Inlägg från: krabbanoss |Visa alla inlägg
  • krabbanoss

Aga?

mamman2008 skrev 2009-09-28 23:20:39 följande:
    Men vem har sagt att man vill ha egentid eller tillfredställa sina egna behov i evighet? Men om ja vill ta en rök på balkongen på 2 min och inte tar med mig barnet eller om jag vill skita ifred och torka mig ordentligt utan att springa upp för minsta pip.. eller om ja har ett kolik barn som skriker i 12 timmar i sträck... måste jag inte kunna få 5 min egentid för att samla krafter eller kunna påbörja maten för att sedan försöka laga mat samtidigt som jag bär på en gapande barn... ska jag inte få det då?? Är man en dålig förälder för att man vill samla krafter i 5 min när man inte orkar mer eller för att man vill äta något eller skita på toan? Ja men då måste nog vi vara många då som är det.. och tyvärr är vi nog isf i KRAFTIG majoritet för de är bara typ du och 5 andra härinne som är "perfekta" enligt er själva! Men okej OM jag nu är en dålig förälder för att jag vill orka med mitt barn och då tar en 5 min paus för att samla krafter ja då är jag väl en dålig mamma då..
    Det låter som du har fruktansvärt dåligt samvete över att du antingen inte hinner med, eller orkar med ditt liv! Inge illa menat nu!! Men det låter, enl mig, som att det är för dig själv du försöker "rättfärdiga" att du måste hinna "...skita på toan" osv...

Vidare...
    Är seriös i min undran hur du eg menar? Vore jäkligt spännande om du kunde berätta för mig var jag skrivit, eller ens kommit i närheten av att påpeka hur perfekt förälder jag är!!
    Jag slår inte mitt barn, nej! Men gör det mig till en perfekt förälder?? Isåfall är kriterierna jäkligt låga för att anses som perfekt!
  • krabbanoss
    majess skrev 2009-09-28 23:22:29 följande:
    Vård? för att uppfostra barnen? det är inte medeltida stupstocks bestraffningar vi snackar om. Här inne fokuseras det så mycket på psykiska aspekter på barns reaktion på en dask på handen!?! Därför vinklar jag över det på andra psykiska aspekter där vård förmodligen hade varit en utmärkt ide. Samma som att finna trygghet i självskadebeteende......
    Säkert frågats tidigare...

Men, varför...varför måste man använda dask på handen för att klara av att uppfostra sitt barn, enl dig?
  • krabbanoss
    majess skrev 2009-09-28 23:30:45 följande:
    nope.Du är en ärlig förälder som tar ställnig,ger konsekvenser,lär dina barn rätt från fel och dessutom smart när du ser till att ge dig själv tid att andas! Go Girl. Man skall vara glad och stolt över att vara mamma till fina välartade barn som amn inte behöver skämmas ögonen ur sig över så fort man tittar ut genom dörren! och sedan veta att dessa präktiga lekmannapsykologer får ränna runt med sin new age uppfostran o skämmas som torskar över sina jobbiga gnälliga ungar som inga egentligen vill bjuda på barnkalasen för de är så illa omtyckta!!
    Ärligt...tror du inte man kan få väluppfostrade barn som man inte behöver skämmas över, fast man inte daskar dem?
    Tror du att antingen så har man en strikt, och dikatorisk uppfostran eller så har man ingen alls? Du ser inte utrymme för ngt däremellan?
  • krabbanoss
    majess skrev 2009-09-28 23:33:59 följande:
    inte alla! men många,just för att om de inte lärt sig efter 5 ggn de stoppar näven i ngn annans mat etc så kanske väninnan du fikar med är trött på att du pedagoguppfostrar din unge medans hennes sabbade lunchtallrik får stå för konsekvenserna och dessutom lyssna på eländet av malande hela lunchen så du hade fått ut mer av lunchen om du tagit den själv!
    Ja, eller så kanske man ska fundera lite på sin roll som förälder, läsa på om barns utveckling och inse att vissa åldrar ej gör sig rätt att ha med ut på lunch!!
  • krabbanoss
    krabbanoss skrev 2009-09-28 23:35:44 följande:
    Ja, eller så kanske man ska fundera lite på sin roll som förälder, läsa på om barns utveckling och inse att vissa åldrar ej gör sig rätt att ha med ut på lunch!!
    Iaf om man var ute efter en lugn och trevlig pratstund med väninnan!!
  • krabbanoss
    majess skrev 2009-09-28 23:39:05 följande:
    knepigt? Mina ungar och flera andra jag känner har ungar som definitivt har lämpat sig att ha med ut på lunch.......dvs barn med uppfostran
    Så...du har då daskat deras hand för att de ska låta bli att stoppa handen i väninnans tallrik?
  • krabbanoss
    majess skrev 2009-09-28 23:42:17 följande:
    inget barn är för liet för en tillsägelse förutom spädbarn o de skallue inta ta i ngn tallrik just pga de är just spädbarn...
    Då var det det där med att läsa på om barns utveckling! Precis som jag skrev ovan ;)
  • krabbanoss
    majess skrev 2009-09-28 23:45:20 följande:
    men människa,förklara då varför vissa barn klarar av att som 2-3 åringar klara av att ge fan i andras tallrikar och inte skrika som besatta om du nu menar utveckling....utvecklas bara de barn som uppför sig som grisar? o de som verkligen kan uppföra sig de stannar i utveckling ller??
    Det kan ju vara så att de barnen är ouppfostrade!!
    Föräldrarna har kommit till korta mad andra ord, de kanske har föröskt sig på en metod som inte fungerar, ex att daska dem i försök att få dem att lyda blint!
    Eller så kan det bero på att gränssättningen inte fungerat alls...
    ...eller så kan det bero på en mängd andra faktorer!
    Du har fortfarande inte gett en bra anledning till att man som förälder daskar till sitt barn på handen!
  • krabbanoss
    majess skrev 2009-09-28 23:51:24 följande:
    för att de ska lära sig att ge fasiken i det dem gör med handen enkelt uttryckt.ok?
    Ok, ja...tycker man som förälder att de är ok att slå sitt barn, så visst!!

Synd om ungen iaf...och föräldrarna som inte förstår att det finns andra sätt att nå målet...och som inte förstår att målet kanske är för högt satt för barnet!
  • krabbanoss
    majess skrev 2009-09-28 23:56:38 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-09-28 23:54:34 följande: ja och att inte respektera en tillsägelse vad gör man då llåter barnet känna sin ilska och frustration?? skrika och fara ut mot allt o alla för att det befinner sig i en utvecklingsfas?? herregud vad många löjliga ursäkter för rent ouppfostrade snorungar.
    Så kom det igen, dags att läsa på om barns utveckling kanske!! ;)
Svar på tråden Aga?