• teha

Britax multitech och Britax twoway

Jag har börjat kolla lite smått på bilbarnstol till sonen, förstår att Britax Multitech och Twoway är de stolar som man oftast kan använda längst. Jag undrar vad de ligger i pris? Är det stolar som kan användas i alla sorters bilar? Vi har en Renault Scenic och kommer ha bilstolen bak i bilen eftersom det inte går att ta bort airbagen fram.

Rekomenderar ni någon annan bilstol och vad kostar den isåfall?

****Filippa född maj-03 och Vilmer född mars-09****
  • Svar på tråden Britax multitech och Britax twoway
  • Black roses
    thecarseatlady skrev 2009-09-15 12:39:38 följande:
    Black roses skrev 2009-09-15 10:30:16 följande: Jag har ingen titel och inga papper alls på det jag kan. Tyvärr. Fanns det en möjlighet för mig att få det skulle jag inte tveka en sekund. Jag är verkligen ingen expert och påstår inte heller att jag är det. Men jag är bra på att läsa och har under lång tid läst allt jag kommit över om bilbarnstolar och bilsäkerhet för barn, bara p.g.a. mitt enorma intresse. Så jag är nog helt säker på att jag vet lite mer än många andra föräldrar. Men jag svarar bara på sånt som jag vet, jag börjar inte hitta på svar bara för att ha något att skriva. Det jag inte kan svara på väljer jag i stället att ta reda på eller be om hjälp med av andra inom branschen, sådana som kan mycket mer än mig.
    Det tråkiga är att du pekar ut en stol som farlig, vilket inte överensstämmer med verkligheten..

Mt är mer rigoröst testad då den ska vara längre i bruk än någon annan stol, men det väljer du omsorgsfullt nog bort.. ÄR det en riktig bild du då målar upp tycker du??
  • tinis77
    Black roses skrev 2009-09-15 12:56:48 följande:
    Mao är du en självutnämnd expert, med dina egna funderingar, vilket ej är samma som ett verkligt kunnande i denna sakfråga... Bara dina enkla små funderingar..Hade du nu inte försökt framstå som en expert på detta, då hade du kunnat nå riktigt långt...
    Men det är inte hennes egna funderingar, det är ren fakta som hon fått fram genom att läsa! Du kanske skulle ta och läsa lite på lite själv, innan du kommer och påstår massa saker. Det är inte lika säkert för ett barn att åka framåt i en kombistol som i en bältesstol, det är fakta. Även ntf "påstår" att det är så, hittar de oxå på?
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Bebis 5/1-10*
  • norgesessan

Men seriöst...Vad använder man när MT är urväxt? (25kg framåtvänd med) En kudde?
    Varför inte köpa en framåtvänd bältesstol direkt? Om ni skulle krocka, vill du inte att ditt barn ska ha så lite vikt bakom ryggen som möjligt? (som pressar barnet mellan stolen och bältet)

Stolar i USA är också testade, där får 1åringar sitta framåtvänd om föräldrarna vill.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Black roses

Ett ganska stor ps... Har själv läst igenom vad ntf skriver om mt, och de har inget negativt att påtala, så jag undrar var ni fått motsatt uppgift ifrån...

Det de säger är att de inte framhåller någon stol framför någon annan, men de rekomenderar användandet av mt både fram och bakåtvänd..

• tinis77
    Black roses skrev 2009-09-15 13:00:36 följande:
    Det tråkiga är att du pekar ut en stol som farlig, vilket inte överensstämmer med verkligheten..Mt är mer rigoröst testad då den ska vara längre i bruk än någon annan stol, men det väljer du omsorgsfullt nog bort.. ÄR det en riktig bild du då målar upp tycker du??
    Det ÄR en bra stol, bakåt..
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Bebis 5/1-10*
  • Black roses
    norgesessan skrev 2009-09-15 13:04:11 följande:
    Men seriöst...Vad använder man när MT är urväxt? (25kg framåtvänd med) En kudde? Varför inte köpa en framåtvänd bältesstol direkt? Om ni skulle krocka, vill du inte att ditt barn ska ha så lite vikt bakom ryggen som möjligt? (som pressar barnet mellan stolen och bältet) Stolar i USA är också testade, där får 1åringar sitta framåtvänd om föräldrarna vill.
    du åberopade nyss ntf?? De rekomenderar mt´n.. Konstigt....
  • ludde1

kikade in i tråden nu men ush vilket tjaffs

jag har bara en komentar utan på hopp

Jag tycker att man kan kontakta NTF där har ni EXPERTERNA vi har pratat ofta med dom vi får alltid bra råd å konkreta svar på våra frågor.

www.ntf.se

www.ntf.se/default.asp

(¯`°?.¸ ♥♥ Jonathan 041215 ♥♥ Lydia 061028 ♥♥ Flora 081217 ♥♥¸.?°´¯)
  • norgesessan

Va????

Kan du kommentera resten med? Är en kudde lika bra som bältesstol eller vändbar stol eftersom den också är godkänt från 15 kg?

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Joico

Jag har mailat med Robert Bell på Säkerhetsbutiken ang. kombistolar och vad han tycker om just Multi-techen:

"Hej Jag håller i stort sett med NTF. Det som har hänt är att våra krav på resp produktgrupp bakåtvänt och bältesstol har höjts och förfinats med åren. Alltså är det svårare att göra en stol som uppfyller alla krav.

De mest användbara kombistolar, i mina ögon, är nog Britax Two Way och Britax Multitech. Men det är precis som du säger, produkten väger enorm tmycket och man vill helst ha låg vikt i en bältesstol. Jag anser att en Britax Hiway (från 2395 och en Britax Adventure bältesstol (från 895 är en bättre lösning än en Multitech (från 3295 .

Jag tror att du har själv redan uppfattat allt detta. Kombi var en jättebra idé under 80 talet, och kanske fortfarande i marknader (som Norge) där konsumenter inte riktigt vet om bakåtvänt kommer att fungera rent praktiskt. Men kan man välja rena bakåtvända resp rena framåtvända artiklar finns de tmycket som faller ut till kombins nackdel i jämförelse stol mot stol.

Kom igen om du har flera frågor! Robert Bell"

Svar på tråden Britax multitech och Britax twoway