Inlägg från: Sedek |Visa alla inlägg
  • Sedek

Tråddödare igen....

Godmorgon stjärnljus

Velour:
    Du var vaken vid två eller säkert en stund efter och är tillbaka här vid 9 tiden... Ja du vet ju vad jag syftar på. Ajaj.

Isnogood:
    Har du startat ett bageri? Attans vad du bakar!

• Sedek
    Velour skrev 2009-11-27 10:52:21 följande:
    Och godmorgon på dig med! Förresten, kan inte du förklara utförligt hur våra organ slits vid otillräcklig sömn, så att jag får en konkret bild av hur det kan se ut?
    Neeeej..... Det vill du inte veta!

Fin berättelse btw
  • Sedek
    Velour skrev 2009-11-27 10:51:09 följande:
    Sju timmars sömn är lagom för mig. (nej gick inte upp vid sju)
    Jaha men okej då, 7 timmar, du får godkänt
  • Sedek
    Isnogood skrev 2009-11-27 09:54:25 följande:
    "JUBILEUM" (Antal foruminlägg: 7000) -Detta blir mitt 7001:a inlägg
    Grattis till numret igen då
  • Sedek
    Velour skrev 2009-11-27 10:58:45 följande:
    Det blir lättare att ta sin hälsa på allvar om man vet exakt hur man påverkar den Fin berättelse? Tragiskt för mig iallafall
    Fin, gullig eller så. Skulle kunna blivit en kortfilm på TV.

Får se om jag hinner beskriva lite senare, nu håller jag på med mat i köket samtidigt. Återkommer...
  • Sedek
    Velour skrev 2009-11-27 11:03:07 följande:
    Nice, min berättelse - en kortfilm Så du är också ledig idag?
    Jag är ledig ja! Grymt skönt. Nu har vi just ätit lunch och snart är det sovdags för minstingen.

Vad har du för planer en ledig dag? Vad händer hos dig?
  • Sedek
    Velour skrev 2009-11-27 11:47:26 följande:
    Vad härligt Tja, idag ska jag gå och lämna ansökan för min son som ska börja förskoleklass nästa höst..sedan har jag tänkt städa och sen bara slappa så mycket det bara går. Ni då?
    Skolstart är skoj

Skjutsa runt lite på farmor, handla mat, göra nått skoj, sen i kväll ska jag nog se en film om jag inte fastnar på FL...

I morgon har jag fixat barnvakt åt lilltjejen så då är jag själv med mellankillen. Då ska vi göra nått "father and son" liknande tänkte jag
  • Sedek
    Velour skrev 2009-11-27 01:22:17 följande:
    Fortsätter med Oxen: *Du ser andra ha roligt men känner dig själv lite utanför. Tankarna tenderar att låsa sig i vissa banor.
    Hoppsan

Alla har roligt utom jag, är det så? Istället för att ta det till mig så gör jag något åt det och ser till att ha lite skoj och inte låsa fast mina tankar i vissa banor.

Vadå vissa banor?
  • Sedek
    Velour skrev 2009-11-27 10:52:21 följande:
    Och godmorgon på dig med! Förresten, kan inte du förklara utförligt hur våra organ slits vid otillräcklig sömn, så att jag får en konkret bild av hur det kan se ut?
    Bild på organslitage:
    i48.tinypic.com/2nir9mx.jpg

i50.tinypic.com/10iijo6.jpg

När vi sover har vi 4 olika stadier av sömn, olika typer av sömn. Vi har 1-2-3 och REM sömn. REM sömn vet de flesta vad det är eftersom det även kallas drömsömn. Det är då hjärnan "nollställer" sig och backar bandet så att säga, så en ny dag kan spelas in och få plats.
    Stadie 1 är ytlig sömn, 2 lite djupare och stadie 3 är riktig djupsömn, den djupa sömnen måste vi nå flera gånger varje natt och helst inte störas i för att få den där riktigt djupa avslappningen under natten. OM den sömnen störs, eller att vi inte spenderar tillräckligt med tid i djupsömn, så får inte kroppen (och alla dess inre organ) den vila som krävs för att orka med en ny dag.

Se natten som en återställningsfas, där kroppen gör sig redo för att ännu en dag springa runt på savannen och jaga vildsvin - eller vad som nu var meningen från början. Att sitta bakom ett skrivbord och trycka på små knappar är kanske mer relevant...

Om då inte återställningsfasen slutförs så sliter det på kroppen. Tänk dig om du springer upp i trappan i ett höghus, 20 våningar upp. Du orkar säkert hela vägen upp en gång, kanske två om du är lite tränad. Men sen börjar det bli tungt. Om du väntar och gör samma sak några timmar senare så går det antagligen hur fint som helst - du är återställd.

Nu ska jag genast sluta ordbajsa om sömnen och dess betydelse. IRL ropar på mig
  • Sedek

Okej, bilderna var lite på skoj, känsliga tittare ombedes inte klicka på länkarna.

Det är CF skadade lungor fulla av slem.

Ber om ursäkt om någon tar illa upp. Inboxa i så fall så kanske jag kan gottgöra det på något sätt

Svar på tråden Tråddödare igen....