Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Aga?

majess skrev 2009-09-28 22:53:37 följande:
    alla får vi tycka olika,men en helt ärlig fråga.anser du att det är bra och fint att amma ett barn på 4 år?Få se nu om du kan ge ett rakt svar.
    Jag anser att det som regel är bra och fint att amma sitt barn så länge som det sker i samförstånd. Ett skolbarn - då skulle jag höj på ögonbrynet en smula óch undra vems behöv det tillfredställer. Men en fyraåring, de är forfarande närhetssökande, gosiga och mysälskande små varelser - varför inte. Kanske särkilt om barnet har ngt speciellt behov.
  • Veladis

majess: Det är helt OK att tycka att det är fel och för länge att amma i flera år (däremo inte OK att kalal andra som gör det äckliga eller pedofiler). Men hur kan du få det till aga, som per defintion betyder kroppsbestraffning eller kränknade behandling? På vilket sätt är det kränkande för barnet? Eller är det ett straff?

• Veladis
    majess skrev 2009-09-28 23:00:03 följande:
    alla har ju rätt till sin åsikt,men det är makalöst vad mycket dubbelmoral här existerar....
    Ja, det erkände du ju själv för en stund sedan så...
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 23:06:01 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-09-28 22:59:47 följande: nu är det så här att jag anser det är lika illa/äckligt att amma ett fyraårigt barn som det är illa att slå ett barn.bägge får konsekvenser fysiska och psykiska...att daska är INTE aga enligt mig.
    Fast nu gällde det ju inte din privata defintion av aga utan den vedertagna... Du kan hitta på att vad som helst är aga, men när det gäller är det lagen vi alla måste följa i allafall.
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 23:07:51 följande:
    barnet är i beroende ställning det säger väl allt?I mina ögon är det en viss form av narcisism..
    På vilket sätt är barnet i beroendeställning?

Skrämmande med sådan okunskap, både om amning, barnpsykolog och föräldraskap i allmänhet.
  • Veladis
    mamman2008 skrev 2009-09-28 23:10:44 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-09-28 22:53:42 följande: Ja men VARFÖR? Jo för att i afrika finns det ingen mat..... och därför får ungarna bröstmjölk långt upp i åldern för att iaf få NÅT i magen.... men hur ser de ut sedan då? skinn och ben och inte vacka precis.. i Sverige finns de mat vad jag vet iaf och mycket god och lämplig mat för 4 åringar.... då behövs inte bröstmjölken!
    Det finns mycket mat på många ställen i Afrika (som är en stor kontinent, vet du). Långtidsamning är främst kulturellt betingat och inte enbart kopplat till tillgången på mat. Vid svält producerar f ö inte särskilt mycket bröstmjölk heller.
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 23:14:08 följande:
    jo det är ju precis våra privat åsikter ang aga härinne som gäller,det är inte sagt att vi bara skall lufta åsikter om viss lagstadgad form av aga,det finna massviss av former av aga om man vill gräva...why not aga som aga...eller?min åsikt är min och din är din..
    Det är ganska enkelt, tycker jag. Om vi ska diskutera TS här ovan, dvs om vi agar våra barn och om vi tycker att det är ett bra sätt "att lära dem veta hut" så behöver vi en gängse defintion på begreppet aga - annars kan vi sitta och diskutera allt från Fifi och Blomsterfröna till Fuglesangs rymdfärder som aga. Den gängse defintionen av aga är den som defineras i lagboken. Sen kan man ha privata åsikter om vad som är rätt eller fel, men att lägga in nya saker i vedertagna begrepp fungerar sällan som argument.
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 23:15:59 följande:
    för att det vet inget bättre för att mamman har lärt in barnet i ett sjukt beteende.
    Men det där är ju bara dina privata åsikter, inte något det finns belägg för.
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 23:16:51 följande:
    är du socialantropolog oxå?
    Nä, men allmänbildad...
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 23:19:22 följande:
    nä men bröstet producerar iaf mer än fälten till skillnad mot sverige.....
    Huh?
Svar på tråden Aga?