• teha

Britax multitech och Britax twoway

Jag har börjat kolla lite smått på bilbarnstol till sonen, förstår att Britax Multitech och Twoway är de stolar som man oftast kan använda längst. Jag undrar vad de ligger i pris? Är det stolar som kan användas i alla sorters bilar? Vi har en Renault Scenic och kommer ha bilstolen bak i bilen eftersom det inte går att ta bort airbagen fram.

Rekomenderar ni någon annan bilstol och vad kostar den isåfall?

****Filippa född maj-03 och Vilmer född mars-09****
  • Svar på tråden Britax multitech och Britax twoway
  • Mars2007

Intressant läsning!! Har mt och är supernöjd med den och hoppas att dotterna kana sitta länge bakåtvänd i den, men att det inte är det bästa att använda den som bältesstol längre fram visste jag inte!! Man lär sig varje dag, visst jag har inte tittat mer än i denna tråd men med tanke på de argument som ges så är låter det rätt timligt i mina öron. Ska snart byta ut cosmicen då lillebror sitter så dåligt i den om man jämför med storasyster!! Kanske ska man ta en titt på hi way då!!
    Den hade väl bra skydd på sidorna? Och barnet tappar inte huvudet så det somnar eller???

• Joico

Visst låter det ganska logiskt ändå och som någon annan sa här i tråden så är det inget som "vi experter" här på FL själva har hittat på utan det är information från bl.a NTF. Britax Multi tech väger ungefär 11kg medan en ren framåtvänd bältesstol väger knappt 5kg, det är alltså det dubbla. Då ska man även ha i åtanke att vikten ökar iomed en krock.

Hi-wayen är en jättebra stol Åk till en affär och prova den. Om barnets huvud ramlar framåt eller inte beror på stolens placering och hur den är lutad.. men jag har inte hört någon som haft det som problem

Mars2007 skrev 2009-09-30 11:17:34 följande:
    Intressant läsning!! Har mt och är supernöjd med den och hoppas att dotterna kana sitta länge bakåtvänd i den, men att det inte är det bästa att använda den som bältesstol längre fram visste jag inte!! Man lär sig varje dag, visst jag har inte tittat mer än i denna tråd men med tanke på de argument som ges så är låter det rätt timligt i mina öron. Ska snart byta ut cosmicen då lillebror sitter så dåligt i den om man jämför med storasyster!! Kanske ska man ta en titt på hi way då!!Den hade väl bra skydd på sidorna? Och barnet tappar inte huvudet så det somnar eller???
  • tinis77
    Meko Gica skrev 2009-09-30 20:51:06 följande:
    Kan du inte lägga in ett nytt svar från honom, jag menar, du själv tillstår i en annan tråd här inne att detta svaret är gammalt, mao inte up to date..?? Eller tycker du det är oki att medvetet ljuga för att verka mer trovärdig??
    Men vad är det hon ljuger om??? Att det är bättre att barnet sitter i en stol som väger 5 kg, än en stol som väger 11 kg? Gissa vad vikten blir på de stolarna vid en krock, vilken stol vill man helst ha sin unge i då? Vem som helst borde kunna fatta vilket som är bäst...
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Bebis 5/1-10*
  • thecarseatlady
    Black roses skrev 2009-09-15 13:00:36 följande:
    Det tråkiga är att du pekar ut en stol som farlig, vilket inte överensstämmer med verkligheten.. Mt är mer rigoröst testad då den ska vara längre i bruk än någon annan stol, men det väljer du omsorgsfullt nog bort.. ÄR det en riktig bild du då målar upp tycker du??
    Jag måste bara säga att du inte har någon rätt att lägga ord i min mun. Jag har ALDRIG sagt att MT'n är FARLIG att använda framåtvänd, och jag skulle inte göra det heller. Det enda jag har sagt är att det är säkrare att använda en vanlig bältesstol i stället, och att man som förälder inte ska anta att allt som är testat och godkänt är lika säkert att använda.

Och eftersom du är så snabb att hacka på alla andra så får du också gärna berätta var du har läst att MT'n är mer rigoröst testad än alla andra bakåtvända bilstolar?
  • Black roses

Till er som irriterar er på att jag ifrågasätter, ni kan ju kolla denna länken.. Kolla inlägg 505...

www.familjeliv.se/Forum-3-101/m47035002.html

Sen kan jag bara beklaga att ni uttrycker er så här, och med detta faller totalt utanför trovärdighetens ramar..

Sen thecarseatlady, HAR du eller har du inte påtalat om och om igen hur farlig MT´n är att ha framåtvänd???
    "Barnet kommer att krossas mot bältet", vill jag minnas att du skrev, eller var det Annnan?? Ja ja..

Lycka till med ert sammarbete och er blogg..

• honeybunches
    Black roses skrev 2009-10-01 09:33:54 följande:
    Till er som irriterar er på att jag ifrågasätter, ni kan ju kolla denna länken.. Kolla inlägg 505... www.familjeliv.se/Forum-3-101/m47035002.html Sen kan jag bara beklaga att ni uttrycker er så här, och med detta faller totalt utanför trovärdighetens ramar.. Sen thecarseatlady, HAR du eller har du inte påtalat om och om igen hur farlig MT´n är att ha framåtvänd??? "Barnet kommer att krossas mot bältet", vill jag minnas att du skrev, eller var det Annnan?? Ja ja.. Lycka till med ert sammarbete och er blogg..
    Eh, kan ju påpeka att du länkade till denna tråd. {#lang_emotions_undecided}

Jag vill gärna återupprepa thecarsetaladys fråga som du valde att totalignorera. Tror mig veta orsaken till det dock. {#lang_emotions_tongue_out}
    thecarseatlady skrev 2009-09-30 22:26:57 följande:
     Och eftersom du är så snabb att hacka på alla andra så får du också gärna berätta var du har läst att MT'n är mer rigoröst testad än alla andra bakåtvända bilstolar?
  • Black roses
    honeybunches skrev 2009-10-01 09:43:41 följande:
    Hmm.. Totalignorerade gjorde jag inte alls.. Jag glömde av den frågan..

MEN jag läste på noga innan vi skaffade MT´n, och detta handlade om bla brio primo(??) som hade misslyckats, samma några fler stolar hade misslyckats i ett oberoende test, som var hårdare än de "vanliga" testerna som utfördes i låga hastigheter osv.. De hade iaf lagt på hastigheterna, samt lagt till några andra riskfaktorer som inte testades för ens under vanliga tester.. MT´n var iaf en av dem som klarade sig.. Jag ska sätta mig och leta denna informationen, och hoppas kunna återkomma med den..
  • Kina79
    Meko Gica skrev 2009-09-30 20:51:06 följande:
    Kan du inte lägga in ett nytt svar från honom, jag menar, du själv tillstår i en annan tråd här inne att detta svaret är gammalt, mao inte up to date..?? Eller tycker du det är oki att medvetet ljuga för att verka mer trovärdig??
    Fast vad spelar det för roll att det inte är ett helt nytt svar? Han svarar ju på precis den frågan som diskuteras här!
    Och MT är ju en ganska ny stol, det har ju inte kommit nån andra upplaga eller nåt, så svaret är ju högst aktuellt!
  • thecarseatlady
    Sen thecarseatlady, HAR du eller har du inte påtalat om och om igen hur farlig MT´n är att ha framåtvänd??? "Barnet kommer att krossas mot bältet", vill jag minnas att du skrev, eller var det Annnan??
    Nej, det var inte jag som skrev det. Men det är bara ren fakta att ett barn som sitter i en bältesstol kommer att klämmas mellan stolen och bilbältet vid en kollision. Då tycker jag att vem som helst kan lista ut att det är bättre med en så lätt bältesstol som möjligt, än en som är så tung som möjligt. Skadorna på barnet blir knappast mindre ju tyngre stolen är, eller hur? Men den som vill använda sin MT framåtvänd ska naturligtvis göra det, stolen är ju godkänd för framåtvänd montering. Men jag kommer att välja att lägga bort MT'n när sonen ska vändas framåt och låta honom sitta i en vanlig bältesstol då i stället.
  • Joico

Det kan jag mycket väl ha skrivit. Och för att det är sant. Britax Multi tech väger nästan 11kg! Britax Kid Plus, en ren bältesstol, väger knappt 5kg.
    Vid en krock i 64km/h är 11 kg istället 396 kg. Alltså trehundranittiosex kilo som trycker på ryggen på barnet, samtidigt som barnets bröst trycks mot bältet.

Barnet kommer att krossas mot bältet", vill jag minnas att du skrev, eller var det Annnan??
  • KattenFindus2
    thecarseatlady skrev 2009-09-06 21:46:50 följande:
    Jag har både en Two-way och en Multi-tech. Multi-techen skulle jag rekommendera åt vem som helst, det är en underbar stol.
    Wow! det svaret gav mig massor.
    Vår grabb 2år och 5 månader har en Hi-Way nu som vi är himla nöjda med,
    men grabben är både lång och erhm ingen spinkig variant direkt *s*.

Lillasyster håller på att växa ur babyskyddet nu så vi tittar och är frustrerade över beslutsvånda

Kanske är det en ide att låta lillasyster ta Hi-Way och så får brorsan en MT.
    Den måtte ju hon kunna ta över när han om några år går över till frammåtvänd.
    Då slipper man det där med att MT inte var bra att vända på.

Får väl hoppas att vi får plats bara...
  • Glass

Men sitter inte stolen fast i sätet? Jag menar, är det verkligen så att hela stolens tygnd pressas mot barnet vid en krock?

Jag kan stava, jag är bara väldigt slarvig...
  • cicci85
    Glass skrev 2009-10-12 12:49:18 följande:
    Men sitter inte stolen fast i sätet? Jag menar, är det verkligen så att hela stolens tygnd pressas mot barnet vid en krock?
    när den är framåtvänd sitter den inte fast annat än med bilens bälte.
  • Glass
    cicci85 skrev 2009-10-12 12:54:42 följande:
    när den är framåtvänd sitter den inte fast annat än med bilens bälte.
    åh sjutton, det hade jag ingen aning om. Tack.
    Jag kan stava, jag är bara väldigt slarvig...
  • cicci85
    Glass skrev 2009-10-12 12:56:47 följande:
    åh sjutton, det hade jag ingen aning om. Tack.
    de flesta bältesstolar sitter ju bara fast med bilens bälte men väger hälften så mycket som MT, vilket blir mycket om man krockar...
  • norgesessan

HAr foto på sonen framåtvänd i den, där ser man hur långt upp bältet kommer..(över nedersta delen av magen ungefär).
    Testade när jag skulle montera in stolen igen.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
Svar på tråden Britax multitech och Britax twoway