tik blöder efter valpning
Jag undrar hur länge en tik blöder efter valpning? HAr en tik hemma som fick valpar för 15 dagar sen och ibland kan det komma en seg trögflytande blodflytning. Speciellt efter att hon kissat.
Är detta normalt?
Jag undrar hur länge en tik blöder efter valpning? HAr en tik hemma som fick valpar för 15 dagar sen och ibland kan det komma en seg trögflytande blodflytning. Speciellt efter att hon kissat.
Är detta normalt?
Fråga din veterinär.
Gå en uppfödarutbildning...
Hundar har som människor avslag och precis som oss människor kan dessa hålla i sig olika länge. Vissa raser har mer och andra mindre. Det du kan göra är att skriva upp hur länge hon har det så slipper du oroa dig nästa valpning (Det är så lätt att glömma mellan gångerna!)
Min tik hade urinvägsinfektion när hon blödde en vecka efter valpning. Efter peniclinkur blev hon bra.
Är du säker på att alla moderkakor kom ut i samband med valpning? Annars kan en kvarliggande sådan orsaka inflammation.
Tikar har ju avslag efteråt men det brukar avta ganska så snabbt.
tusen tack för alla svar, jag ska få veterinärbesök snart och ska be om lite extra koll på tiken.
vi räknade moderkakor och hinnor o sånt vid valpningen. Visst kan vi ha missat nåt så et är bäst att kolla upp.
slänger in en till fråga:
Hon verkar inte gilla sina valpar så mycket... Visst jag fattar o va ensamstående morsa är aldrig kul men lite mer kan hon väl göra.
Hon ammar de inte tillräckligt tror jag, och sover aldrig tillsammans med dem, hon går in matar dem några minuter och sen drar hon. Vi får sitta kvar med henne och ge henne kommando om att stanna och ligga på sidan tills valparna släpper tutten självmant.
Det verkar nästan vara lite smärtsamt för henne så vi masserar tuttarna på henne och ibland ställer vi henne i badkaret och duschar de i lite kallare än ljummet vatten, det verkar hon gilla.
What's up with that?
Jaja ska be vet kolla på henne så fort han kommer.
Tikarna börjar ofta snabbt tröttna på valparna, men det brukar komma när valparna passerat tre veckor och de sylvassa tänderna sticker fram. När de är så här små brukar tikarna gärna ligga kvar.
Sköter hon dem annars (tvättar dem så att hon stimulerar blåsa och tarm), städar hon efter dem, etc? Om hon inte verkar vilja dia så kan en infektion ligga bakom, när tiken diar drar livmodern ihop sig och har hon en infektion så gör det ont på henne.