Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Aga?

majess skrev 2009-10-03 19:51:06 följande:
    tycker iaf att när man tar steget från aga o börjar diskutera att säga till sina barn då är det samma människor som börjar med att säga att även att säga till sitt barn en groda ibland är aga....o det är så typiskt,varför kan man inte ha en attityd som säger så här:jag slår inte mina barn,ej ens en dask,men jag är mänsklig,visst har väl mina ungar gått mej på nerverna ngn gång och jag har sagt ngt vresigt som jag sedan ångrat,men jag kan bara be om ursäkt och med det visa mina barn att jag inte är en perfekt människa trots att jag är deras mamma.jag tror det oxå är viktigt för barn att lära sig att alla kan göra /säga fel även mamma/pappa.....
    Men det är väl ingen som sagt att de aldrig har sagt saker till sina barn som de ångrar? De har nog alla föräldrar gjort. Men det betyder ju inte att det är OK - och det är väl bra just att man ångrar sig?
  • Veladis

Och säga till barn kan man göra på ett bra sätt.
    Det är skillnad på att säga t ex"Jag tycker INTE om att du stoppar handen i kakfatet utan att fråga!" och att säga "Ta bort din skitiga tassar ur handfatet, dumma jävla unge! Du fattar ju ingenting"

• Veladis
    majess skrev 2009-10-03 20:52:13 följande:
    Visst är det skillnad,men som jag skrev tidigare så kan man ju faktiskt bete sig dumt som förälder o tröttna o sen be om ursäkt....se inlägg nr1022...attt säga till sitt barn på skarpen är inte att fräsa ifrån på ett sätt man ber sina barn om ursäkt för efter....men att säga nåt i stil med att "nu får du minsann sluta,du är skitjobbig som alltid kommer tjafsande när jag är i telefonen,lägger du inte av med det får du inget lördagsgodis!det är mänskligt o det tror jag händer alla,även er vad ni än har för bättre alternativ o tala med era barn så tror jag inte att ni kan leva upp till dem i verkligheten.vad ni än säger.
    Det må vara mänskligt att tjafsa med sina barn, men man kan tjafsa på olika sätt också.
    Jag använder i och med min inställning till föräldraskap och barnsyn i allmänhet inte konsekvenser eller hot om konsekvenser som inte har med handlingen/beteendet i sig att göra. Inga hot om uteblivet lördagsgodis/veckopeng, TV-förbud etc om det inte har med just dessa saker att göra. Jag fördömer inte heller barnet i sig och säger "du är jobbig" etc, utan jag går på handlingen/beteendet "jag tycker det är väldigt jobbigt när du gör sådär". Jag är ingen perfekt förälder, men detta vågar jag säga att jag i princip aldrig gör. Inte som pedagog heller.
    Min främsta brist som förälder är nog att jag har temperament och höjer rösten onödigt mycket, när det egentligen bar behövs lite "skärpa" i rösten. Särskilt när jag är stressad. Fast det gör jag mer sällan på jobbet än hemma . Jagär väldigt medveten om det och jag jobbar på det. Tar jag i för mycket när jag bråkar/tjafsar med mina barn ber jag alltid om ursäkt efteråt.
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-03 21:11:55 följande:
    om man tycker att barn skall ammas för länge anser jag inte heller att man har en bra inställning till barn.allt handlar ju om inställning eller hur??
    Fast det är ju skillnad i att tycka om enskilda företeelser och barnsynen i det stora hela. Anser man att det är OK att slå på barn räknar man ju dem som mindre värda. Att välja att erbjuda sitt barn amning länge påverkar ju inte synen på barns värde. Sen kan man "tycka" vad man vill om det.
  • Veladis
    Maggis skrev 2009-10-03 21:14:35 följande:
    Veladis;Vi är nog ganska lika där. Jag har också en tendens att höja rösten onödigt mycket om jag är stressad eller trött. Men liksom du jobbar jag på det.
    Mmm...
    Jag ryter väl saker i stil med " Näe, nu får det vara NOG!" och "Nu RÄCKER det"! när tålamodet tryter. Men, som sagt, fördömer barnet gör jag inte. Det vågar jag lova.
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-03 21:19:40 följande:
    klart erbjudande påverkar synen på barns värde lika mycket som ngt annat.att erbjuda ngt som bara när ett sjukt beteende hos både mor o barn är väl helt uppåt väggarna!
    Nej, där har du fel. Du har din åsikt om långtidsamning, men du kan inte jämställa din åsikt med den barnsynen som de som förespråkar aga, blind lydnad etc förespråkar.
    Att ge barnet erbjudande om att få bröstet är inte att nedvärdera, kränka eller se barnet som mindre värdefullt. Det är helt enkelt att amma. Sen får du tycka vad du vill.
  • Veladis
    Maggis skrev 2009-10-03 21:21:47 följande:
    Låter som något jag klämmer ur mig. Nu SLUTAR ni!!! är också en favorit. Men nej, inget fördömande. Det vågar jag också lova.
    Oj den glömde jag!
  • Veladis

Min treåring brukar påminna mig efter att vi bråkat: "Mamma säj pelåt, du skrek åt mej!" Så då brukar vi kramas och säga förlåt till varandra och lovar att försök skrika mindre. För det är ju en gemensam trivselsak att ingen skriker hemma, varken vuxen eller bar.

Svar på tråden Aga?