• teha

Britax multitech och Britax twoway

Jag har börjat kolla lite smått på bilbarnstol till sonen, förstår att Britax Multitech och Twoway är de stolar som man oftast kan använda längst. Jag undrar vad de ligger i pris? Är det stolar som kan användas i alla sorters bilar? Vi har en Renault Scenic och kommer ha bilstolen bak i bilen eftersom det inte går att ta bort airbagen fram.

Rekomenderar ni någon annan bilstol och vad kostar den isåfall?

****Filippa född maj-03 och Vilmer född mars-09****
  • Svar på tråden Britax multitech och Britax twoway
  • tinis77
    thecarseatlady skrev 2009-09-15 09:14:29 följande:
     verkkokauppa.babystyle.fi/vk_pages/view/194 I denna framåtvända stol har barnet inte ens ett bälte på sig, bara en skyddsbalk framför sig. Godkänd från 9kg och 9mån. Säkert va?
    Men du, den är ju godkänd. Klart att den är säker, eller?

Seriöst, ni som inte fattar skillnaden mellan framåtvänd kombistol och bältesstol. Väg båda sorter, tänk er sedan ett barn på 20 kg i stolen. Vilket barn tror ni klarar sig bäst, barnet i bältesstol eller barnet i kombistol? Barnet kläms mellan stolen och bältet, en kombistol är tung.. Dessutom finns det ingen bältesstyrning som det finns i en bältesstol, bältet kan alltså hamna vartsomhelst på barnet. Över halsen, magen osv. Inte vidare säkert. Testad och godkänd ja, men om man har lite att tänka med så förstår man varför man hellre ska köpa en bältesstol. För ingen vill väl utsätta sina barn för onödiga risker?
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Bebis 5/1-10*
  • norgesessan

Otroligt skrämmande!!!!

Det är inte olagligt att tänka själv, eller ta reda på saker själv....

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Black roses
    thecarseatlady skrev 2009-09-15 08:57:12 följande:
    Black roses skrev 2009-09-14 23:17:02 följande: Då är vi åtminstone överens om en sak, för det var precis det jag också tänkte när jag läste dina inlägg. ;o)
    Jag har iaf inte påstått mig vara en expert, vilket du framhäver dig till att vara.. En liten fråga, din utbildning är???
  • tinis77
    Black roses skrev 2009-09-15 10:30:16 följande:
    Jag har iaf inte påstått mig vara en expert, vilket du framhäver dig till att vara.. En liten fråga, din utbildning är???
    Det som thecarseatlady skriver är ren fakta, som även finns att läsa på ntf. Det du skriver är sånt som du tycker och anser.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Bebis 5/1-10*
  • norgesessan

Det är då bara att använda eget vätt!! Ställ en framåtvänd multitech och en britax kid + brevid varandra, så ser man skillnaden...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • thecarseatlady
    Black roses skrev 2009-09-15 10:30:16 följande:
    Jag har ingen titel och inga papper alls på det jag kan. Tyvärr. Fanns det en möjlighet för mig att få det skulle jag inte tveka en sekund. Jag är verkligen ingen expert och påstår inte heller att jag är det. Men jag är bra på att läsa och har under lång tid läst allt jag kommit över om bilbarnstolar och bilsäkerhet för barn, bara p.g.a. mitt enorma intresse. Så jag är nog helt säker på att jag vet lite mer än många andra föräldrar. Men jag svarar bara på sånt som jag vet, jag börjar inte hitta på svar bara för att ha något att skriva. Det jag inte kan svara på väljer jag i stället att ta reda på eller be om hjälp med av andra inom branschen, sådana som kan mycket mer än mig.
  • Black roses

Mao är du en självutnämnd expert, med dina egna funderingar, vilket ej är samma som ett verkligt kunnande i denna sakfråga... Bara dina enkla små funderingar..

Hade du nu inte försökt framstå som en expert på detta, då hade du kunnat nå riktigt långt...

• Black roses
    tinis77 skrev 2009-09-15 10:41:14 följande:
    Det som thecarseatlady skriver är ren fakta, som även finns att läsa på ntf. Det du skriver är sånt som du tycker och anser.
    Vilket jag också sagt hela tiden, så skulle det vara en nyhet??
  • Black roses
    norgesessan skrev 2009-09-15 10:56:26 följande:
    Det är då bara att använda eget vätt!! Ställ en framåtvänd multitech och en britax kid + brevid varandra, så ser man skillnaden...
    Och bägge är fortfarande godkända eller hur??
Svar på tråden Britax multitech och Britax twoway