Velour skrev 2009-11-11 23:15:18 följande:
Ja, du har rätt. Man är på ett visst sätt beroende på situation och människan förändras hela tiden. Fast i och för sig vet man ändå lite om sig själv när man beskriver sig själv. Hur bra man beskriver sig själv beror ju också på hur bra man ser sig själv bete sig i olika situationer eller genom andras bedömning av en. Sedan hur någon annan tolkar mitt beteende i en situation kan antingen stämma eller inte och många gånger bedömer man någon utifrån sina egna referensramar/föreställningsvärld (om det var det du menade).Men jag tror ändå att en persons yttre snarare är attribut som inte säger mycket om en persons personlighet/sätt att agera. Man kan å andra sidan skapa sig en _bild_ av hur någon kan vara som person enbart genom att titta på det yttre, men snygghet/fulhet säger ju inte direkt något om hur personen beter sig egentligen. Så när någon säger att "jag är snygg/ful/medelmåttig", så får jag inte upp någon bild på hur den personen kan vara mer än att föreställa mig hur den personen kan se ut, och kan därför inte se det som en egenskap. Iallafall inte på det sätt jag ser på personlighetsdrag som egenskap.Har du läst sociologi/psykologi eller liknande? Tycker att du är så påläst. Men det är väl en bra kombination? Snygg och påläst
Absolut, om man definierar egenskap som personlighetsdrag så håller jag med dig helt och hållet. Fast utseende kan ju i och för sig handla om hur mycket silikon man har var vilket kan säga mycket om personligheten, men det var ju den allmänna snyggheten jag antar att vi fortfarande pratar om. Men det går ändå att se det som en egenskap när det gäller vilken typ av interaktion man skapar med andra. I Sverige så anses det ofta vara snyggare att vara solbränd än att vara vinterblek, så den som är solbränd på vintern kommer att påverka attityden på jobbet eller högskolan, och därigenom trigga andras egenskaper och behov. Någon kommer bli avundsjuk, någon kommer bli kåt, beroende på hur man är funtad.
Men skit samma... Så du vill alltså ha andra egenskaper från mig?
Jag är påläst, men inte inom de ämnen du pratar om, utan en avart av ämnet som ligger mellan dem du nämnde.