• bakeacake

LCHF en sekt?

Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

är det nån mer än jag som känner så?

Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

• Svar på tråden LCHF en sekt?
  • Mannehkunda
    bakeacake skrev 2009-09-30 21:22:42 följande:
    Vad är en sekt? 1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.) 2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.) 3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar) 4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter) 5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap) 6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten) 7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta) jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P
    Fast det där är ju bara ren bullshit!
    Jag väljer vad jag vill äta och ingen kontrollerar detta på något sätt, alltså är det ingen sekt.
    Ingen kräver mig på något som helst engagemang eller några pengar. Jag lägger nog mindre pengar på mat nu, då jag äter mindre och enklare mat än förut.

Hitta något annat att lägga din energi på.
  • Virriga Vera
    bakeacake skrev 2009-09-30 21:22:42 följande:
    Vad är en sekt? 1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.) 2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.) 3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar) 4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter) 5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap) 6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten) 7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta) jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P
    Med ditt resonemang så är ju i såfall Viktväktarna mer sekt.
  • bakeacake
    Mannehkunda skrev 2009-09-30 21:28:06 följande:
    Fast det där är ju bara ren bullshit! Jag väljer vad jag vill äta och ingen kontrollerar detta på något sätt, alltså är det ingen sekt. Ingen kräver mig på något som helst engagemang eller några pengar. Jag lägger nog mindre pengar på mat nu, då jag äter mindre och enklare mat än förut. Hitta något annat att lägga din energi på.
    jag är bara aktiv i min tråd.. har ju fått höra att ja är dålig som inte är inne å försvarar mina åsikter.. så det är vad jag gör..
  • bakeacake

Virriga Vera skrev 2009-09-30 21:28:11 följande:

Med ditt resonemang så är ju i såfall Viktväktarna mer sekt.
    Ja har aldrig sagt nått om viktväktarna.. för det är inte vad tråden handlar om, eller hur?
  • Virriga Vera
    bakeacake skrev 2009-09-30 21:29:42 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-09-30 21:28:11 följande: Ja har aldrig sagt nått om viktväktarna.. för det är inte vad tråden handlar om, eller hur?
    Nej, den handlar om LCHF och om det är en sekt, men med dina kriterier så är ju alla klubbar/Föreningar i så fall sekter.
  • bakeacake

Virriga Vera skrev 2009-09-30 21:32:09 följande:

Nej, den handlar om LCHF och om det är en sekt, men med dina kriterier så är ju alla klubbar/Föreningar i så fall sekter.
    mer eller mindre faktiskt..

förutom de sunda förnuftet.. ät mindre, rör dig mer.. :)
  • Virriga Vera
    bakeacake skrev 2009-09-30 21:32:50 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-09-30 21:32:09 följande: mer eller mindre faktiskt.. förutom de sunda förnuftet.. ät mindre, rör dig mer.. :)
    Men är det så svårt att förstå att det faktiskt finns andra helt sunda sätt att gå ner i vikt. Jag förstår ärligt talat inte din aggressivitet och animositet.
  • Virriga Vera
    bakeacake skrev 2009-09-30 21:27:03 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-09-30 21:26:15 följande: varför har ingen då hänvisat till de medicinska studierna. utan bara till kostdoktorn?
    Det vet väl inte jag.
  • bakeacake

Virriga Vera skrev 2009-09-30 21:37:11 följande:

Det vet väl inte jag.
    Men tror ni allvarligt att man som skeptiker litar på nån som bara skriver om att positivt å inte tar upp nått negativt, å inte hänvisar till medicinska rapporter?
  • bakeacake

Som jag sagt tidigare..

Ja är bara J*ligt trött på detta frälsande..

Det sägs att de finns rapporter om att de hjälper dem med diabetes typ 2.. men att de hjälper reumatiker? den rapporten skulle ja gärna läsa.. mycke gärna.. å att det botar cancer? eller stoppar svinflunsa?

Svar på tråden LCHF en sekt?