• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • FOA
    Namnam skrev 2009-09-12 22:35:13 följande:
    Förlåt OT men.... Om man inte gillar/är nöjd med modellen på ringen mannen valt till frieriet är man generellt inte nöjd med mannen ifråga då eller är det bara i det här fallet?
    Ha ha!!!
  • Stinky
    Anonym skrev 2009-09-12 21:56:25 följande:
    hade det varit mindre kärleksfullt att köpa en speciell ring istälet för en standardring?
    På vilket sätt då? Tycker du att man mäter kärlek i pengar?
  • Stinky
    Namnam skrev 2009-09-12 22:35:13 följande:
    Förlåt OT men.... Om man inte gillar/är nöjd med modellen på ringen mannen valt till frieriet är man generellt inte nöjd med mannen ifråga då eller är det bara i det här fallet?
    Nej, det handlar snarare om att ringen verkar vara viktigare än själva syftet med förlovningen. Att kunna hävda sig med en ring bland släkt och vänner är uppenbarligen viktigare än själva handlingen.
  • Anonym

vad skrev jag om pengar? det är DIN tolkning och du som verkar fixerad vid det.
    däremot tycker jag det är tråkigt att köpa första bästa ring istället för att välja ut en speciell.

Stinky skrev 2009-09-12 23:21:49 följande:
    På vilket sätt då? Tycker du att man mäter kärlek i pengar?
  • Stinky
    Anonym skrev 2009-09-12 23:26:28 följande:
    vad skrev jag om pengar? det är DIN tolkning och du som verkar fixerad vid det. däremot tycker jag det är tråkigt att köpa första bästa ring istället för att välja ut en speciell.
    Sorry, jag läste fel.

Men vad är viktigare - ringen eller själva handlingen? Går en förlovning ut på att man ska få smycka ut sitt ringfinger med bling-bling, har man missuppfattat hela grejen. Ringen är en symbol för kärlek - inget annat!
  • Anonym

Tycker faktiskt att det låter otacksamt.
    När vi förlovade oss så valde vi faktiskt silver ringar. Älskar själv silver. Tycker inte att priset spelar någon roll utan tanken bakom.
    Så var tacksam istället och ta emot han kärlek...
    Tror dock också att du har titta på för mycket film.
    Wellcome to real life liksom

• Stinky

Anonym (hej jante) skrev 2009-09-12 21:47:27 följande:

HÄR har vi verkligen den svenska jantelagen och avundsjukan i sin renaste form. O'boy, om någon utlänning nånsin ber mig att beskriva den ska jag citera rätt ur den här tråden. "Men hereeeguuuuud, du förtjääänar inte ens att HAAAA en man", "lilla gumman, det är iiiinte snyyyyggt med en briljantring när man förlovar sig", "livet är inte en fiiiilm", hujedamig. 1. Hennes man tycker uppenbarligen att hon är värd en man. 2. Hon tycker att det är snyggt med en briljantförlovningsring. 3. Om hon vill leva sitt liv som i en film, varför provocerar det dig? Det är ju ett smycke man ska ha på handen varje dag under resten av sitt liv, klart man vill att den ska vara fantastisk och speciell! Jag förstår absolut problemet, jag skulle då själv inte vilja ha en "två-för-1000-spänn"-Guldfynds-ring. Och lika heligt som jag skiter i att andra har det tycker jag att de ska skita i om jag vill ha en diamant så stor att jag inte kan lyfta handen.
    Det där jante-kortet är rätt uttjatat, så du kan tagga ned din attityd. Jag har inte sett några inlägg (iofs har jag inte läst alla inlägg) som osar jante-lag. Däremot ser jag inlägg där folk tycker att TS ska komma ned på jorden och inse att en förlovning inte handlar om en ring på fingret, utan är en kärlekshandling. Därför bör inte själva ringen vara viktig.
  • Anonym

självklart är det tanken som räknas, mendet var väl just det, att det inte verkar vara så mycket tanke bakom här, som gör TS ledsen.
    sen är hennes issues med vad andra tycker bara blaj, men DEN biten förstår jag.

Stinky skrev 2009-09-12 23:29:36 följande:
    Sorry, jag läste fel. Men vad är viktigare - ringen eller själva handlingen? Går en förlovning ut på att man ska få smycka ut sitt ringfinger med bling-bling, har man missuppfattat hela grejen. Ringen är en symbol för kärlek - inget annat!
  • Stinky
    Anonym skrev 2009-09-12 23:35:14 följande:
    självklart är det tanken som räknas, mendet var väl just det, att det inte verkar vara så mycket tanke bakom här, som gör TS ledsen. sen är hennes issues med vad andra tycker bara blaj, men DEN biten förstår jag.
    Men uppenbarligen så låg det en tanke bakom det här, då han ville förlova sig med henne! Att det inte sen blev som hon ville, dvs. som en amerikansk, romatinsk film, är ju inte hans problem utan faktiskt hennes. Hon kanske skulle behöva rannsaka sig själv och fundera på varför en dyr ring är så himla viktigt?
  • Anonym

men nu är du tillbaka på DYR igen! varför?
    hon ville ha en ring med _tanke_ och om han så gärna ville, varför tog han första bästa ring?

Stinky skrev 2009-09-12 23:38:09 följande:
    Men uppenbarligen så låg det en tanke bakom det här, då han ville förlova sig med henne! Att det inte sen blev som hon ville, dvs. som en amerikansk, romatinsk film, är ju inte hans problem utan faktiskt hennes. Hon kanske skulle behöva rannsaka sig själv och fundera på varför en dyr ring är så himla viktigt?
Svar på tråden skäms för min förlovningsring