditt ombud inte vill ta i alla svåra känslor - dels är det kanske inte det det handlar om för ombudet, men framför allt så är det kanske inte i ditt intresse att svartmåla ditt ex. Inte för att du inte har rätt, utan för att det kanske hjälper ditt ex mer än det hjälper dig. Jag har med mitt ex suttit hos läkare med vårat barn och häpet hört hur läkaren förmanar mig om än det ena än det andra som läkaren tydligen hört från mitt ex som innan läkarbesökt ringt läkaren och pratat ned mig ! Sen har läkaren med överseende min sagt att hon vet ju att vi är separerade så det är inget jag behöver dölja för henne.. Va ! här haglar anklagelserna om hur jag missköter vårat barn och att jag skulle skämmas för eller vilja dölja den separation som jag tog initivet till, som jag insisterade på trots exets tårar på familjerådgivingen och bedyrande om sin kärlek till mig.Familjerådgivaren lyckedes exet inte dupera - familjerådgivaren såg genom exet, och så fort familjerådgivaren yttrade orden om exets manipulation, maktspel så sa exet att hon inte längre fick ut nått av rådgivningen och så kom hon aldrig dit igen.Exet har alltså efter gammal god vana duperat och pratat in sig hos läkare, familjerådgivning (det var hon som initiativet till att gå dit efter att under ett år ha vägrat då det var på mitt initiativ) för att få mig att fatta att jag inte skötte om barnen på rätt sätt. Väl där och påkommen med byxarna nere så backade hon alltså ur.Narcissistiska störningar skulle förklara mycket, hon, hon, hon alltid i centrum och aldrig ansvarig, alltid nån annans fel. Alltid fel på alla andra. Jag har blivit slagen, knuffad och öppet hånad, och hon har försäkrat sig om att jag inte skulle prata med nån annan om det vi hade, det hon gjorde - för det var ju inget som skulle behöva vara nått som kom emellan oss, osv osv.Vad har jag lärt mig, jo att det gäller att ligga lågt, för att inte bli utspelad. Överspelad.Om du inte väljer dina ord med omsorg där i rätten så är det kanske en risk att ditt ex vänder det mot dig.Jag har under hela tiden tänkt att sanningen är större än manipulationen och att vara saklig, lugn och tydlig hjälper mig. Hennes egna halvsanningar och påhitt för att komma i bättre dager på min bekostnad kommer att avslöja sig.Och det gjorde det ju på familjerådgivningen. Då hon senare saboterade umgänget var jag först uppriven, sen arg och efter ett par timmar fattade jag att det inte var hennes call, det var jag som bestämde över det som var umgängestiderna. jag sa bara kort och sakligt att om det händer igen kommer du att bli kallad till familjerätten - det här är umgängessabotage.Det tog en halvtimme så hade vi vv's boende och omsorg - det var en helomsvängning från morgonens försök att manövrera ut barnets tid från mig till bara vh.Att låta henne blotta sig själv har funkat bra, jag har inte behövt göra det aktivt. Hennes falska beskyllningar och förbättringar av sig själv har hon själv raserat inför andra då det gällt och jag hållit mig lugn.Nu har vi inte haft nån vårdnadstvist - hon ville definitivt inte blanda in några myndigheter som skulle granska henne och komma på att hon inte ansåg att hon hade med barnens liv att göra och att de ändå inte kom ihåg nått av sina liv föra 5 års ålder så varför, ja varför skulle HON behöva ägna nån tid åt dem - och det gjorde hon inte heller i långa perioder.Så ta det lugnt, var saklig, En sån person är svår att överbevisa - du vet ju själv hur rädd du är för att spelas ut och bort.
    Jag vet att jag måste lägga band på mina känslor i rätten. Jag är rädd för att jag blir upprörd bara av att se honom igen (efter 3 år) och sen alla lögner. Hur ska man kunna hålla sig lugn då? Men jag förstår att det bästa är att strunta i alla påhopp. Helst undvika att prata med honom alls om det går. Eller ens att se på honom. Jag blir upprörd bara jag tänker på situationen.
    Jag känner igen din situation hos läkaren. Vi gick på familjerådgivning (innan jag fattade allvaret i detta) och fick senare veta att han ringt upp terapeuten i efterhand om han sade nåt opassande och manipulerade terapeuten att säga det han ville höra så att allt som sades var till hans fördel. Under mötena sade x:et ingenting utan satt bara i sin stol och flinade.
    Läste sedan en del om denna störning då jag fick veta att narcissister anser sig stå äver rättsväsendet så jag undrar verkligen hur det ska gå i en rättssal. Jag hoppas verkligen att de kan genomskåda honom men hittills har ingen under alla myndighetskontakter gjort det. Han har fått som han velat hela vägen å ingen har stått i vägen för hans framfart
  • Anonym (chanslös)
    puss skrev 2009-09-03 08:26:33 följande:
    komihåg, och fokusera på, att det inte är HONOM du ska möta utan att du faktiskt ska möta RÄTTEN.satsa på att göra gott ifrån dig mot nämdemännen, fokusera enbart på det. lycka till.
    Ja, det är sant. Ska försöka. Får försöka låtsas som han inte är där.
    En narcissists mardröm - att inte synas!!
  • Anonym (Saklig)

Mitt ex har, enligt kriminalvården, misstänkt narcissistisk personlighetsstörning och psykopatiska drag. (Han är under utredning.)

Det värsta han visste var när jag framstod som självsäker och orubblig. Jag var alltid lugn i rätten, även om tårarna tyvärr kom ibland, och jag var noga med att inte framstå som hämndlysten eller konfliktsökande.

Jag ifrågasatte hans argument på ett sakligt logiskt sätt och när det blev uppenbart att han bara pratade skit så brukade han ofelbart flippa. Han höjde rösten, knöt näven och mästrade domaren (!) med nedlåtande överlägsna sarkasmer.
    De sista gångerna var det bara att luta sig tillbaka och betrakta spektaklet.

Det är skitbra att din advokat inte bryr sig om lullull. Det är inte advokatens jobb. Jag skulle ta det som en bekräftelse på att han är proffsig och inte mottaglig för manipulation.

Mitt första ombud var usel. Han blev imponerad av mitt ex' BS medan min nuvarande advokat är ett klockrent proffs. I förra tvisten fick jag göra nästan allt jobb själv, skrev mina egna inlagor etc men den här gången behöver jag inte säga någonting. Hon sköter snacket och är verkligen brilliant.
    Det behövs ett härdat proffs för att hantera en narcissist i rätten.

• Anonym (chanslös)

Anonym (Saklig) skrev 2009-09-06 19:39:24 följande:

Mitt ex har, enligt kriminalvården, misstänkt narcissistisk personlighetsstörning och psykopatiska drag. (Han är under utredning.)Det värsta han visste var när jag framstod som självsäker och orubblig. Jag var alltid lugn i rätten, även om tårarna tyvärr kom ibland, och jag var noga med att inte framstå som hämndlysten eller konfliktsökande.Jag ifrågasatte hans argument på ett sakligt logiskt sätt och när det blev uppenbart att han bara pratade skit så brukade han ofelbart flippa. Han höjde rösten, knöt näven och mästrade domaren (!) med nedlåtande överlägsna sarkasmer.De sista gångerna var det bara att luta sig tillbaka och betrakta spektaklet.Det är skitbra att din advokat inte bryr sig om lullull. Det är inte advokatens jobb. Jag skulle ta det som en bekräftelse på att han är proffsig och inte mottaglig för manipulation. Mitt första ombud var usel. Han blev imponerad av mitt ex' BS medan min nuvarande advokat är ett klockrent proffs. I förra tvisten fick jag göra nästan allt jobb själv, skrev mina egna inlagor etc men den här gången behöver jag inte säga någonting. Hon sköter snacket och är verkligen brilliant.Det behövs ett härdat proffs för att hantera en narcissist i rätten.
    Kan man kräva utredning el är det bara myndighetspersoner som kan starta en?
    Jag tror oxå att det är bästa metoden - att verka självsäker å inte visa för mycket känslor. Men är rädd att jag inte kommer att kunna hålla tillbaka tårarna. Kan knappt det när jag pratar om det med en kompis
    Reaktionen från ditt x är ju ett drömscenario i detta fall, men jag är rädd för att han övertygar nämndemännen. Han är ju expert på att yttrycka sig medan jag har svårt att yttrycka mig i ord.
    Detta är min tredje advokat i olika frågor men jag tycker att jag alltid får göra jobbet själv.
    Har inte fått så mycket hjälp tyvärr som jag hade förväntat.
  • Anonym (Vah)

11 år senare... hur gick det?

• Anonym (Ex narcissist)
    Anonym (?) skrev 2009-09-01 22:08:23 följande:

Jag skulle först fråga varför man lever med och VRFÖR man skaffar ett barn med en sådan "hemsk" man??????

En narcissist är inte "hemsk" förrän motgångar dyker upp. I mitt fall blev han våldsam först när jag lämnade honom.. Jag levde med honom i 11 år utan att förstå vem han var. Så det är inte lika lätt som att se en iskall psykopat på Netflix och fatta att man ska hålla sig undan.
  • Anonym (Ex narcissist)
    Anonym (Vah) skrev 2020-05-31 21:12:30 följande:

11 år senare... hur gick det?

Oj, ha ha ha :) Måste lära mig kolla årtal på dessa trådar...
  • Nyllet Henrik

helvete vad många narcissister det är i tråden. skrämmande...

Svar på tråden Hantera narcissist i rätten