• Midka

Tråddödare igen....

Tja.. har hört att den gamla är på väg att dö, så om vi ska fortsätta får vi ordna en ny. Får se om detta blir en "äkta" tråddödare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-20 11:34
    Här är nästa tråddödare. Välkomna!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m49482360.html

• Svar på tråden Tråddödare igen....
  • Polly S

ow, inget kul! hoppas han kryar på sig!

Jagbyttenick skrev 2009-11-24 13:19:21 följande:
    Nej, nu får jag logga ut, efter klippningen ska jag åka hem till min sjuke son som har öroninflammation för tredje gången på lika många månader... Ha en bra dag alla tråddödare!!!
  • Sedek
    Velour skrev 2009-11-24 10:38:03 följande:
    Men jag har ingen _egen_ förklaring, utan allt jag vet om zoroastrismen är det jag har läst på diverse sidor som handlar om det. Antingen tror man på att det forskarna har hittat är sant eller så gör man inte det. Jag väljer att tro att det är sant p.g.a. att det är historisk fakta och då blir det liksom inget man kan förneka att det har varit så. Nu säger jag inte att jag tror på zoroastrismen som religion, utan jag tror på den historiska delen av den. Hur den uppkom och hur den påverkade Iran samt de länder Iran kom i kontakt med. Nu tänker du kanske "om du inte tror på zoroastrianism, varför hade du deras gud som avatar?" Jo, jag ser den som en symbol för en tid då Iran ännu inte hade blivit invaderad (förstörd) av muslimerna.
    Då förstår jag. En del av religionshistorian jag över huvud taget inte känner till. Googlade lite och hittade en hel del mer, intressant, även för en rättrogen som jag

Har hört att man kan åka skidor i Teheran, kanske man ska semestra där någon gång och utforska en av de äldsta religionerna i världen, eller så åker man till Åre och går på afterski. Ska fundera på det.
  • Sedek
    Isnogood skrev 2009-11-24 08:42:20 följande:
    DU behöver umgås mer med....VUXNA.....
    Jag vet. Ett steg i rätt riktning är ju tråddödarträffen hos dig
  • Isnogood
    Sedek skrev 2009-11-24 13:49:09 följande:
    Jag vet. Ett steg i rätt riktning är ju tråddödarträffen hos dig

Tror ärligt talat inte att det blir någon....

Dom flesta säger nej av olika orsaker....

Men men...vi får se.....
  • Sedek
    Velour skrev 2009-11-24 10:29:27 följande:
    Jag läste för ett tag sedan att en siesta mitt på dagen faktiskt är bra för hälsan. Jag kommer från en kultur där vi gärna tar en tupplur på dagen, om vi får tillfälle. Vet ej vad det beror på, men då orkar vi mer också.
    Man kan känna sig piggare och få mer ut av dagen, en power napp är helt ok. Men inte att sova tungt i 30-60 minuter, det förstör nattsömnen och det bästa för kroppen är ihållande 6-8 timmars sömn. Timmarna är lite olika mellan oss, en del klarar sig bra på 6 medans andra behöver 8 timmar.

Siestan grundar väl sig i att det är för varmt mitt på dagen och när arbete mest bestod av kroppsarbete, tillverka eller förflytta saker, så vilade man. Behöver oftast inte det längre iom AC anläggningar och att allt färre arbetar med rent kroppsarbete. Men detta sista är lite spekuleringar från mitt håll...
  • Polly S

ah, jag frågar jag med!
    är 1.68, tränar måttligt (ett par ggr/vecka, simning, lite styrka), vad "bör" man väga?

Velour skrev 2009-11-24 12:13:58 följande:
    Sedek, har en fråga om vikt. Jag är 1.60, hur mycket bör jag väga? Eller rättare sagt, vad bör idealvikten vara för mig? Själv satsar jag på runt 55-57 kg, som jag vägt större delen av mitt vuxna liv.
  • Sedek
    Isnogood skrev 2009-11-24 13:54:10 följande:
    Tror ärligt talat inte att det blir någon.... Dom flesta säger nej av olika orsaker.... Men men...vi får se.....
    Gör det inte Vad synd i så fall

Om jag kommer då?
  • Velour
    Sedek skrev 2009-11-24 13:48:06 följande:
    Då förstår jag. En del av religionshistorian jag över huvud taget inte känner till. Googlade lite och hittade en hel del mer, intressant, även för en rättrogen som jag Har hört att man kan åka skidor i Teheran, kanske man ska semestra där någon gång och utforska en av de äldsta religionerna i världen, eller så åker man till Åre och går på afterski. Ska fundera på det.
    Bra, kunskap är makt som man säger.

Ja, man kan åka skidor i Teheran då där finns ett stort berg (vulkan egentligen, men vilande) med stor pist.

Tyvärr är jag inget fan av skidor, men om jag tar med min pulka så kan vi åka dit tillsammans

Som västerländsk turist anar jag att du kommer att bli väl bemött och omhändertagen av de flesta du möter, men jag kommer nog inte att sätta min fot där någon mer gång. Iaf så länge det ser ut som det gör, vilket jag tror kommer att gälla så länge jag lever.
  • Velour
    Isnogood skrev 2009-11-24 13:54:10 följande:
    Tror ärligt talat inte att det blir någon....Dom flesta säger nej av olika orsaker....Men men...vi får se.....
    Av någon förbaskad anledning känner jag lite så också
  • Velour
    Sedek skrev 2009-11-24 13:58:55 följande:
    Man kan känna sig piggare och få mer ut av dagen, en power napp är helt ok. Men inte att sova tungt i 30-60 minuter, det förstör nattsömnen och det bästa för kroppen är ihållande 6-8 timmars sömn. Timmarna är lite olika mellan oss, en del klarar sig bra på 6 medans andra behöver 8 timmar.Siestan grundar väl sig i att det är för varmt mitt på dagen och när arbete mest bestod av kroppsarbete, tillverka eller förflytta saker, så vilade man. Behöver oftast inte det längre iom AC anläggningar och att allt färre arbetar med rent kroppsarbete. Men detta sista är lite spekuleringar från mitt håll...
    Ah, det måste ha varit så. Alltså att man vilade under dagen p.g.a. allt kroppsarbete. Men den traditionen har liksom rotat sig och många iranier, världen över håller fortfarande på med det. Jag var mycket så förut, men inte så mycket nu.
Svar på tråden Tråddödare igen....