Inlägg från: krabbanoss |Visa alla inlägg
  • krabbanoss

Aga?

majess skrev 2009-09-27 16:17:18 följande:
    Alltså,jag bara MÅSTE lägga mig i den här tråden... Att slå sina barn är inte ok,men allt är ju oxå en tolkningsfråga....Att daska en bångstyrig unge på näven är INTE i mina ögon aga/slå sina barn,har själv arbetat inom IFO och vet mig till 99% veta att om en mor/far skulle göra det inför ögonen på barnavårdsnämnden så skulle INGA åtgärder vidtas! Man spanar efter de större "skurkarna" så att säga .....Att gå så bokstavligt kan man inte! Det jag kan tänka mig sker hemma hos dem som aldrig gör annat än höjer en liten röst till ett bråkigt barn är att de har ungar som resten av bekantskapskretsen fullständigt avskyr...ouppfostrade ,gapiga,gnälliga,eller stökiga som inte lyssnar på sina föräldrar för de vat att där får man inget annat än ett mjäkigt nej lilla vännen så får man väl inte göra......
    För det första...
    De som blundar för barnmisshandel och jobbar inom IFO begår tjänstefel! Enkelt...
    Känns som det är rätt bra att du HAR arbetat inom IFO!

Vidare...
    Varför blir motsatsen till att slå sitt barn att vara mjäkig!? Menar du på allvar att det är så?? Isåfall är du ju int everklighetsförankrad, eller så använder du det resonemanget för att legitimera att man slår sitt barn!

Har man som förälder inga andra verktyg för att fostra och lära sitt barn än att slå ska man f*n inte vara förälder!
  • krabbanoss

Kan aldrig förstå hur man som förälder är funtad om man slår sitt barn!! Vad är det för fel på er??
    Spelar väl ingen som helst roll om det är lagligt eller olagligt, om soc skulle bry sig, eller inte...Man slår INTE sitt barn!!

"En liten lavett, dask på rumpan, knäpp på fingrarna osv" Kalla det precis vad ni vill, men det ändrar inget. Barnmisshandel är vad det är! Enkelt att förstå, eller??

Det ni missat är ju att det går alldeles utmärkt att uppfostra sitt barn UTAN att slå!! Testa och se!!
    Fast det är klart, det ställer högre krav på er som föräldrar än om ni väljer att tillrättavisa med att slå!
    Fixar ni det!?
    Om inte så är ni inte värda era barn, de valde inte att hamna hos människor som inte har förmågan att uppfostra utan aga!!

• krabbanoss
    majess skrev 2009-09-28 07:42:04 följande:
    Men oj oj oj vilka jätte tår jag visst råkade trampa på...... Om du läser i tidningen att ngn har blivit misshandlad på gatan,är det första du tänker på då att personen i fråga har fått en dask på näven??? Tror inte det. Och jag rekommenderar starkt att du läser vad jag började skriva i mitt inlägg. Att daska sitt barn på näven(vilket jag för övrigt faktiskt aldrig har gjort men har full förståelse för de som gör det...) är väl absolut INTE grund till att anse att ngn inte är värd sina barn?!? Det finns barn som far så fruktansvärt illa här i livet,med alkoholiserade /narkomaner till föräldrar,barn till människor som fullständigt ignorerar sina barn på alla fronter och lilla du sitter där på dina höga hästar och delar ut åsikter som jag förstår när jag läser ditt inlägg inte är förankrat i verklighetens problem för barn över huvudtaget!! Ta näsan från molnen och börja engagera dig i saker som verkligen behövs läggas energi på.
    Varför kommer det alltid svar som "...höga hästar..." och "Ta näsan från molnen..." när man kritiserar barnmisshandel!?
    Menar du att antingen så sitter man på höga hästar och aldrig gör fel, eller så slår man sitt barn!? Att det inte finns ngt där emellan??
    Som sagt, släpp sargen och kom in i matchen, är du snäll!

Vidare, mina tår kliver du absolut inte på, min syn på dom som inte har förmågan att uppfostra sitt barn utan att slå är att deras argument/resonemang inte är så värst mycket att fästa vikt vid. Helst hade dem väl velat rätta mig med att ge mig en lavett! Det märks direkt att det inte finns ngn förmåga att kommunicera med sitt barn!!

Varför ställer du det ena mot det andra...att om man kritiserar föräldrar som slår, så blundar man för annat elände ett barn utsätts för? Även detta är ett återkommande resonemang för er som förespråkar barnmisshandel! Finns det verkligen inga bättre argument för dig att använda i din iver att förespråka barnmisshandel??

Slutligen, om du i ditt vuxna liv...låt oss säga på din arbetsplats får ett slag på din hand, eller ute på stan, eller i ditt hem...anser du då inte att den andra personen gör ett stort fel då!? Är det OK att ngn ger dig en lavett??
    Skulle inte tro det, utan då skulle det vara ramaskri!!
    Men så fort ett litet barn blir utsatt för föräldrar som inte har förmågan att fostra utan att slå, så är det ok! Och vi som kritiserar sitter direkt på våra höga hästar, vi blundar för barn som lever i misär pga föräldras problem.
    Hör du inte själv hur illa ditt resonemang låter, och tyvärr...du har INTE lyckats med ditt försök att legitimera barnaga!!
  • krabbanoss
    mamman2008 skrev 2009-09-28 21:53:05 följande:
    Jo så är det för man FÅR ju inte ha regler som jag nämnde enligt MÅNGA härinne.. du får inte ha en enda regel för barn är barn och ska härja fritt.... Jo jag kan ta den åldersgruppen för om man ska hårddra det hela så kallas barn för just barn när det är under 18 år.. DÄRFÖR tog jag det alternativet samt lite olika påståenden i mitt inlägg både gällande äldre barn och mindre barn... Nej ja slår inte ett spädbarn för att de tar tag i min näsa... men jag blir arg OM det gör ont... Gäller det äldre barn som mina då.. och de gör mig illa så sätter jag ner dom på golvet och låter dem vara och förklarar att mamma vill inte leka /gosa/ ha dig i knät mm o du gör så för mamma får ont.. sen blir barna lessna och skriker för att de blir arga men inte fan tar ja upp dem då med en gång för lite pip! Deras bestraffning blir att de inte får vara nära mamma OM de gör mig illa. Men däremot vill ja inte låta mitt hem förfalla i 6 månader för att jag får barn... dvs skita i att städa, diska, laga mat.. mm.... för om ja ska leva på hämtmat och ha ett hus som förfaller och mat som ruttnar och disk som luktar och smutsiga kläder i 6 månader nej då vill ja inte va med längre.. därför så låter jag mitt spädbarn kortare stunder få ligga själva på filt eller i babysitter och sedan drygar jag ut tiden ju äldre de blir..... JAG tänker då rakt inte låta mitt liv gå i spillror för en liten bebis skull. Mitt liv lever kvar fortfarande och jag är en egen människa och individ jag MÅSTE få tid för mig själv eller få rena kläder, eller få lagad mat, eller slänga i en tvätt som tar 1 min kanske, eller skita ifred på toa! Sån är jag... bara att acceptera!
    Du kan inte se att man kan ha regler för barn utan att slå dem!?

Vidare, efter dina inlägg...saknar du tiden som barn, alltså när du själv var barn? För det låter onekligen som du är avundsjuk på små barn!

Slutligen, vad har ditt inlägg, dvs där du berättar om hur du ser på din mammaroll, med aga-debatten att göra??
  • krabbanoss
    majess skrev 2009-09-28 21:54:39 följande:
    Visst är det svårt från tid till annan,men jag står faktiskt för att de barn som man måste gräva runt i alla möjliga skrymslen för att hitta lämpliga sätt att tillrättavisa är det ngt "fel" med.Då har de ju inte vissa egenskaper i sitt psyke som de "välartade" barnen har. Och en väninna till mig vaknade upp en dag ocgh blev så trött på sin tös att hon tog ett tag i armen på tösen och drog in henne på rummet,efteråt skämdes hon som fan,men erkände efter en tid att tösen minsann inte längra var så oregerlig,hon sa att hon fortfarande skämdes men att det hade hjälpt och att hon faktiskt vid vissa tillfällen hade efteråt varnat tösen att:om du börjar nu så blir mamma så där arg som den där gången" o tösen hade skärpt sig med en gång! En sådan incident har inte hänt efter det och tösen sitter inte medngn försenadpost traumatisk stress...
    Kan ju också vara så att det finns en koppling mellan hur föräldrar är, och hur barn blir!!
    Det är ju inte barnens fel att föräldrar inte fixar sin uppgift!!
  • krabbanoss
    mamman2008 skrev 2009-09-28 22:04:42 följande:
    [citat]
    Jo men jag HAR regler för mina barn och AGAR dem inte men jag har tydliga sträng aregler som ska lyssnas på.... Nä ja saknar inte tiden som barn för jag var själv en sån där odräglig och ouppfostrad unge som skulle ha allt ja pekade på och när jag blev sur så vrålade jag i högan sky,,,, och JA jag fick väl dask eller en lavett nångång men jag anser att så som jag betedde mig ibland det var de värt... men ja lyssnade efter att min familj hade lappat till mig nångång. Jag vill inte att mina barn ska bli lika odrägliga som jag var och härja fritt och leva rövarn..... mina barn ska ha regler och konsekvenser och de ska lyda sin mamma eller pappa..... punkt slut! SÅN ÄR JAG! OCH TÄNKER INTE ÄNDRA PÅ DET FÖR ATT NÅGON MORALKÄRRING KOMMER OCH KRITISERAR!
    [/citat

Fast är det ngn som pratar emot att ha regler!? Trodde debatten handlade om aga eller inte aga!!
    Sen kan man tycka vad man vill om att barn ska vara "lydiga"!!

Btw, ingen moralkärring här;)
  • krabbanoss

mamma2008 och majess...

Var snäll och kliv ur sandlådan, lämna spaden kvar!! Fixar ni inte debatten utan personagrepp, eller!? Det är f*n 5 års varning på en del av era inlägg riktat mot saramedM!!

• krabbanoss
    majess skrev 2009-09-28 22:19:51 följande:
    Nej,vad detta handlar om är att man får i den här tråden diskutera former av aga,i vissas ögon är det inte ok med en lavett i andras inte med amning tills barnet tar körkortslämp....... ger man sig in i leken får man den tåla.
    Fast att anklaga ngn för att vara pedofil ( iof inte du ) är en straffbar handling!!
    Att kränka en annan person, genom det sätt du beter dig, är INTE ok! Du som tidigare arbetat inom IFO borde väl veta hur man håller en argumentation utan personangrepp!

Slutligen, visst förstår väl du skillnaden mellan en straffbar handling, dvs aga, och att amma länge?? Starta en ny tråd om du vill diskutera långtidsammande, men ge upp i att använda det här som ett slagträ mot person i debatten!!
  • krabbanoss
    mamman2008 skrev 2009-09-28 22:20:23 följande:
    Vi ger igen med samma metod.... hon förnedrar oss och får oss att framstå som dåliga mammor men vi är grymt mycke bättre än henne.... Kanske dax för HENNE att lämna sandlådan och sluta hacka på alla andra som försöker UPPFOSTRA sina barn att lyda!
    Du gör ett ordentligt bra jobb själv i att framstå som en person utan ngn som helst gräns, när det gäller att bete sig mot andra!

Du anklagar henne för att vara pedofil, vilket jag tror man ska tänka både en och två gånger innan man gör. Även om man sitter bakom en skärm så får man inte förtala ngn!!
  • krabbanoss
    majess skrev 2009-09-28 22:26:50 följande:
    Så det kallar du att kränka? men att hoppa på föräldrar som efter bästa förmåga som möjligtvis daskar sitt barn på handen(vilket jag vet bestämt inte leder till straffpåföljd!!!) är det inte???? Det är DU som får lära dig att ta en diskussion ordentligt.
    Men vad vill du då i denna debatt!?!?
    Att alla ska hålla med dig i ditt tyckande?? Klart som f*n att man diskuterar, de som är för och de som är emot!!
    Liksom hela grejen med ett diskussionsforum!!
Svar på tråden Aga?