• Anonym

Men hallå. Hur tänker idioterna

Rektorn ringde igår, tydligen har min son retat en annan kille i klassen för karlsson på taket, han heter karlsson så det är väll inte hela världen.

Men tydligen tyckte pojken det och lärarna. Tål inte ungar saker i skolan lägre. Han hade ju typ inte slagit nån.
    Jag tycker man kan skratta åt sånt dumt, inte analysera allt för då blir det bara jobbigt.

• Svar på tråden Men hallå. Hur tänker idioterna
  • me my self and I

Linda Ligist skrev 2009-09-05 09:54:25 följande:

Jag är inte särskilt imponerad av FL just nu måste jag säga...Visst kan det vara mobbing att kalla någon Karlsson på taket. En liten fråga som väcks i mitt huvud då är; En person skriver en reflektion/åsikt på ett internetforum, där ämnet är att hon försöker släta över något hennes barn har gjort. Detta leder till flera hundra inlägg, där alla andra har en annan åsikt än hon. Hon får bland annat höra att hon är dum i huvudet, att hon förstör sitt barn (vilket jag personligen tycker är en allvarlig sak att säga), att hon ska söka hjälp, diverse tillmälen och förolämpningar. När någon har sagt något (ofördelaktigt) som är riktat personligen mot TS, så följs det av en mängd ryggdunkningar, och medhåll. Ganska obehaglig situation. TS väljer att hålla sig borta efter ett tag, och gruppen börjar då spekulera i hur feg hon är, och om hon är en sån människa som inte vågar stå för sina åsikter. Min fråga är; vad kallas det? Är det också mobbing? Hade ni kallat henne för Karlsson på taket så hade det kunnat vara mobbing, men det hon har fått höra är av en lite annan kaliber, så jag undrar om det faller inom samma kategori, eller om det kallas något annat? Personligen så har jag inte hetsat upp mig så mycket i diskussionen, mest för att jag inte gillar att kasta pil när jag ligger i kuvös... jag kommer att göra mitt absolut bästa för att bli en bra förälder, men jag misstänker att jag, liksom TS, någon gång kommer att försöka släta över något som min son har gjort som inte är riktigt rätt. Jag hoppas att jag kommer att kunna se objektivt på hans tillkortakommanden, men jag är inte förmäten nog att hävda att jag vet att så kommer att ske.
    Orkar inte läsa mer än Ts o detta inlägg...
    Som svar på Ts, jo ungar får fan lära sig tåla lite idag!
    O till Linda lisgist, klicka på den röda knappen o anmäln!
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-09-03 12:50:34 följande:
    Rektorn ringde igår, tydligen har min son retat en annan kille i klassen för karlsson på taket, han heter karlsson så det är väll inte hela världen.Men tydligen tyckte pojken det och lärarna. Tål inte ungar saker i skolan lägre. Han hade ju typ inte slagit nån.Jag tycker man kan skratta åt sånt dumt, inte analysera allt för då blir det bara jobbigt.
    Menar du verkligen att du anser att man ska skratta åt att ett barn känner sig mobbad och kränkt?

Så länge du inte tar ansvar för att lära ditt barn att inte göra saker mot andra människor som gör dom lessna så tar du inte ditt föräldraansvar. Vilket går ut inte bara över dom barn som din son retar utan även i förlängning över ditt eget barn som inte får lära sig ett socialt acceptabelt beteende.

Jag blir riktigt lessen när jag ser att föräldrar har denna attityd och tycker att det är synd att du inte förstår bättre.
  • Anonym
    me my self and I skrev 2009-09-05 11:28:05 följande:
    Linda Ligist skrev 2009-09-05 09:54:25 följande: Orkar inte läsa mer än Ts o detta inlägg...Som svar på Ts, jo ungar får fan lära sig tåla lite idag!O till Linda lisgist, klicka på den röda knappen o anmäln!
    Å ena sidan ska ungarna tåla mer idag, å andra sidan så är ungar ligister, och ungdomsvåldet ökar mer och mer.
  • Anonym (hjärtat)

Den här tråden har blivit som en kudde som man slår och slår i badkarskanten för att få ut sin frustration över att det finns så många människor som bidrar till att det finns mobbning.
    Så den är ju egentligen inte direkt riktad till ts även om det ser ut så.
    Utan dessa föräldrar som inte förstår hur mobbning fungerar och känns så skulle det inte finnas någon mobbning.
    Kanske ts är en ung oskyldig människa som inte har prövat livats hårda skola och hur skall hon då kunna veta att någon kan känna sig kränkt över att bli kallad för nåt som han inte är gång på gång.
    Nu har hon nog fått smaka på lite mobbning i sin tråd här men frågan är om hon lyssnar och förstår vad folk säger, dom flesta föräldrar till mobbare lägger alltid skulden på någon annan person enligt min erfarenhet.
    Min son blev retad varje dag ett tag i skolan i vintras och när han skulle gå och lägga sig hemma i sin säng så sade han att det kändes som om dom två elaka klasskamraterna stod utanför fönstret. Så det är psykisk mobbning att kalla någon för något som han inte gillar om det kan ge sådana biverkningar.
    Sen är det ju så att föräldrarna till killen som blev kallad för Karlsson på taket knappast talat om för ts hur deras son har reagerat på att bli retad. Det gör man inte eftersom det kan bidra till mer retande.

• Maggis
    Linda Ligist skrev 2009-09-05 09:54:25 följande:
    Jag är inte särskilt imponerad av FL just nu måste jag säga...Visst kan det vara mobbing att kalla någon Karlsson på taket. En liten fråga som väcks i mitt huvud då är; En person skriver en reflektion/åsikt på ett internetforum, där ämnet är att hon försöker släta över något hennes barn har gjort. Detta leder till flera hundra inlägg, där alla andra har en annan åsikt än hon. Hon får bland annat höra att hon är dum i huvudet, att hon förstör sitt barn (vilket jag personligen tycker är en allvarlig sak att säga), att hon ska söka hjälp, diverse tillmälen och förolämpningar. När någon har sagt något (ofördelaktigt) som är riktat personligen mot TS, så följs det av en mängd ryggdunkningar, och medhåll. Ganska obehaglig situation. TS väljer att hålla sig borta efter ett tag, och gruppen börjar då spekulera i hur feg hon är, och om hon är en sån människa som inte vågar stå för sina åsikter. Min fråga är; vad kallas det? Är det också mobbing? Hade ni kallat henne för Karlsson på taket så hade det kunnat vara mobbing, men det hon har fått höra är av en lite annan kaliber, så jag undrar om det faller inom samma kategori, eller om det kallas något annat? Personligen så har jag inte hetsat upp mig så mycket i diskussionen, mest för att jag inte gillar att kasta pil när jag ligger i kuvös... jag kommer att göra mitt absolut bästa för att bli en bra förälder, men jag misstänker att jag, liksom TS, någon gång kommer att försöka släta över något som min son har gjort som inte är riktigt rätt. Jag hoppas att jag kommer att kunna se objektivt på hans tillkortakommanden, men jag är inte förmäten nog att hävda att jag vet att så kommer att ske.
    Håller med.
    //Maggis
  • lillekatt

Anonym (hjärtat) skrev 2009-09-05 15:10:55 följande:

Den här tråden har blivit som en kudde som man slår och slår i badkarskanten för att få ut sin frustration över att det finns så många människor som bidrar till att det finns mobbning. Så den är ju egentligen inte direkt riktad till ts även om det ser ut så. Utan dessa föräldrar som inte förstår hur mobbning fungerar och känns så skulle det inte finnas någon mobbning. Kanske ts är en ung oskyldig människa som inte har prövat livats hårda skola och hur skall hon då kunna veta att någon kan känna sig kränkt över att bli kallad för nåt som han inte är gång på gång. Nu har hon nog fått smaka på lite mobbning i sin tråd här men frågan är om hon lyssnar och förstår vad folk säger, dom flesta föräldrar till mobbare lägger alltid skulden på någon annan person enligt min erfarenhet. Min son blev retad varje dag ett tag i skolan i vintras och när han skulle gå och lägga sig hemma i sin säng så sade han att det kändes som om dom två elaka klasskamraterna stod utanför fönstret. Så det är psykisk mobbning att kalla någon för något som han inte gillar om det kan ge sådana biverkningar. Sen är det ju så att föräldrarna till killen som blev kallad för Karlsson på taket knappast talat om för ts hur deras son har reagerat på att bli retad. Det gör man inte eftersom det kan bidra till mer retande.
    AMEN
  • me my self and I

Jag tycker nog synd om honom för att om han går hem o gråter floder för Karlsson på taket...
    Har ni någon uppfattming om HUR elaka barn kan vara...hur rasistiska?

Om denna stackare ska få med sig skola o rektor för Karlsson på taket....då undrar jag hur han ska klara sig ute i verkliga livet där det är mycket hårdare o leva än i hans lilla skyddade värld!
    Dessutom är det enligt min mening näst intill ett hån mot dem som dagligen blir kallade fula, feta, dumma i huvudet, horor osv!
    Visst man ska dra gränsen någonstanns...men detta är absurt!

• Umbrageous
    me my self and I skrev 2009-09-05 21:02:45 följande:
    Jag tycker nog synd om honom för att om han går hem o gråter floder för Karlsson på taket...Har ni någon uppfattming om HUR elaka barn kan vara...hur rasistiska?Om denna stackare ska få med sig skola o rektor för Karlsson på taket....då undrar jag hur han ska klara sig ute i verkliga livet där det är mycket hårdare o leva än i hans lilla skyddade värld!Dessutom är det enligt min mening näst intill ett hån mot dem som dagligen blir kallade fula, feta, dumma i huvudet, horor osv!Visst man ska dra gränsen någonstanns...men detta är absurt!
    SNarare borde det väl vara mobbarna som ska ändras på, man ska inte behöva tuffa till sig rent generellt. Alla är och ska förbli olika, alla reagerar olika.
  • Maggis
    me my self and I skrev 2009-09-05 21:02:45 följande:
    Jag tycker nog synd om honom för att om han går hem o gråter floder för Karlsson på taket...Har ni någon uppfattming om HUR elaka barn kan vara...hur rasistiska?Om denna stackare ska få med sig skola o rektor för Karlsson på taket....då undrar jag hur han ska klara sig ute i verkliga livet där det är mycket hårdare o leva än i hans lilla skyddade värld!Dessutom är det enligt min mening näst intill ett hån mot dem som dagligen blir kallade fula, feta, dumma i huvudet, horor osv!Visst man ska dra gränsen någonstanns...men detta är absurt!
    Åh, han hinner nog lära sig tids nog hur hårt det kan vara ute i verkliga livet. Men personligen så upplevde jag skolans värld som mycket hårdare än något jag upplevt sedan dess. Och då arbetar jag i en bransch där livet verkligen inte består av röda rosor och fluff.

Gränsen ska dras vid nolltolerans. Det är inte den mobbade som ska anpassa sig; det är mobbarna som ska tas itu med. Det är inte du eller någon annan som avgör vad man ska få må dåligt av eller inte. Är man lite rund och kallas Karlsson på taket (och tro mig, man hör på tonfall hur det är menat) så kan jag lätt ta till mig att man kan bli ledsen. Alla har vi våra svaga punkter och riktas stöten dit så är det klart det känns. Ingen ska behöva tåla att bli förlöjligad och skrattad åt.
    //Maggis
Svar på tråden Men hallå. Hur tänker idioterna