Grizelda skrev 2009-11-04 21:44:49 följande:
Vissa tillverkare använder DD, andra E, fast jag tror ändå att E är lite större. Min högst amatörmässiga gissning är att det är något amerikanskt påfund. Enligt vad jag har hört delas betyget E aldrig ut i amerikanska skolor. För BH:ar verkade det lite skumt att hoppa över E, så då blev det DD istället för att amerikanerna skulle känna igen sig lite. Det finns ju AA-kupor också, och det har jag ingen förklaring på, men är övertygad om att det inte har med alkoholister att göra .
AA tror jag beror på att det inte finns någon bokstav som kan representera något mindre än A, så då får man dubbla det. Det var därför jag undrade varför man dubblar just D. Det vore ju logiskt att man dubblar det som är det absolut största, men att dubbla just en storlek men inte de andra är ju konstigt.
Eller så är det så att amerikanska kvinnor tenderar att ha olika storlekar på brösten (med all inavel menar jag) så att med DD påpekar de just att en kvinna har två bröst med samma storlek (vilket säkert gör henne jättepopulär). Det är ju bättre med en som har DD än en som har FA. Det skulle ju se lite knasigt ut.