• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Anonym (Anna)
    FOA skrev 2009-09-12 22:08:22 följande:
    Well, jag skrev under inlagg #181 och undrade om det inte var den blivande maken hon var mest besviken pa egentligen.
    Okej, missade ditt inlägg men då var ditt svar smart också!
  • Stinky
    Anonym skrev 2009-09-12 23:39:35 följande:
    men nu är du tillbaka på DYR igen! varför? hon ville ha en ring med _tanke_ och om han så gärna ville, varför tog han första bästa ring?
    Han kanske inte tog "första bästa ring"? Han verkade ju tycka att den dög utmärkt!
  • Burberry
    Stinky skrev 2009-09-12 23:35:05 följande:
    Anonym (hej jante) skrev 2009-09-12 21:47:27 följande:
    Det där jante-kortet är rätt uttjatat, så du kan tagga ned din attityd. Jag har inte sett några inlägg (iofs har jag inte läst alla inlägg) som osar jante-lag. Däremot ser jag inlägg där folk tycker att TS ska komma ned på jorden och inse att en förlovning inte handlar om en ring på fingret, utan är en kärlekshandling. Därför bör inte själva ringen vara viktig.
    Likt förbaskat verkar det vara väldigt viktigt för många här att ts inte ska ha en diamantring FÖR DET HAR DE INTE HELLER, och då är det fel, fel, fel...

Att du inte sett några jantelagsinlägg beror väl dels på att du inte läst hela tråden, dels på att du håller med dem (till viss del åtminstone).
  • Anonym (mojo)

Jag och min man gjorde om våra förlovningsringar när vi gifte oss för vi tyckte att de va lite för "taniga" att bära livet ut. (vi hade inte så gott om pengar då vi förlovade oss) Och då gjordes också min vigselring med en diamant. Jag tycket personligen att förlovningsringen inte ska ha stenar. Men det är ju en smaksak. Så jag tycker att du ska bära ringen till ni gifter er och så gör du om den då. Du kanske har ett guldsmycke du inte använder som du kan smälta ner med din ring och göra en större?? Då betalar du ju bara arbetskostnaden.
    Och att tillägga blev inte min mans frieri som det var tänkt heller men bröllopet va den bästa dagen i mitt liv! Man kanske inte kan få allt som i en film som en annan signatur skrev.
    Stort lycka till i framtiden.

• Stinky
    Burberry skrev 2009-09-12 23:43:09 följande:
    Likt förbaskat verkar det vara väldigt viktigt för många här att ts inte ska ha en diamantring FÖR DET HAR DE INTE HELLER, och då är det fel, fel, fel... Att du inte sett några jantelagsinlägg beror väl dels på att du inte läst hela tråden, dels på att du håller med dem (till viss del åtminstone).
    Jag har visst läst i tråden, men dock inte alla inlägg. Men de inlägg jag läst handlar om grundvärderingen i en förlovning - att det inte handlar om själva ringen, utan om själva kärlekshandlingen. Men vad jag förstår av dig, handlar det om yta.
  • Burberry
    Stinky skrev 2009-09-12 23:47:23 följande:
    Jag har visst läst i tråden, men dock inte alla inlägg. Men de inlägg jag läst handlar om grundvärderingen i en förlovning - att det inte handlar om själva ringen, utan om själva kärlekshandlingen. Men vad jag förstår av dig, handlar det om yta.
    Så enligt dig är det bara kärlek om det är en enkel ring? För mig är det skitsamma om man har slät, stenar, ringfri eller tatuerad variant, det som avgör är om man trivs med den eller inte. Och om man trivs med den, det avgör bara man själv, det ska inte andra människor avgöra.
  • Linda J

Visste han om att han skulle behöva åka därifrån?

• Bite me

Anonym (skon klämmer) skrev 2009-09-12 21:24:56 följande:

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-12 21:02:42 följande:
    Aha! Det är där skon klämmer! Det är egentligen inte ringen den är fel på, utan din blivande make och hans brist på engagemang. Ringen har blivit en symbol för ditt missnöje.Ni behöver nog jobba på ert förhållande istället för att diskutera diamantringar. Min egen förlovningsring har tillhört min farmor. Den är i rött guld, helt slät och exakt enligt svensk tradition. Min fästman (numera min make) erbjöd sig att köpa en diamantring enligt amerikansk tradition (det är det vi ser på TV och som också prinsessorna anammat). Men eftersom det inte är svensk tradition så tyckte jag att det var onödigt, särskilt eftersom vi precis köpt ett nytt hus.Eftersom min make inte fick någon förlovningsring så köpte vi två vigselringar. De är _långt_ ifrån traditionella diamantringar, var billiga med FL-mått mätt men har ett _enormt stort_ personligt värde. Jag kan inte tala om exakt vad det är eftersom det skulle avslöja för mycket om mig själv (jag skulle inte bli förvånad ifall jag är den enda i Sverige som har en vigselring i detta material). Jag behöver ingen stor diamantring för att bli övertygad om att min make älskar mig. Tips till TS (förutsatt att detta inte är ytterligare ett av alla skämtinlägg på FL): Först - jobba på er relation, det är uppenbarligen där skon klämmer. Sedan - förklara för dina ytliga vänner att en slät guldring är svensk tradition. Genom att ha diamanter i förlovningsringen visar att man antingen är obildad eller hyser förakt mot svensk sed och kultur. Oavsett vilket fallet är med dina "vänner", så är det en dödsynd om man är "överklass". Lycka till!
    Så kungabarnen tillhör inte "överklassen" utgår jag ifrån med tanke på ditt inlägg, eller?
  • sisterinlaw

Anonym (skon klämmer) - Hahaha, underbart! Du tror inte att svensk sed har ändrats ngt sedan farmor var liten (t.ex. har välståndet höjts en del och de flesta har faktiskt råd att stoppa in diamanter i rätt många smycken...)? Men OK, om lite hederligt förakt mot svensk sed gör att jag kan välja vilken ring jag vill som förlovningsring så fine with me .

Antar f.ö. att silver och vitt guld inte hör hemma under svensk sed- så antagligen ryker en hel del välvilligt billiga ringar också?

Förstår inte hur flera här kan skriva att de minsann har billiga ringar som de älskar som ett svar på TS. Inser ni inte att det är en helt annan sak? Om ni älskar den stilen så är det ju ett självklart val för er att skaffa en sådan ring, eller? Det är ju bara de som inte gillar den typen av ringar som kan känna att det känns lite fel att bära en sådan ring varje dag- oavsett vad den symboliserar. Alla ni som tycker att det är helt oviktigt hur ringen ser ut bör ju dessutom lika väl kunna tänka er diamantringar, inte sant?

Själv har jag diamanter i båda mina ringar, som sagt. Hade lika gärna kunnat vara utan ringar och känt mig lika gift ändå. Men om jag nu ska ha ringar så vill jag gärna ha sådana som jag själv tycker om, vari ligger det konstiga i det?

• Snossan

Skulle inte gå runt med en billig förlovningsring, något jag ska bära livet ut så då får det/ska det kosta. Däremot behöver jag inte ha ett 100 000 x  flera bröllop.

Om det skulle vara så att min man friat och nu köpt betala 1 för 2 ring är det väl bara att göra som du gjort eller byta ut ringen. Av den andra ringen kan man väl göra någon minnes grej av.

Oavsett om det nu är silver eller en mycket dyr ring ska man väl trivas med den ring man bär.

Svar på tråden skäms för min förlovningsring