• teha

Britax multitech och Britax twoway

Jag har börjat kolla lite smått på bilbarnstol till sonen, förstår att Britax Multitech och Twoway är de stolar som man oftast kan använda längst. Jag undrar vad de ligger i pris? Är det stolar som kan användas i alla sorters bilar? Vi har en Renault Scenic och kommer ha bilstolen bak i bilen eftersom det inte går att ta bort airbagen fram.

Rekomenderar ni någon annan bilstol och vad kostar den isåfall?

****Filippa född maj-03 och Vilmer född mars-09****
  • Svar på tråden Britax multitech och Britax twoway
  • Tindra02
    Joico skrev 2009-09-06 19:31:25 följande:
    Jag sa kan.Och ja, det är mycket som är godkänd och säljs fast det inte bör...
    Ok så du menar Britax har fått bilstolar godkända som inte borde vara det?
    tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
  • Joico

Nej, jag menade att det finns många produkter som säljs fast det är obra eller rent av farligt. Annat än bilbarnstolar..
    Jag tycker att MT är en jättebra stol, men endast bakåtvänd.

Tindra02 skrev 2009-09-06 19:42:15 följande:
    Ok så du menar Britax har fått bilstolar godkända som inte borde vara det?
  • thecarseatlady

Jag har både en Two-way och en Multi-tech.

Multi-techen skulle jag rekommendera åt vem som helst, det är en underbar stol. Sonen sitter bekvämt i den både när han är vaken och när han sover och han kommer att kunna använda den väldigt länge bakåtvänt, minst till 5-års ålder, fast han är lång för sin ålder. Han är nu 2,5år och ca en meter lång. Stolen är även godkänd för framåtvänd montering, men jag skulle aldrig använda den som bältesstol när jag vet hur tung den är. Det är väldigt stor skillnad på den och en vanlig bältesstol, så jag vet ärligt talat inte hur den har blivit godkänd som bältesstol... Men det kanske är som med andra bilstolstester, att de bara testar en del saker och struntar i andra? Jag vet inte. Åtminstone vet jag att det är säkrare att välja en riktig bältesstol den dagen man inte har något annat val än att vända barnet framåt i bilen. För framåtvänt åkande är redan tillräckligt farligt för ett litet barn, så man vill ju inte öka faran direkt... :o(

Two-way är också en bra stol, men den passar nog äldre barn bättre än yngre. Den går att använda ännu längre bakåtvänd än MT'n, men har istället inget stödben och inte lika bra sidoskydd. Barnen brukar också hänga med huvudet ganska ofta när de sover i den. Inte heller den skulle jag använda framåtvänd.

En annan stol som jag varmt kan rekommendera är Britax Hi-way(har den också). Även den är godkänd till 25kg, men endast bakåtvänd. Väldigt lättmonterad, bekväm stol med höga sidor så att barnet både sitter och sover bekvämt. Den tar minst plats av alla stolar, men är ändå så rymlig att den kan användas länge. Barnet får också lite bättre benutrymme i den. Den har dock lite kortare rygg än de två övriga, så vet man att man har ett ovanligt långt barn kan det ju löna sig att satsa på en MT eller TW i stället(fast min pojke är ännu inte ens i närheten att växa ur den, fast han är lång).

Lycka till med valet! :o)

• teha
    thecarseatlady skrev 2009-09-06 21:46:50 följande:
    Jag har både en Two-way och en Multi-tech. Multi-techen skulle jag rekommendera åt vem som helst, det är en underbar stol. Sonen sitter bekvämt i den både när han är vaken och när han sover och han kommer att kunna använda den väldigt länge bakåtvänt, minst till 5-års ålder, fast han är lång för sin ålder. Han är nu 2,5år och ca en meter lång. Stolen är även godkänd för framåtvänd montering, men jag skulle aldrig använda den som bältesstol när jag vet hur tung den är. Det är väldigt stor skillnad på den och en vanlig bältesstol, så jag vet ärligt talat inte hur den har blivit godkänd som bältesstol... Men det kanske är som med andra bilstolstester, att de bara testar en del saker och struntar i andra? Jag vet inte. Åtminstone vet jag att det är säkrare att välja en riktig bältesstol den dagen man inte har något annat val än att vända barnet framåt i bilen. För framåtvänt åkande är redan tillräckligt farligt för ett litet barn, så man vill ju inte öka faran direkt... :o( Two-way är också en bra stol, men den passar nog äldre barn bättre än yngre. Den går att använda ännu längre bakåtvänd än MT'n, men har istället inget stödben och inte lika bra sidoskydd. Barnen brukar också hänga med huvudet ganska ofta när de sover i den. Inte heller den skulle jag använda framåtvänd. En annan stol som jag varmt kan rekommendera är Britax Hi-way(har den också). Även den är godkänd till 25kg, men endast bakåtvänd. Väldigt lättmonterad, bekväm stol med höga sidor så att barnet både sitter och sover bekvämt. Den tar minst plats av alla stolar, men är ändå så rymlig att den kan användas länge. Barnet får också lite bättre benutrymme i den. Den har dock lite kortare rygg än de två övriga, så vet man att man har ett ovanligt långt barn kan det ju löna sig att satsa på en MT eller TW i stället(fast min pojke är ännu inte ens i närheten att växa ur den, fast han är lång).Lycka till med valet! :o)
    Tack så hemskt mycket för ditt svar. Jag har faktiskt fynderat på Hi-way också och det lutar nog åt att det blir den. Men jag ska åka iväg och prova multitechen och hi-wayen i bilen och se vilken som passar bäst.
    ****Filippa född maj-03 och Vilmer född mars-09****
  • thecarseatlady
    teha skrev 2009-09-07 09:17:23 följande:
    Tack så hemskt mycket för ditt svar. Jag har faktiskt fynderat på Hi-way också och det lutar nog åt att det blir den. Men jag ska åka iväg och prova multitechen och hi-wayen i bilen och se vilken som passar bäst.
    Jättebra! :o)
  • Black roses

Hejsan...
    Jag hoppar in här o kan bara säga att britax multitech är den bästa stolen enligt min åsikt...
    Den e rejäl, vilket bådar för att den verkligen motstår krafterna i en krock.. Att den sen väger en del, ja det gör de allihop, och denne har ett fast ben vilket ju e helt super, ingen chans att det flyger iväg vid en kollision...

Någon talade om att den inte skulle varit testad i framvänt läge?? Klart den är, annars skulle den inte fått bli godkänd.. Så det är ett sådant uttalande man gör bäst i att inte lyssna till..

Finns alltför många experter som tror sig veta allt härinne..

Mitt råd är, åk till närmsta baby/barnaffär, testa hur den känns, om barnet trivs, samt om stolen ni vill ha passar i bilen.. SEN beslutar ni er för vad som passar er.. (O här menar jag att ni testar den eller de stolar ni funderar på, sen tar ni beslutet..)

• norgesessan

Att den sen väger endel......Ingen har nämnt det i samband med bakåtvänd åkande..Det är om den skulle vändas det har varit nämnd...Då används INTE stödbenet, det blir bara extra tyngd...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Black roses
    norgesessan skrev 2009-09-14 22:45:31 följande:
    Att den sen väger endel......Ingen har nämnt det i samband med bakåtvänd åkande..Det är om den skulle vändas det har varit nämnd...Då används INTE stödbenet, det blir bara extra tyngd...
    Ursäkta mig, men vad har det resonemanget med detta att göra??
    Stolen är testad i hela sin utformning, både framåtvänd och bakåtvänd.. Den är godkänd.
    De spekulationer som förs härinne, är utförda av självutnämda experter som eg inte vet vad de egenligen talar om. (Detta sista var inte riktat åt dig norgesessan, det var ett mer generellt iaktagande..)

M G
  • thecarseatlady
    Black roses skrev 2009-09-14 23:17:02 följande:
    De spekulationer som förs härinne, är utförda av självutnämda experter som eg inte vet vad de egenligen talar om. M G
    Då är vi åtminstone överens om en sak, för det var precis det jag också tänkte när jag läste dina inlägg. ;o)
  • thecarseatlady

Om man som förälder bara utgår ifrån att allt som säljs är lika säkert att använda, begår man nog ett stort misstag. Här är två Britax bilstolar till, som också är E-godkända, precis som MT'n och alla andra bakåtvända bilstolar. Men det betyder inte att de är säkra att använda, för vid en ev. kollision så bryter barnet troligtvis nacken. Men visst, stolarna är testade och godkända om det är en tröst.

Framåtvänd bilstol som används med 5-punktsbälte från 9 till 18kg och sen som bältesstol med bilens bälte till 36kg.
    www.britax.fi/evolvaultra08.htm

Endast framåtvänd, från 9 till 18kg.
    www.britax.fi/kingplus08.htm

Ännu ett värsting exempel som visar att nästan vad som helst kan bli E-godkänt; verkkokauppa.babystyle.fi/vk_pages/view/194
    I denna framåtvända stol har barnet inte ens ett bälte på sig, bara en skyddsbalk framför sig. Godkänd från 9kg och 9mån. Säkert va?

Svar på tråden Britax multitech och Britax twoway