Inlägg från: krabbanoss |Visa alla inlägg
  • krabbanoss

Aga?

majess skrev 2009-09-28 23:59:51 följande:
    återigen,skall alla utvecklas samma enligt dig?
    Nä, absolut inte!

Frågan till dig då, ska barn överhuvudtaget få en chans att utvecklas och få vara barn?
  • krabbanoss
    majess skrev 2009-09-29 00:02:36 följande:
    Nej faktiskt inte,ett barn behöver testa gränser,rimliga,definitivt! Och om de har en bra argumentation är jag inte hellre sämre än att jag kan ge mig,bara för att de är barn är de inte dumma.de kan oxå ha rätt.vad jag vänder mig emot är all dessa mjäkmammor som inte tar tag i deras ouppfostrade ungar utan skyller på utvecklingsfaser,trötta barn kan inte uppfostras...ger barnen odelad uppmärksamhet så att det tror att det går före alla vuxna oavsett situation..
    Vid vilken ålder anser du att ett barn klarar av att argumentera bra?

Vidare, jag tror det är få personer som anser att ouppfostrade barn är ngt positivt! Det som däremot skiljer är att du förespråkar aga som metod för att fostra på sitt barn!
    Och att du kanske inte riktigt hänger med i hur barn fungerar...dvs vad man kan kräva av ett barn.
    Men det är väl så att vill man som förälder få en anledning till att aga sitt barn så är det lätt fixat! Bara att utsätta barnet för en situation som det inte klarar av...och inte se nga andra möjligheter till att stödja sitt barn, så de fixar situationen!
  • krabbanoss
    majess skrev 2009-09-29 00:19:29 följande:
    för det första jag anser personligen att det är en ordentlig skillnad mellan våld och en liten dask på näven! Jag tror inte att våld kan lära barn respekt för andra människor,däremot tror jag inte att en daskpå handen är ett sätt att lära sina barn att INTE ha respekt för andra människor. Ja jag tror definitivt att väld kan lära barn att använda våld,men min definition av våld skiljer sig nog från din så att få en dask på handen tror jag inte kommer medföra att ett barn blir våldsamt.nej.
    Hur förmedlar du till det lilla barnet att det är ok att daska en annan, när den inte lyder...men inte att använda "våld"?
    Vad säger föräldern till barnet som daskat ett annat barn på dagis, för att den inte gjort som barnet velat? Att det är ok, så länge man inte använder "våld"?
  • krabbanoss
    majess skrev 2009-09-29 00:24:08 följande:
    läs slutet på mitt inlägg ovan,jag tror inte att ett "daskatpå näven"barn blir våldsamt.
    Men, har du barn? Visst vet du isåfall att barn tar efter det som föräldrarna gör! Väljer en förälder att visa rätt och fel med dask på handen, så garanterar jag att barn tar efter!
    Så mina frågeställningar är absolut relevanta!
  • krabbanoss
    majess skrev 2009-09-29 00:29:16 följande:
    Ja,jag har två barn på 12 resp 8 år. I stor del tar de efter absolut,jag har inte daskat ngt av mina barn.har faktiskt aldrig behövt ens ta den ställningen. Vad jag fortfarande anser är att en dask inte blir ett negativt inlärt beteende hos ett barn om de inte upprepas i tid o otid vill säga.
    Men om barnet kommer hem, dagis/skola hör av sig, berättar att barnet daskat till ett annat barn. Föräldern frågar hur det kom sig, barnet hävdar att han/hon gjorde detta för att det andra barnet inte uppförde sig som han/hon önskade....vad svarar föräldern då? Får barnet en dask, för att lära sig att det är fel att daska!?
    Säger föräldern att det var korrekt gjort!?
    Eller berättar föräldern att det är fel att bruka daska ngn annan!?
  • krabbanoss
    mamman2008 skrev 2009-09-29 13:23:21 följande:
    det där va ett påhopp och kommer omedelbart rapporteras till fl...... du vet inte alls hur jag är... Jag är inte arg på barn men de ska hålla sig på mattan,,,, dvs lyssna och respektera andra Jag är aldrig elak mot barn och kommer inte vara det heller... eller om man vill kalla det elakt att säga nej till ett barn om något ja DÅ är jag det varje dag men inte på annat vis.... Jag ser inte ner på barn men ja ser ner på morsor som inte kan uppfostra sina barn till snälla trevliga barn som kan vara med utan att bråka, skrika, slåss och grina för att de inte får sin vilja igenom! Nej barn är inte mindre värda men det ska lyssna på sina föräldrar och rätta sig efter de regler man har i varje familj! Jag är heller inte avundsjuk men jag är EMOT att barn ska få som de vill och få göra som de vill bara för att de just är barn! Jag tycker inte om att de inte ska följa regler som andra måste göra och jag tycker heller inte om att så många anser att barn ska få med privilegum än alla andra.. rätt ska va rätt.,.. de regler vi vuxna måste följa ska barnen följa,,,, dvs inte slåss, inte bråka, inte gapa och skrika för att vi inte får som vi vill, inte ta saker från andra mm. Hur skulle de se ut om ja la mig ner i affären på golvet och grina för att ja inte får en klubba eller tablett ask när ja vill... om min man säger... nej min fru inte godis idag!
    Ja, anmäl på du, men ett påhopp garanterar jag det inte var! Det var en frågeställning utifrån dina inlägg!
    Jag poängterar även i min fråga att jag INTE påstår att du är elak!

Jag tror ingen säger emot dig i sak, dvs om att barn ska lära sig respektera andra, andras saker osv...men...
    Jag måste fråga, träffar du många föräldrar som låter barnen härja helt fritt, utan nga som helst gränser, utan att säga ett knyst, inte har nga som helst gränser?
    För, om jag fattat din syn rätt så är det antingen eller...antingen så är man diktatorisk, kräver lydnad, uppmanar inte till lek/uppmärksamhet ( förutom når du som förälder väljer att leka ) osv...eller antingen så är man helt, totalt slapp i sin uppfostran!

Vidare, ang det sista du skrev...
    Du ser ingen skillnad i ett barns förmåga, eller snarare oförmåga att kontrollera/hantera sina känslor jmf med en vuxen människa som dig själv!?
  • krabbanoss
    mamman2008 skrev 2009-09-29 13:39:41 följande:
    Ja men hon skrev att ja va elak mm.... men du tolkar det väl som du vill till hennes fördel. Vissa vuxna vet faktiskt inte bätte än så de heller men JAG gör det för ja skulle aldrig böla och skrika på min man bara för att han vill köpa äpplen och jag päron eller för att jag vill ha pommes och hamburgare varje dag och han säger till mig att nej idag ska vi äta fisk och potatis..... nä då säger jag bara okej då tar man det en annan dag då.... och när de gäller barn så är det godis på lördagen som gäller inte nån annan dag! Ja fängelse för barn kanske inte skulle skada.. eller ja.... man kanske skulle sänka gränsen till 13 år.. för barn över det men under 18 har ökat i brottslighet på sistone... se bara på förra veckans efterlyst.. en 16 åring mördade sin flickväns skolkamrat för svartsjukans skull... eller den 16 åringen som våldtog och ströp 3 tjejer i somras.... HUA! Vilka idiotiska ungar de finns........ och man är barn tills man e 18 år.... Eller den yngsta i historian... 14 år tror ja han va och rövade bort en kille på 8 år på vägen hem/till skolan....... och sen puttade honom utför ett stup.... FY FAN!
    För det första....Hon, är en han! ;)
    För det andra...
    "När man läser dina inlägg så kan man tro att du snudd på är elak mot barn, bara för ren njutnings skull!! Påstår inte att det är så, givetvis..."
    Så skrev jag! tror det urklippet talar för sig själv...

Varför referar du till dig själv, som vuxen, hur du agerar osv...när det är barn vi pratar om! ...ehh, ja, det är ju bra, och du är jätteduktig som klarar av att inte få din vilja igenom, gentemot din man, när ni handlar!
  • krabbanoss
    mamman2008 skrev 2009-09-29 13:55:46 följande:
    Struntar väl i om du e kille eller tjej,... kanske ska kalla dig DET istället... så blir alla glada.... Jo jag resonerar så att även fast barn är barn så ska de lära sig regler och gränser och du och en hel del andra har ju sagt att barn förstår med än man tror eller??? ja fine då ser du..... barn förstår mer än man tror ja,.., då kan ja altså säga t mig ettåring att godis e på lördagar därmed basta och att han lyssnar på det i alla 17 år till och aldrig tjatar???? HAH inte en chans.... han lär tjata 1000 ggr om det för han förstår ju inte att det är godis på lördagen. Barn ska ha samma rättigheter som alla andra BARN SOM VUXNA och säg vad du vill men så tycker JAG! Det är skillnad i ålder och mognad JA men därmed säger inte de att barn ska ha annorlunda villkor eller regler! BASTA! Nu ska ja hämta mina barn på dagis..... BYE
    Ja, inte trodde jag att du brydde dig heller ;) Kalla mig vad du vill, så länge du mår bra av det!

Ja, alla är överens om att barn ska ha gränser och regler!

Sen, det är ju precis det alla sagt, barn är barn...man kan inte förvänta sig att barn ska klara av det vi vuxna klarar av!

Ja, alla barn ska ha samma rättigheter som andra barn, och ska ha samma rättigheter som vuxna!
    Sen, hänvisar jag andra stycket, dvs man kan inte förvänta sig att barn ska klara av det vi vuxna klarar av!

Se där, du håller ju med mig precis i det jag menar!!

Slutligen, varför denna ilska!?
  • krabbanoss

Ja, säger bara en sak...stackars, stackars barn!!

• krabbanoss
    mamman2008 skrev 2009-09-30 16:05:29 följande:
    du får ta det som du vill men SLUTA NU EN GÅNG FÖR ALLA ATT KLANDRA OCH KRÄNKA MIG OM OCH OM IGEN!
    Tar du diskussionen som en kränkning av dig, så kanske det inte är rätt ställer att ventilera sina åsikter på!
    Du vet, man kan inte bara argumentera med att...jag gör som jag vill, därmed basta! Givetvis gör du som du vill, men det är inte ett argument!
    Du tycker en sak, vi andra en annan...du skriver på ditt sätt, vi andra argumenterar emot dig!
    Enkelt!! Och absolut inte kränkande!!
Svar på tråden Aga?