• Midka

Tråddödare igen....

Tja.. har hört att den gamla är på väg att dö, så om vi ska fortsätta får vi ordna en ny. Får se om detta blir en "äkta" tråddödare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-20 11:34
    Här är nästa tråddödare. Välkomna!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m49482360.html

• Svar på tråden Tråddödare igen....
  • Velour
    Midka skrev 2009-12-25 00:52:45 följande:
    Ja det stämmer. Himla kul jobb!Har jag hört vad du gör.... ?Missat att komma ihåg det.... *generad*
    Hur länge har du jobbat med det? Det är en härlig insats du gör!

Jag läser sociologi. Ligger ännu på första nivån
  • Midka
    Velour skrev 2009-12-25 00:53:46 följande:
    I år? Det som är kvar av 2009, eller menar du 2010?Jag blev 30 i september Som jag längtade till den åldern. Faktiskt. Och jag har ingen aning om varför.
    Lustigt! Det gjorde jag med. Ändå ramlade jag dit i en liten ålderskris just då. Typ... vad ska jag göra nu... har jobb, hyr hus, bil man.... och nu då? Ska det bara rulla på tills jag dör?!? Det har gått över som tur är!
    Trivs mycket med att vara 'stor'.
  • Midka
    Velour skrev 2009-12-25 00:54:57 följande:
    Hur länge har du jobbat med det? Det är en härlig insats du gör!Jag läser sociologi. Ligger ännu på första nivån
    Äsch! Det visste jag ju!!
    Jo, det är en insats men det får inte gå till den gräns att vi blir hjälpare så att säga. När man hjälper folk kan det lätt bli fel och tolken kan börja lägga sig i saker den inte har att göra med. Smtidigt är det ibland nödvändigt att lägga sig i för att inte vara den som blir medskapare till problem. En tunn, tunn linje som inte får balanseras fel!
  • Velour
    Midka skrev 2009-12-25 00:54:22 följande:
    Persiska är ett av mina favoritspråk. Jag kan inte ett smack men det verkar vackert.Jag tror även att man blandar språk pga tid. Vissa ord säger mer på ett språk än på ett annat och då är man benägena tt välja det för att det spar tid.
    Tycker du det? Fint Grejen med persiskan är att det finns så himla mycket arabiska inblandat i och med muslimerna intåg i gamla Persien för över tusen år sedan. Annars är det ett fint språk

Men jag skulle nog inte haft det problemet med att blanda olika språk om jag hade vuxit med ett enda språk under större delen av mitt liv. Vi kom till Sverige när jag var 6½ år. Jag kunde läsa och så när jag var fem och hade redan gått i skolan i Iran i sex månader innan vi "flydde" hit. Så innan jag var helt haj på persiskan började jag lära mig svenska, vilket gick väldigt fort egentligen.
  • Velour
    Midka skrev 2009-12-25 00:59:22 följande:
    Äsch! Det visste jag ju!!Jo, det är en insats men det får inte gå till den gräns att vi blir hjälpare så att säga. När man hjälper folk kan det lätt bli fel och tolken kan börja lägga sig i saker den inte har att göra med. Smtidigt är det ibland nödvändigt att lägga sig i för att inte vara den som blir medskapare till problem. En tunn, tunn linje som inte får balanseras fel!
    Jag förstår Min moster är tolk och hon har sett hur andra tolkar ger råd och tips till patienter Det FÅR man absolut inte göra. Det kan ju innebära livsfara för patienterna.
  • Velour
    Midka skrev 2009-12-25 00:56:29 följande:
    Lustigt! Det gjorde jag med. Ändå ramlade jag dit i en liten ålderskris just då. Typ... vad ska jag göra nu... har jobb, hyr hus, bil man.... och nu då? Ska det bara rulla på tills jag dör?!? Det har gått över som tur är!Trivs mycket med att vara 'stor'.
    Du har ditt på det torra iaf
  • Midka

Vad ska du bli när du blir stor då? Sociologi kan leda till många arbeten eller?

• Midka
    Velour skrev 2009-12-25 01:01:22 följande:
    Jag förstår Min moster är tolk och hon har sett hur andra tolkar ger råd och tips till patienter Det FÅR man absolut inte göra. Det kan ju innebära livsfara för patienterna.
    Precis!
  • Velour

forts..

Vi pratar persiska hemma, men ute i skolan gällde svenskan. Med tiden gick svenskan om persiskan. Sen började vi med engelskan vilket jag lärde mig fort också. Men det är skillnad på skolengelska än om jag hade bott i ett engelsktalande land då man måste använda språket hela tiden.

Så, nu är jag starkast i svenskan, rätt bra på persiskan och ungefär lika bra på engelskan. Men jag är inte lika stark på svenskan som en etnisk svensk.

• Velour
    Midka skrev 2009-12-25 01:02:11 följande:
    Vad ska du bli när du blir stor då? Sociologi kan leda till många arbeten eller?
    Jag har ingen aning än så länge. Vi kommer att få välja en praktikplats för C-uppsatsen och då får vi se var jag hamnar
Svar på tråden Tråddödare igen....