Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Aga?

Problemet är att det inte är OK att slå/daska alls, inte ens löst, enligt lagen. Alla former av slag och daskar i uppfostringssyfte räknas som aga, oavsett hur ont de gör. Det är inget "tyckande", utan det är så det är! Daskar du i avskräckande syfte, dvs så att det känns, räknas det som kroppsbestraffning. Dvs olagligt.
    Och, ännu viktigare, med psykiska om än inte fysiska effekter för barnet.

Man är inte en låt.gå-förälder för att man låter bli att slå sina barn. Det finns 100 andra sätt att uppfostra på som fungerar betydligt bättre i ett större perspektiv.

• Veladis

majess: Vad hände med att "kunna våga debattera?" Debattera gör man inte med personangrepp. Nu diskuterar vi aga, inte enskilda debattörers amningsförehavanden. Inte ber vi någon knipa käft heller, utan vi komemr med argument för vår sak. Det är så man debatterar.
    Aga var det. Håll er till ämnet, tack.

• Veladis
    mamman2008 skrev 2009-09-28 20:07:29 följande:
    Enligt alla moralkärringar i denna tråd som saramedM och velandis så är det såhär...Barn FÅR slåss det är helt okej "bara för att de är barn" - vuxna får INTE slå.Barn FÅR bitas, rivas, nypas och ha sönder grejer "bara för att de inte förstår bättre" - vuxna som gör detsamma blir avskydda,hatade och får pröjsa för saker de förstör.Barn ska man dalta med och jämka med...- men med vuxna så är det bara ett alternativ.Barn har all rättighet att få som de vill, stjäla saker, förstöra, misshandla - men vuxna som gör det dom får fängelse eller böter.Barn ska man avleda med roliga saker om det gör nåt dumt- vuxna får ta konsekvenserna, om jag stjäl pengar av någon inte fan blir jag avledd med en godispåse och ger tillbaka pengarna sen är allt lugnt... nej utan då blir de polisanmälan och böter....Barn FÅR så jävla mycket och barn har alla rättigheterna att bete sig illa och göra som man vill....Jag önskar fan att ja vore ett barn själv för då hade ja FÅTT slå ner nån som jag inte gillar, jag FÅR stjäla saker av andra, leksaker, pengar,cyklar osv.... jag blir avledd med roliga saker om jag gör fel... man kan även säga att jag blir "straffad" med en rolig lek om jag gör nåt dumt! Tänk va bra de vore om samma regler gäller för ALLA barn som vuxna!I dessa påståenden har jag tagit hela klungan med BARN dvs 0-18 år.
    Vad har du fått det där ifrån?
    Du får gärna berätta var jag har skrivit eller när jag har sagt att det är OK för barn att slåss, stjäla, osv.  Det jag debatterar om i tråden är att det inte är OK att använda aga. dvs kroppsbestraffning när ett barn beter sig på ett oönskat sätt.
  • Veladis
    Plutteli skrev 2009-09-28 20:26:33 följande:
    Ja dasken kanske hjälper just då, men nästa gång barnet är i blomkrukan då? eller gången där på? Hur många gånger ska du daska om barnet inte slutar, och när kommer du börja slå för hårt? All typ av fysisk bestraffning borde vara förbjudet eftersom det lätt leder till hårdare nästa gång, och nästa och nästa....
    All form av fysisk bestraffning är förbjuden. Det finns ingen nedre gräns för hur löst det är att OK att slå, utan gränsden går vid själva dasken/slaget/nypandet. Sedan kanske mn itne frå fängelsestraff eller socialen i bakhasorna för att man daskar sina barn lite löst någon gång, men det är ju i huvudsak inte konsekvenserna för den vuxne som är det relevanta egentligen när man talar om aga, utan de fysiska och psykiska konsekvenserna som barnet upplever av att bli daskat/slaget/nypt etc.
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 21:03:33 följande:
    Med risk att få varenda kotte härinne på mig nu svarar jag så här;)Man kan inte generalisera vare sig uppfostran eller barn.Enligt mig så funkar tillrättavisande metoden på vissa barn bara!Och där är det bara att gratulera och känna lättnad(som jag)På andra barn fungerar det INTE att bara tillrätta visa tror inte jag,där behövs det en dask.För det finns faktiskt föräldrar som tilrättavisar och tillrättavisar men det händer iaf inte ett smack.
    Visst är barn olika - men det finns inte bara ett sätt att tillrättavisa eller att vägleda barn heller. Olika varianter fungerar på olika barn - återigen, jag är ju förskollärare och har mött många olika barn i mitt yrke. En lyhörd förälder och en god pedagog, hittar en väg. Det finns inga hopplösa fall som enbart bättrar sig med dask. En stressad, slutkörd förälder med slut på argument kan behöva stöd i sitt föräldraskap däremot.
  • Veladis
    Veladis skrev 2009-09-28 21:08:24 följande:
    Visst är barn olika - men det finns inte bara ett sätt att tillrättavisa eller att vägleda barn heller. Olika varianter fungerar på olika barn - återigen, jag är ju förskollärare och har mött många olika barn i mitt yrke. En lyhörd förälder och en god pedagog, hittar en väg. Det finns inga hopplösa fall som enbart bättrar sig med dask. En stressad, slutkörd förälder med slut på argument kan behöva stöd i sitt föräldraskap däremot.
    Fast jag hävdar alltså att det finns tillräckligt många andra sätt än att daska/slå etc så det behövs aldrig!
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 21:35:34 följande:
    Jag håller med dig till den största delen utom i en sak,det finns elaka barn! oftast är det barn som är styggast av alla
    Det finns inga i grunden elaka barn! Inga barn föds onda och elaka! Det finns trotsiga barn, envisa barn, högljudda barn osv, men inte genuint elaka barn. Elakheten är en produkt.
  • Veladis

mamman2008: Vem är det som har sagt att barn ska få härja fritt utan en enda regel bara för att man inte tycker att aga är OK för att det är fel, förnedrande och dessutom olagligt? D
    et är heller ingen som har påstått att du inte ska få "skita ifred" i den här tråden. Du fabricerar hejvilt eller så har du hamnat totalt OT.

• Veladis
    Ett barn som blir slaget blir möjligtvis "lydigt" men också rädd (riktig respekt bygger inte på rädsla), lär sig att den starke har rätt, att våld är acceptabelt och att barnet själv är någon som andra har rätt att slå på.  På vilket sätt hjälper det ett barn som redan är "på glid" enligt sammhällets normer?Ett barn med dåligt beteende behöver förmodligen gränser och trygghet, inte slag, daskar eller annan form av bestraffning.
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 22:03:06 följande:
    Nix! Bara en eftertanke på ngt negativt som barnet inte vill uppleva igen....Pavlovs hundar.......
    Pavlovs hundar handlar om klassisk betingning, inte operant betingning.

ngt negativt = smärta = aga.
Svar på tråden Aga?