Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Aga?

Majess: Du TROR alltså inte på att barn är olika?

• Veladis
    majess skrev 2009-10-05 22:33:37 följande:
    japp helt rätt!!!!!!! precis!!!! och NEJ jag varken har skulle eller kan ngnsin bära hand på mina vackra fina underbara pojkar
    Nej, vi har hört det.
    Men det betyder fortfarande inte att det är OK att du tycker att andras barn behöver daskas. Det ger snarare en ganska klichéartad "mina barn och andras ungar"-bild.

Ponera nu att din barn mot alla odds plötligt skulle börja tänja på alla gränser och trotsa multum, skulle du daska dem då? När du nu tycker att det är OK och t o m nödvändigt att andra daskar sina barn i samma situation? Skulle det vara OK att andra daskar dina barn om de tycker att dina barn beter sig illa. Varför? varför inte?
    Hur motiverar du det i kombination med resten som du har sagt?
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-05 22:38:02 följande:
    jag håller med dig om mjäkmammor o pappor delen,du är den första här att erkänna det!
    Erkänna vad? Att osäkra föräldrar behöver stöd, inte daska sina barn? Det är ju det vi hr sagt hela tiden? Eller var det just termen "mjäkmammor?".
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-05 22:42:36 följande:
    JAG TYCKER INTE DET ÄR OK FÖR FOLK ATT DASKA ANDRAS UNGAR! INTE ATT JAG GÖR DET EJ HELLER NGN ANNAN...MEN DÄREMOT OM MAN SOM FÖRÄLDER MARKERAR SÅ ÄR DET OK.Om mina barn skulle börja bete sig nu så är dem på tok för stora för en dask,däremot skulle jag dra in veckopeng,speltid etc...
    Varför är de för stora för dask? När blir man för stor för dask? Varför? Varför får man itne daska andras barn, om det nu är OK att daska? (och nej, det är inte Ok, varken ur ett barnperspektiv eller enl lagen - det är din åsikt, ingen sanning)

Kan du inte själv se det motsägelsefulla i att du uppfostrat utan dask och aldrig skulle daska dina barn, och sedan kallar de som gjort detsamma men också är emot aga öht, för "mjäkmammor" och dylikt.
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-05 22:44:21 följande:
    men ärligt nu veladis då måste du ju erkänna att det finns en hel hög härinne som går under den benämningen men som inte fattar det själva utan anser sig vara såååå duktiga som låter sina barn komma till tals på vilka yttrande sätt de än vill under förespeglingen att det är deras UTVECKLING!
    Nej,  av det jag kan utläsa på skärmen tycker de flesta härinne verkar vara vettiga föräldrar, med bra barnsyn och bra syn på uppfostran och gränssättning. Med några få undantag förstås...

Det är du som läser in en massa i inlägg som inte finns där, det är nog snarare du som har "förspeglingar" för att du blir emotsagd, skulle jag tro.
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-05 22:50:37 följande:
    nej för att de som gjort desamma har inte sådana barn som jag det har jag ju märkt på hur de beskriver dem,den enda jag hittils hört beskriva sitt barn på ett förnuftigt sätt är leonella....och anledningen till att de är för stora är att man kan diskutera med dem 1 gång! inte försöka sig på en diskussion som ändå är en one way street med en två-treåring som ändå ger blanka fan i vilket för han ska bara HA KAKA
    Det är inte många som beskrivit sina barn och deras beteende härinne öht - så det är nog mest hitte-på från din sida. Eller något. Du kan omöjligt ha en bild av flertalets barn härinne genom att ha läst enstaka uttalanden spritt över mer än 1000 inlägg.

Varför skulle det inte gå att diskutera med en ettåring, tvååring eller treåring? Jag gör det varje dag. Jag hade en mycket givande diskussion med en 1½ åring som ville ta en liten kompis polisbil som resluterade i att han lämnade tillbaka bilen, klappade sin kompis på kinden och gick därfirån för att leta rätt på en egen bil. Helt och hållet en verbal diskussion, med enstaka gester. På förskolan daskas ingenting, vet du.
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-05 22:56:17 följande:
    right on the money ifall de inte kan börja med väldigt tydlig gränssättning
    Och, där har vi det igen. När föräldrarna brister ska barnen daskas och skämmas. Hur logiskt och rättvist är det?
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-05 23:03:00 följande:
    Nä visst ok inte alla ...men vissa härinne har suttit och präktigt atalat om hur just de gör istället för att "slå" sina barn och dessa beskrivningar får mig att inse att deras barn då rakt inte är som tex leoellas....försiktiga,kollar av med förälder vad som är ok eller ej....typiskt! och jag vet att det inte daskas på förskolan...däremot så ser man elaka barn där jämt som drar andra i håret eller sliter lego ur ngn stackars blyg barns hand utan att fröknarna gör mer än att snällt förmana när de istället skulle sagt att nu är det slutlekt med lego för din del ...
    Det är väl bra att de talar om hur de har lyckats med sin uppfostran utan att behöva ta till våld? Det gör ju du också. De skryter ju gärna om dina perfekta små barn innan du i nästa mening ondgör dig över "andras ungar".

Och nej, det ser man inte "hela tiden" på förskolan.

Och du, myten om de "normala barnet" är just en myt. Barn är på olika sätt, av olika orsaker, utan att det behöver vara något fel eller att de behöver vara ouppfostrade. Vidga dina vyer lite.
  • Veladis
    Plutteli skrev 2009-10-05 23:07:29 följande:
    Eh, och...så för att det ska vara ok att inte daska sina barn ska de vara vaksamma och inte våga säga pip innan de fått godkännande av föräldrarna? annars är man mjäk eller vad??Mitt barn frågar inte om tillstånd innan hon gör saker, däremot slutar hon så fort hon får ett nej! Inte så svårt faktiskt och jag VILL inte ha ett barn som inte vågar ta för sig utan att först få godkänt, jag vill ha ett självsäkert barn som VÅGAR ta för sig av livet!
    Det vill jag med, och det har jag!
    Två barn som förstår gränser, även outtalade, eftersom de förstår själva principen kring gränser. Två barn som fungerar utmärkt i möblerade rum, men som inte lyder blint som kommandosoldater utan att tänka själva. Två underfundiga, fantasifulla, livsglada barn med stor självkänsla som det är en fröjd att umgås med.
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-05 23:08:28 följande:
    skillnaden är att de faktiskt inte har lyckats särskilt väl med sin uppfostran....se på leoellas ungar(för o inte använda mina...)
    Men du... Du kan ju inte uttala dig om dem heller - du känner dem ju inte!

Tysta, försiktiga, lydiga och blyga barn är per automatik inte väluppfostrade, precis som att vilda, framfusiga och pratglada barn per automatik inte är ouppfostrade. Barn är barn, barn är olika, och det beror mycket på personlighet.
Svar på tråden Aga?