• Midka

Tråddödare igen....

Tja.. har hört att den gamla är på väg att dö, så om vi ska fortsätta får vi ordna en ny. Får se om detta blir en "äkta" tråddödare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-20 11:34
    Här är nästa tråddödare. Välkomna!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m49482360.html

• Svar på tråden Tråddödare igen....
  • Midka
    Velour skrev 2009-12-25 00:53:46 följande:
    I år? Det som är kvar av 2009, eller menar du 2010?Jag blev 30 i september Som jag längtade till den åldern. Faktiskt. Och jag har ingen aning om varför.
    Velour skrev 2009-12-25 01:00:02 följande:
    Tycker du det? Fint Grejen med persiskan är att det finns så himla mycket arabiska inblandat i och med muslimerna intåg i gamla Persien för över tusen år sedan. Annars är det ett fint språk Men jag skulle nog inte haft det problemet med att blanda olika språk om jag hade vuxit med ett enda språk under större delen av mitt liv. Vi kom till Sverige när jag var 6½ år. Jag kunde läsa och så när jag var fem och hade redan gått i skolan i Iran i sex månader innan vi "flydde" hit. Så innan jag var helt haj på persiskan började jag lära mig svenska, vilket gick väldigt fort egentligen.
    Velour skrev 2009-12-25 01:02:02 följande:
    Du har ditt på det torra iaf
    I ordning: Jag menade nu 2009. Nästa år blir jag 37, född i juni = tvilling.

Jag tror att skälet till att du kan blanda är att du fick ett tydligt språk att stå på. Jag gissar som sagt att du väljer uttrycken mer än grundkunskapen om orden. Jag tror även att du har fler ord på sv än genomsnittsvensken eftersom du kan jämföra med andra språk. Jag mixar svenska och engelska och det är för att jag har ganska god koll på engelskan och vet när den är bättre att använda. (Vi mixar även tecken coh svenska.) Det går bara att mixa om den som lyssnar kan språken, annars måste du förklara dig helatiden och jag gissar att du inte behöver det så ofta???

Torrt och torrt... Torrt kan bli tråkigt... Jag hoppas att jag gör mina val med så öppna ögon man kan och jag är nöjd! Dock lite uttråkad ibland men då finns ju du här att prata med!!!!
  • Velour

Shit, jag känner att jag börjar få slut på energi.

• Midka
    Velour skrev 2009-12-25 01:04:45 följande:
    forts..Vi pratar persiska hemma, men ute i skolan gällde svenskan. Med tiden gick svenskan om persiskan. Sen började vi med engelskan vilket jag lärde mig fort också. Men det är skillnad på skolengelska än om jag hade bott i ett engelsktalande land då man måste använda språket hela tiden.Så, nu är jag starkast i svenskan, rätt bra på persiskan och ungefär lika bra på engelskan. Men jag är inte lika stark på svenskan som en etnisk svensk.
    Och vad baserar du det på? Du har givetvis missat sådandt som hör barnaåren till, typ napp, snuttefilt, hemgjord ord på svenska osv. Det du möjligen är svagare på är idiomatiska uttryck som 'att göra någon en björntjänst' men det är många svenskar som missar det med. Vad mer kan du ligga efter i.....
  • Midka
    Velour skrev 2009-12-25 01:10:34 följande:
    Shit, jag känner att jag börjar få slut på energi.
    Gå och lägg dig så talar jag om i morgon vem som vann.... *he he*
  • Velour
    Midka skrev 2009-12-25 01:10:29 följande:
    I ordning: Jag menade nu 2009. Nästa år blir jag 37, född i juni = tvilling.Jag tror att skälet till att du kan blanda är att du fick ett tydligt språk att stå på. Jag gissar som sagt att du väljer uttrycken mer än grundkunskapen om orden. Jag tror även att du har fler ord på sv än genomsnittsvensken eftersom du kan jämföra med andra språk. Jag mixar svenska och engelska och det är för att jag har ganska god koll på engelskan och vet när den är bättre att använda. (Vi mixar även tecken coh svenska.) Det går bara att mixa om den som lyssnar kan språken, annars måste du förklara dig helatiden och jag gissar att du inte behöver det så ofta???Torrt och torrt... Torrt kan bli tråkigt... Jag hoppas att jag gör mina val med så öppna ögon man kan och jag är nöjd! Dock lite uttråkad ibland men då finns ju du här att prata med!!!!
    Aha, juni. Då vet jag

I svenskan är det oftast uttrycken som jag fyller med andra språk. I persiskan är det själva orden eftersom jag är rätt så svag i det språket. Jag kan inte skriva så bra på persiska. Nu låter detta roligt, men min skriv- och läskunnighet i persiska ligger på lågstadienivå.

Även i engelskan är det i ord som det brister, vilket är helt förståeligt eftersom jag inte haft så mycket användning av språket.

Att förklara mig genom att behöva fylla ut t.ex. svenskan med ord/uttryck på andra språk? Det händer väl, men som du skrev så gäller det ju att motparten kan det andra språket. Kan de inte det, så får jag ibland svårt att förklara vad det är jag menar. Då får jag beskriva och hålla på tills motparten kommer på det rätta ordet/uttrycket
  • Velour
    Midka skrev 2009-12-25 01:10:29 följande:
    Torrt och torrt... Torrt kan bli tråkigt... Jag hoppas att jag gör mina val med så öppna ögon man kan och jag är nöjd! Dock lite uttråkad ibland men då finns ju du här att prata med!!!!
    Det tror jag absolut att du är, klarsynt alltså.

Tack detsamma
  • Velour
    Midka skrev 2009-12-25 01:14:11 följande:
    Och vad baserar du det på? Du har givetvis missat sådandt som hör barnaåren till, typ napp, snuttefilt, hemgjord ord på svenska osv. Det du möjligen är svagare på är idiomatiska uttryck som 'att göra någon en björntjänst' men det är många svenskar som missar det med. Vad mer kan du ligga efter i.....
    Kanske det är så..Andra ställen jag är svag på är att använda rätt ord på rätt sätt. .
  • Velour
    Midka skrev 2009-12-25 01:15:00 följande:
    Gå och lägg dig så talar jag om i morgon vem som vann.... *he he*
    Visst
  • Velour

Chokladglass i våffelstrut!! Åt jag igår, trots att det var kallt ute.

• Midka

Etnisk svensk.... Jag vet mycket väl att man inte har fullt språk om man inte (i princip) vuxit upp med två föräldrar som använder varsitt språk och vistas ungefär lika mycket i båda länder men jag ser ju att det finns stora brister hos folk i det egna landet så vem talar 'bäst' svenska? Jag tror många gånger att de som har två språk talar bättre för de har större medvedenhet.

Likväl känner jag mig utanför då och då på svenska eftersom jag flyttat från en kust till en annan och delar inte mitt nya hemplats´ historia så jag har omvärderat detta ganska mycket.

Svar på tråden Tråddödare igen....