Velour skrev 2009-11-27 10:52:21 följande:
Och godmorgon på dig med! Förresten, kan inte du förklara utförligt hur våra organ slits vid otillräcklig sömn, så att jag får en konkret bild av hur det kan se ut?
Bild på organslitage:
i48.tinypic.com/2nir9mx.jpg
i50.tinypic.com/10iijo6.jpg
När vi sover har vi 4 olika stadier av sömn, olika typer av sömn. Vi har 1-2-3 och REM sömn. REM sömn vet de flesta vad det är eftersom det även kallas drömsömn. Det är då hjärnan "nollställer" sig och backar bandet så att säga, så en ny dag kan spelas in och få plats.
Stadie 1 är ytlig sömn, 2 lite djupare och stadie 3 är riktig djupsömn, den djupa sömnen måste vi nå flera gånger varje natt och helst inte störas i för att få den där riktigt djupa avslappningen under natten. OM den sömnen störs, eller att vi inte spenderar tillräckligt med tid i djupsömn, så får inte kroppen (och alla dess inre organ) den vila som krävs för att orka med en ny dag.
Se natten som en återställningsfas, där kroppen gör sig redo för att ännu en dag springa runt på savannen och jaga vildsvin - eller vad som nu var meningen från början. Att sitta bakom ett skrivbord och trycka på små knappar är kanske mer relevant...
Om då inte återställningsfasen slutförs så sliter det på kroppen. Tänk dig om du springer upp i trappan i ett höghus, 20 våningar upp. Du orkar säkert hela vägen upp en gång, kanske två om du är lite tränad. Men sen börjar det bli tungt. Om du väntar och gör samma sak några timmar senare så går det antagligen hur fint som helst - du är återställd.
Nu ska jag genast sluta ordbajsa om sömnen och dess betydelse. IRL ropar på mig