• Anonym

Men hallå. Hur tänker idioterna

Rektorn ringde igår, tydligen har min son retat en annan kille i klassen för karlsson på taket, han heter karlsson så det är väll inte hela världen.

Men tydligen tyckte pojken det och lärarna. Tål inte ungar saker i skolan lägre. Han hade ju typ inte slagit nån.
    Jag tycker man kan skratta åt sånt dumt, inte analysera allt för då blir det bara jobbigt.

• Svar på tråden Men hallå. Hur tänker idioterna
  • puss

får man reta folk som heter karlsson?
    folk som är fula? eller feta? eller har glasögon?

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Linda Ligist

Jag är inte särskilt imponerad av FL just nu måste jag säga...

Visst kan det vara mobbing att kalla någon Karlsson på taket. En liten fråga som väcks i mitt huvud då är;

En person skriver en reflektion/åsikt på ett internetforum, där ämnet är att hon försöker släta över något hennes barn har gjort. Detta leder till flera hundra inlägg, där alla andra har en annan åsikt än hon. Hon får bland annat höra att hon är dum i huvudet, att hon förstör sitt barn (vilket jag personligen tycker är en allvarlig sak att säga), att hon ska söka hjälp, diverse tillmälen och förolämpningar. När någon har sagt något (ofördelaktigt) som är riktat personligen mot TS, så följs det av en mängd ryggdunkningar, och medhåll. Ganska obehaglig situation. TS väljer att hålla sig borta efter ett tag, och gruppen börjar då spekulera i hur feg hon är, och om hon är en sån människa som inte vågar stå för sina åsikter.

Min fråga är; vad kallas det? Är det också mobbing? Hade ni kallat henne för Karlsson på taket så hade det kunnat vara mobbing, men det hon har fått höra är av en lite annan kaliber, så jag undrar om det faller inom samma kategori, eller om det kallas något annat?

Personligen så har jag inte hetsat upp mig så mycket i diskussionen, mest för att jag inte gillar att kasta pil när jag ligger i kuvös... jag kommer att göra mitt absolut bästa för att bli en bra förälder, men jag misstänker att jag, liksom TS, någon gång kommer att försöka släta över något som min son har gjort som inte är riktigt rätt. Jag hoppas att jag kommer att kunna se objektivt på hans tillkortakommanden, men jag är inte förmäten nog att hävda att jag vet att så kommer att ske.

• Anonym (t)

Lida Ligist - håller med varje bokstav!

tror tyvärr att det är många här som inte fattar att deras inlägg är något passé efter att TS för flera dagar sedan lämnade tråden efter att ha blivit bespottad och föraktad och allmänt häcklad. Inläggen är på sid 46. Det är inte läge att hoppa in nu och svara TS första inlägg. På 46 sidor har en del hänt.

• Lehla

Bara läst trådstarten. oavsett vad barn retas för så ska dem inte retas, alla tar det olika och sen ska man ju uppostra bernan till att int ebete sig på ett sådant sätt oavsett.

• Linda Ligist

Ledsen om jag förstörde den goa sammanhållninngen i er lynchmobb nu...

• lillekatt

Anonym (t) skrev 2009-09-05 10:01:44 följande:

Lida Ligist - håller med varje bokstav! tror tyvärr att det är många här som inte fattar att deras inlägg är något passé efter att TS för flera dagar sedan lämnade tråden efter att ha blivit bespottad och föraktad och allmänt häcklad. Inläggen är på sid 46. Det är inte läge att hoppa in nu och svara TS första inlägg. På 46 sidor har en del hänt.
    Jag tror det är väldigt många fd mobbade som svarat på TS inlägg. Kanske har de även tagit ut sin egna frustration på TS eftersom deras situation har varit liknande.
    Jag håller dock med om att det inte är ok att ge igen med samma mått och börja kalla TS skällsord mm. Då är man ju själv mobbare.
  • Bradbury

Linda Ligist skrev 2009-09-05 10:07:49 följande:

Ledsen om jag förstörde den goa sammanhållninngen i er lynchmobb nu...
    Detta är ett mycket vanligt FL-fenomen. Provocerande trådstarter ger flera hundra inlägg, för att de är just provocerande. Och det kan mycket väl uppfattas som en lynchmobb när så många tycker till.
    Några få har skrivit ett flertal inlägg och häcklat TS på ett osmakligt sätt, visst.
    Men det stora flertalet har reagerat på trådstarten eller på TS fjärde inlägg och så har det varit bra med det. Får man inte reagera när man tycker att något är uppåt väggarna? Får man inte stå upp för det man tror på?
    Själv har jag sagt att TS borde söka hjälp och jag är helt allvarlig och står för det.
    På grund av följande uttalande:
    "Men jag tycker att alla är lika värda, min son har ju inte sagt hora, neger eller bög till nån utan bara Karlsson på taket. Och pojken är liten o rund så det blir ju ännu roligare, och jag vidhåller att ifall min son hade blivit kallad för karlsson på taket hade jag bara skrattat åt det. Varför blir alla så arga?"

"Man ska inte kasta sten"-argumentet (som du för övrigt så kreativt hade formulerat om) är ju bekvämt att gömma sig bakom för att slippa ta ställning och argumentera mot orättvisor, eller hur?
  • vallakra
    malinagirl skrev 2009-09-04 23:36:20 följande:
    [citat]
    Usch blir verkligen rörd av detta inlägget, känner så med eran pojke och er. Hur mår han i dag?
    [/cita

Jag känner mig rörd över att så många känner med min son och vill veta hur han mår idag. Det finns säkert ett smidigt sätt att citera två inlägg, men eftersom jag inte är så teknisk får jag hänvisa till mitt inlägg #316.
    Jag tackar återigen för alla trevliga kommentarer, jag visar dem alla för min son. Han blir glad över att se att så många tycker att han varit stark som klarat sig igenom detta.
  • Linda Ligist

Allvarligt talat Hannasan, tycker du att du kan bedöma, baserat på de få rader TS har skrivit, att hon borde söka hjälp? Vilken sorts hjälp i så fall? Och den kanske viktigaste frågan; om du nu är allvarligt oroad över situationen, tror du då att ditt "sök hjälp" faktiskt är ett bra sätt att få TS att göra just detta?

Sen så har jag inte sagt att "man" inte ska kasta sten, utan bara motiverat varför jag har valt att inte göra det (förutom det faktum att jag ogillar stenkastning generellt, med vissa undantag). Jag känner inte heller att jag gömt mig bakom min motivering för att slippa ta ställning och argumentera mot orättvisor. Jag tycker att det är just vad jag har gjort, om än med en lite annan vinkling. Jag vände mig mot en grupp jag tyckte uppförde sig illa, i stället för att bli ytterligare en som gav mig på den med en avvikande åsikt.

Jag tycker inte att mitt agerande borde leda till några som helst höjda ögonbryn, speciellt med tanke på temat.

• Linda Ligist

Oj, nu såg jag vad du faktiskt hade skrivit Hannasan;

"Om det nu är så TS, att du läser inläggen utan att besvara dem och ser detta - SÖK HJÄLP!
    Det är något MYCKET grundläggande fel på dig och detta fel överför du till din son. SÖK HJÄLP."

Inte skulle jag uttrycka mig så där om jag i all välmening ville att någon skulle få hjälp. Det där var ju bara elakt. Hade du kompetensen att avgöra om det var något fel på dina medmänniskor så tror jag faktiskt att du skulle lärt dig att uttrycka dig på ett betydligt mindre nedvärderande sätt.

Svar på tråden Men hallå. Hur tänker idioterna