• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Anonym

att fria är en kärlekshandling.
    att säga ja likaså.
    att inte lägga ner tanke (och omtanke) på ringen verkar accepterat, "bara" man visat sin kärlek genom frieriet.
    varför är det då inte ok att vara besviken på ringen, varför räcker det då inte att man "bara" visat sin kärlek genom att svara ja?

• Anonym

Vi valde ringarna tillsammans och betalade dem med gemensamma pengar.

Självklart är ringen inte det viktiga med en förlovning, men det skadar ju inte om man tycker att den är fin eftersom man ska ha den varje dag. Det handlar inte om vad den kostar, mer att den passar ens personlighet och stil. Jag ville ha en utan stenar och hade nog känt mig obekväm med en jättesten. Så om jag hade fått en med stenar kanske jag hade bytt mot slät och då hade jag väl varit lika hemsk som TS ;)

• Fratris
    Stinky skrev 2009-09-13 22:22:19 följande:
    Anonym (bling-ring) skrev 2009-09-13 22:14:23 följande: På vilket vis är man kärleksfull när man tycker att ringen som partnern valt ut, är skit?
    Om jag skulle köpa en present till min pojkvän, och bestämt mig för att köpa ett klädesplagg, så skulle jag aldrig i livet köpa t.ex en tröja som är tvärrandig. Jag VET nämligen att han avskyr tvärrandiga plagg. Tänk dig sen att han skulle bli tvungen att bära det hela livet.

Kass liknelse kanske, men du förstår den? Det är en sak om man aldrig någonsin uttryckt att man gillat nåt speciellt vad det gäller klädesplagg, mat ja t.o.m ringar... om inte mannen VET vad man gillar, utan utgår från vad han själv gillar. Men om han VET att jag verkligen inte gillar guld guld men köper det ändå - ja då är det ju något som är fel. Tanken med ringen är att man ska bära den hela livet och då vill man ju knappast vantrivas med den.

Det har ABSOLUT INGENTING med KÄRLEK att göra om man blir besviken över ringen! Jag skulle blivit överlycklig för ett frieri, men kan tänka mig att om jag nu skulle få en sån ring TS fick bli besviken över den. Just för att han vet hur jag känner i frågan men gör tvärtemot det i något som är så viktigt.

Skulle du bli glad om din man köpt hem sushi till dig som middag, när han VET att du hatar sushi? (tex). Gesten är fin, men självklart skulle man tänka "vafan vi har varit ihop i 5 år, och han vet att jag inte äter seafood, så köper han det ändå".?
  • Anonym (diamonds)

JAG är BÄST skrev 2009-09-13 22:29:12 följande:

Jag ser bara förlovning som ett förstadie till giftermålet. Den ringen skulle jag lägga mer pengar på. Jag valde mellan 3st ringar ena kostade 10.700:- andra kostade 5500:- å den som nu sitter på mitt finger kostade bara 2500:- Funderar på att smälta ner den å göra om den likadan då,,men göra den till vitt guld istället. Även förlovningsringen.
    Jaha, och vad är det som säger att man inte kan välja en ännu dyrare ring som vigselring vara för att man råkar välja diamanter/den ring man verkligen vill ha som förlovningsring?

Min förlovningsring kostar väl ca 6000 i butik i dag medan vigselringen är värderad till strax över 40 000 (den kostade absolut inte så mkt). De passar ihop, har diamanter och ingen av dem var ett andrahandsval.
  • Anonym (diamonds)
    Stinky skrev 2009-09-13 21:38:08 följande:
    Welcome to Sweden!
    Välkommen till att Sverige inte längre är ett superhomogent samhälle där alla måste göra lika för att inte bli utstötta. Leve valfriheten och leve dem som vågar stå för att de vill ha något annat än vad den f.d. normen föreskriver. Även om det bara gäller ngt så banalt som en ring.

Jag lovar dig TS- om du hade vänt på din fråga och sagt att du ville ha en slät ring så hade flera säkert hjälpt dig med att säga till din fästman att det minsann är svensk sed med slät ring och att din fästman borde ha förstått det. Då hade nog "kärlekshandlingen" varit rätt underordnad...
  • Anonym (bling-ring)
    Stinky skrev 2009-09-13 22:56:41 följande:
    Anonym (bling-ring) skrev 2009-09-13 22:43:28 följande: Nej,motfrågor är inte alltid ett tecken på att argumenten tryter. Däremot är ett inlägg om att motfrågor vore ett tecken på att argumenten tryter, ett tecken på att personens argument tryter. Jag vände på frågan för att ge henne en tankeställning.
    Svara på frågan istället.
  • Konfliktnolla

Mycket snack om.. Att det handlar om kärlek och inte ringen i sig.. Jag måste ju helt klart säga att om man är så kär att man går och funderar på att gifta sig med damen i fråga så vill man väl "aim to please" liksom. Jag luskade bra länge innan jag vågade mig på att tillverka en ring till min blivande fru. Hon fick välja diamanten själv dock. Men visste inte hur och när.
    Så i mitt fall fick jag ta reda på vilken färg och material, ungefär vilken design, storlek och sånt.

Och sen ett väldigt romantiskt frieri. Bokade in oss på Hestravikens värdshus och hyrde spa anläggningen, lyckades smuggla med mig champagne och ringarna och friade i en jacuzzi. Kostade mig en bil, men det var det värt.

Hade hon önskat sig en silverring eller mässingsring eller vad som helst så hade jag självklart skaffat det. För där ligger väl kärleken i så fall, iaf när man friar tycker jag. att man har tillräckligt med gehör och att man kan visa det genom en så liten handling.
    Drömringar kan kosta mycket pengar, så det kan ju vara smart att planera det lite grann. :)
    Tycker fortfarande att det är rätt av TS att skaffa sig en diamant om hon nu vill ha det, hon svarde ju ändå ja på att vlja gifta sig.
    Min sambo vill ha en naturligt rosa 2ct hjärtslipad dia i sin vigselring, luppren dessutom. Och där kunde jag säga in your dreams, den kostade 4,5 miljoner. Får ta en safir istället. men en snygg ring kommer det att bli det med..

All lycka

• JAG är BÄST

Anonym (diamonds) skrev 2009-09-14 08:38:23 följande:

JAG är BÄST skrev 2009-09-13 22:29:12 följande:
    Jaha, och vad är det som säger att man inte kan välja en ännu dyrare ring som vigselring vara för att man råkar välja diamanter/den ring man verkligen vill ha som förlovningsring?Min förlovningsring kostar väl ca 6000 i butik i dag medan vigselringen är värderad till strax över 40 000 (den kostade absolut inte så mkt). De passar ihop, har diamanter och ingen av dem var ett andrahandsval.
    Kää! har jag påstått att vigselringen måste vara dyrare än förlovningsringen??
    Nä,jag berättade hur JAG tänker ang förlovning och giftermål.

Vill man ha en svindyr ring som förlovningsring,, FINE kör på det då. Men jag personligen tycker att det ser förkassligt ut om förlovningsringen är dyrare än vigselringen.
  • ajkw

Så all kärlek ligger i ringens utseende ?!

Folk är ju helt otroliga..........

• Konfliktnolla

*suck*
    Hur svårt kan det va?
    Som en del underfundiga skrivit, köper man något till den man älskar som man vet att han eller hon inte tycker om? Vad är det i så fall som är kärleksfullt med det? Många vill inte ens ha någon ring, det får man ju acceptera det med. Ringen är inte en symbol för kärlek, vem har någonsin trott det? Det är endast en symbol för att man går i giftas tankar. Att man sen vill att den ser ut på ett visst sätt är väl fullt naturligt. Alla tycker inte samma saker är snyggt. Men om man verkligen älskar och bryr sig om sin tilltänkta så är väl det något att ta med i beräkningen. Eller??

Svar på tråden skäms för min förlovningsring