Inlägg från: Sedek |Visa alla inlägg
  • Sedek

Tråddödare igen....

Höjden av förvirring här ovan ser jag

• Sedek
    Scratchy skrev 2009-11-27 16:02:06 följande:
    Och vad är CF-skadade? CompactFlash? Så man ska inte inhalera sina minneskort till kameran? Shit, nu måste jag skaffa ett nytt fix... Hur som helst så tog jag MYCKET illa upp av bilderna, så nu får du minsann gottgöra mig med trevligare bilder.
    Så du kunde inte motstå frestelsen att kolla...

Japp, att inhalera röken från smälta CF kort ger dig sådana lungor som på bilderna. Antar jag, har inte provat.

Det kan även betyda Cystisk Fibros.

Ska hitta några trevligare bilder och gottgöra dig, lovar, återkommer i ärendet.
  • Sedek
    Scratchy skrev 2009-11-27 16:05:10 följande:
    Bild på organslitage:i48.tinypic.com/2nir9mx.jpgi50.tinypi
    c.com/10iijo6.jpgNär vi sover har vi 4 olika stadier av sömn, olika typer av sömn. Vi har 1-2-3 och REM sömn. REM sömn vet de flesta vad det är eftersom det även kallas drömsömn. Det är då hjärnan "nollställer" sig och backar bandet så att säga, så en ny dag kan spelas in och få plats. Stadie 1 är ytlig sömn, 2 lite djupare och stadie 3 är riktig djupsömn, den djupa sömnen måste vi nå flera gånger varje natt och helst inte störas i för att få den där riktigt djupa avslappningen under natten. OM den sömnen störs, eller att vi inte spenderar tillräckligt med tid i djupsömn, så får inte kroppen (och alla dess inre organ) den vila som krävs för att orka med en ny dag.Se natten som en återställningsfas, där kroppen gör sig redo för att ännu en dag springa runt på savannen och jaga vildsvin - eller vad som nu var meningen från början. Att sitta bakom ett skrivbord och trycka på små knappar är kanske mer relevant...Om då inte återställningsfasen slutförs så sliter det på kroppen. Tänk dig om du springer upp i trappan i ett höghus, 20 våningar upp. Du orkar säkert hela vägen upp en gång, kanske två om du är lite tränad. Men sen börjar det bli tungt. Om du väntar och gör samma sak några timmar senare så går det antagligen hur fint som helst - du är återställd.Nu ska jag genast sluta ordbajsa om sömnen och dess betydelse. IRL ropar på mig Men när man sover så aktiveras ju det parasympatiska nervsystemet, vilket leder till att många organ är mer aktiva än de är när det sympatiska nervsystemet är igång. Hur förklarar du det smart guy? (Jag vet i och för sig förklaringen, men jag försöker mest sätta dit dig... av parasympatiska skäl...)
    Jag har inhalerat för mycket rök från mina brända CF kort och är helt enkelt för trög för att svara på frågan. Sorry.

Ska se om jag blir lite klar i skallen här framåt kvällen och orkar svara (mao sökt upp ett svar på google) på dina frågor.

Börjar du seriöst att bli orolig för dina organ ?
  • Sedek
    Velour skrev 2009-11-27 18:26:09 följande:
    Hej Sedek
    Hej Velour

Har du en bra fredag?
  • Sedek
    Velour skrev 2009-11-27 18:37:08 följande:
    Polly S skrev 2009-11-27 18:34:56 följande: Vad mysigt att bara softa i soffan Jag ska också ta det lugnt. Så, puben imorgon va? Vad roligt! Själv har jag inte varit ute på evigheter, så jag har väl glömt hur det är.
    Det går att lösa
  • Sedek
    Polly S skrev 2009-11-27 18:29:22 följande:
    hej tråden! sjuuuukt trött, how about you guys?
    Hej konspirationsteoretikern

Soff softarkväll här också, ska bara lägga barnen så börja det.
  • Sedek

Ni har så rätt tjejer

Jag håller på med läggningen av de små här, återkommer strax eller så att även Fiona får nått att fundera på

• Sedek
    Velour skrev 2009-11-27 18:53:03 följande:
    Polly S skrev 2009-11-27 18:50:55 följande: Allt går att lösa. Det gäller bara att hitta rätt person att lösa det åt en.
    Och vad är en rätt person?
  • Sedek
    Polly S skrev 2009-11-27 18:49:51 följande:
    så, hur softar du då Sedek?
    Film, om inte FL tar överhanden och ett eller två glas vin - fredagar ska firas

Hur softar man hos dig?
  • Sedek
    Velour skrev 2009-11-27 18:49:55 följande:
    Ja då! Jag har en bra fredag. Det är en sådan tillfredsställelse att se resultatet av städningen. Själv då? Har du haft det bra? Vad ska du se på för film?
    Haft det bra ja, tack Skönt med en ledig dag. Men nu ska det bli jklgt skönt att de lägger sig!

Filmen, om den blir av, heter Inglorious Basterds.

Vad har du för kvällsplaner?
Svar på tråden Tråddödare igen....