• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Stinky
    Fratris skrev 2009-09-13 21:44:59 följande:
    Förstår TS. Jag skulle blivit svinbesviken om jag hade fått en slät liten guld "tv-för-en"-ring från Guldfynd. Inte för att den är billig, utan för att MIN POJKVÄN BÖR KÄNNA MIG BÄTTRE ÄN SÅ. En förlovningsring ska man ha på sig hela livet - klart som fan att man måste trivas med den?! Han VET att jag inte gillar rött guld, och han VET att jag vill ha en diamant i min. Så ja, då skulle jag blivit besviken - har inte med pengar att göra, utan vad man har för smak... Trött på alla jantelagsinlägg härinne!
    När argumenten tryter, ja, då tar man till "jantelagen" för att försöka förminska folk som tycker att en förlovning ska handla om kärlek.
  • JAG är BÄST

Kärleken sitter väl inte i ringen.
    Personligen själv så föredrar jag helt släta ringar (helst vitt guld eller silver, eftersom jag inte passar i "vanligt" guld) för då kan man bättre anpassa vigselringen mer.

Sedan har jag valt att ha min månadssten i ringen iställer för diamant.

• Fratris

Klart som sjutton att en förlovning handlar om kärlek, det var ju inte direkt frågan här! Hon sa ju att hon var tydlig med vad hon ville ha, men fick något annat. Det är inte direkt en badrumsmatta det handlar om, det handlar om en ring hon ska bära hela livet. Skulle du bli glad över att få nåt du skulle vantrivas med att bära (HELA livet)?

Om jag skulle ha älskat släta tunna guldringar (och han vetat om det), och han hade gett mig en stor briljantring skulle jag bli precis lika besviken!

• Stinky
    Fratris skrev 2009-09-13 21:56:30 följande:
    Klart som sjutton att en förlovning handlar om kärlek, det var ju inte direkt frågan här! Hon sa ju att hon var tydlig med vad hon ville ha, men fick något annat. Det är inte direkt en badrumsmatta det handlar om, det handlar om en ring hon ska bära hela livet. Skulle du bli glad över att få nåt du skulle vantrivas med att bära (HELA livet)? Om jag skulle ha älskat släta tunna guldringar (och han vetat om det), och han hade gett mig en stor briljantring skulle jag bli precis lika besviken!
    Vad ytligt. Usch.
  • Anonym (ring ring...)

Ts: Jag förstar faktiskt precis hur du känner. När min man friade gjorde han det jätteromantiskt men ringen va helt fel.... Jag tyckte det va jättejobbigt och sa ingenting pa minst ett par veckor, men skämdes varje gang nagon ville se RINGEN.

Tillslut fick jag väll fram att jag tyckte ringen va lite "billig" Inte alls det jag alltid drömt om...

Jag tror att min man bara inte alls förstatt vad jag förväntade mig eftersom vi inte pratat om det sa mycket,

NU har jag iallafall min drömring!

• Anonym (bling-ring)
    Stinky skrev 2009-09-13 21:47:59 följande:
    När argumenten tryter, ja, då tar man till "jantelagen" för att försöka förminska folk som tycker att en förlovning ska handla om kärlek.
    vaddå argumenten tryter? Hela inlägget var ju fullt av bra argument.

och varför är det mer kärleksfullt att köpa en ring som man vet att partnern inte gillar?
  • Stinky

Anonym (bling-ring) skrev 2009-09-13 22:14:23 följande:

vaddå argumenten tryter? Hela inlägget var ju fullt av bra argument. och varför är det mer kärleksfullt att köpa en ring som man vet att partnern inte gillar?
    På vilket vis är man kärleksfull när man tycker att ringen som partnern valt ut, är skit?
  • JAG är BÄST
    Fratris skrev 2009-09-13 21:56:30 följande:
    Klart som sjutton att en förlovning handlar om kärlek, det var ju inte direkt frågan här! Hon sa ju att hon var tydlig med vad hon ville ha, men fick något annat. Det är inte direkt en badrumsmatta det handlar om, det handlar om en ring hon ska bära hela livet. Skulle du bli glad över att få nåt du skulle vantrivas med att bära (HELA livet)?Om jag skulle ha älskat släta tunna guldringar (och han vetat om det), och han hade gett mig en stor briljantring skulle jag bli precis lika besviken!
    Jag ser bara förlovning som ett förstadie till giftermålet.
    Den ringen skulle jag lägga mer pengar på. Jag valde mellan 3st ringar ena kostade 10.700:- andra kostade 5500:- å den som nu sitter på mitt finger kostade bara 2500:-

Funderar på att smälta ner den å göra om den likadan då,,men göra den till vitt guld istället. Även förlovningsringen.
  • Anonym (bling-ring)
    Stinky skrev 2009-09-13 22:22:19 följande:
    Anonym (bling-ring) skrev 2009-09-13 22:14:23 följande: På vilket vis är man kärleksfull när man tycker att ringen som partnern valt ut, är skit?
    och när argumenten tryter kan man ju alltid svara med en motfråga.
  • Stinky

Anonym (bling-ring) skrev 2009-09-13 22:43:28 följande:

och när argumenten tryter kan man ju alltid svara med en motfråga.
    Nej,motfrågor är inte alltid ett tecken på att argumenten tryter. Däremot är ett inlägg om att motfrågor vore ett tecken på att argumenten tryter, ett tecken på att personens argument tryter.
    Jag vände på frågan för att ge henne en tankeställning.
Svar på tråden skäms för min förlovningsring