Inlägg från: RockBella |Visa alla inlägg
  • RockBella

Är du oroad över invandringen?

empresskaren skrev 2009-10-02 00:32:43 följande:
    Rockbella - Jag är förvirrad. Du sa att bara flyktningar borde få komma hit eftersom din pappa var det och så sen sa du att hans mamma fick komma hit men hon var ingen flyktning utan en invandrare. Så enligt dig, din egen farmor får inte vara här?
    Fel. Jag har aldrig skrivit enbart flyktingar ska komma hit just för att min pappa råkade vara det. Läs om läs rätt.

Jag tycker inte att man ska skicka tillbaka folk som redan fått medborgarskap. Men nej, min farmor har egentligen inte mkt här att göra. Hon har det bra i sitt hemland som hon ofta besöker och där bli hon behandlad som en drottning utan dess like, så jag egentligen inte varför hon skulle hit till att börja med.
  • RockBella
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 22:02:07 följande:
    Nu menade jag inte just det inlägget utan de ÖVRIGA 6 gångerna du skrivit: Källa? Källa? Källa? Källa? Källa? Källa?
    Ja, jag undrar exakt varifrån de har fått den såkallade "informationen" ifrån =)
  • RockBella
    TereseA skrev 2009-10-02 22:20:39 följande:
    fast din farmor kanske inte trivdes då i sitt hemland..ibland vill man börja ett liv någon annanstans..varför skulle man inte kunna få flytta till annat land..?måste jag bo i Sverige bara för att man är född här..jag skulle gärna vila bo i Köpenhamn t.ex.....så länge jag fått jobb el så innan jag flyttar dit. Jag anser att en människa får leva var som helst på jorden..
    Jag har inga direkta åsikter om huruvida du ska få jobba och/eller bosätta dig i Danmark, det ska våra upp till dom.

Men det är enligt mig inte hållbart att ta in ALLA som vill flytta till Sverige bara för att de "inte trivs" i sitt hemland.
  • RockBella
    MijaMia skrev 2009-10-02 22:29:43 följande:
    Nu har jag suttit på föreläsning hela dagen där en föreläsare från Irland har hjälp oss "fred, konflikter och utvecklings studenter" att förstå varför konflikter som denna uppstår. Folk är rädda för förändring helt enkelt. (För att göra en mycket lång utläggning kort) Det är därför Du, DU och Du där borta sitter och diskuterar. Jag tror att det saker (världen, landet) är i förändring (vilket de ständigt är) är det bättre att omfamna det, än sätta sig emot. Detta är naturlig förändring, invandringen kommer inte upphöra, sverige ser ut som det gör. I stället för att tjafsa om hur hemskt det är och hur hemska alla invandrare är, kanske vi skulle försöka vara lite konstruktiva. Föreläsningen fortsätter i morgon och jag tänker ta upp denna tråd som exempel, inga namn, inga länkar, bara berätta om mina observationer. För jag är uppriktigt intresserad.
    Jag är absolut inte rädd för förändring. En förändring hade varit om vi enbart tog in flyktingar, och den föräbdringen hade jag, som du själv uttrycker det, "omfamnat".
  • RockBella
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 22:53:34 följande:
    Har räknat. Kolla dina egna inlägg ska du få se.
    Har räknat vad? Antalet gånger jag frågat efter källa? Varför skulle det vara intressant? =)
  • RockBella
    MijaMia skrev 2009-10-02 23:56:01 följande:
    Och om vi tar in invandrare OCH flyktingar, är det ingen förändring?
    Hur är det en förändring jämfört med hur vi gör idag?
    Alla är till viss grad rädda för förändring, helt naturligt.
    Jag är inte rädd för förändring i sig.
  • RockBella
    TereseA skrev 2009-10-03 00:06:52 följande:
    man flyttar oftast inte för att man inte trivs i sitt land..antar att dem flesta flyttar för att få en bra en bättre framtid för sig själv och sin familj..man kan jobba och bo bra och leva i demokrati som det inte är i många länder även om dem "säger" det. Sen kan man ju undrar vad du menar med ta in.Flesta är ju hitsmugglade så man inte vet hur dem konmmit in?vilket land ska man utvisa dem till,när migrationsverket inte vet vart dem kommer ifrån?många har ju inte äns så dem kan legatimera sig ju.
    Det finns en hel del som flyttar hit bara för att de känner för det. Jag syftar inte på flyktingar, utan övriga invandrare.
  • RockBella
    TereseA skrev 2009-10-03 01:40:42 följande:
    och...varför skulle inte dem får flytta hit och bo?..så länge man sköter sig och skaffat jobb innan?..många som flyttar hit har kanske inte jobb innan men dem känner folk som dem kan bo hos..
    Låt jobben gå till de som redan är här.
  • RockBella

Dorian Ertymexx skrev 2009-10-03 12:09:55 följande:

Nåja. Jag vet inte om jag håller med där. Att skicka tillbaka homosexuella till tortyr och avrättning vet jag inte om jag direkt anser vara vettigt. Men det kanske bara är jag.
    Syftar du på de där Egyptierna? Jag tror t o m vi fick en liten prick i registret för det av FN, eller hur det nu var.

Dagens mått på vilka som är flyktingar enligt migrationsverket kan nog uppgraderas =)
  • RockBella
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-03 19:52:06 följande:
    Nej Egypterna var inte homosexuella. Utan vi skickar tillbaka en massa folk som är hotade till livet av diverse olika saker. Och det tycker jag inte är rätt.
    Har jag aldrig påstått heller =)
  • RockBella
    MijaMia skrev 2009-10-04 10:28:11 följande:
    Aha, so tables have turned now eh? Ni är "livrädda" för att diskutera integrations och invandringspolitiken för att ni ve och fasa kan bli kallade rasister. MEN när vi sedan tar upp problemen, då hör man (detta är inte första gången du vet Stinky) att om man tycker sverige är så dåligt, ja då ska man flytta. Vi försöker ju bara diskutera och peka ut problematiken. Visa gärna "källa" på när någon påstår att Sverige är fruktansvärt dåligt. Att belysa problem är knappast samma sak som att säga att Sverige är dåligt, men jag borde insett att det finns folk i tråden som ser hör och läser vad de vill (vilket oftast är deras egen röst). Tycker du själv att det du skrev känns som ett konstruktivt inlägg i debatten? Eller du kanske har positivare erfarenheter av mottagandet av flyktingar och Migrationsverkets handläggningstider?
    Personligen är jag inte livrädd för att bli kallad rasist, för att jag vet själv att jag inte är det och det räcker gott och väl för mig. Men vissa människor har inte mkt till argument och viftar bara med rasistkortet så fort man kritiserar invandringen.
  • RockBella
    MijaMia skrev 2009-10-04 15:24:49 följande:
    Har inte sett en enda människa i tråden som gjort det. Allt jag hör är ett himla tjat om det. När JAG sedan kritiserade invandringen sa någon "Om Sverige är så dåligt, flytta". Sedan känns det rent spontant, att de som har minst argument är de som gång på gång säger "De tar våra jobb"...
    Möjligtvis inte i den här tråden. Men det är min personliga erfarenhet av vissa andra människors sk "debattskills".

"De tar våra jobb" är ett argument, om du däremot tycker att det är ett bra och grundat argument är en annan sak.

Tar och tar, oavsett så tycker jag att vi ska låta jobben gå till de som redan är här.
  • RockBella
    Velour skrev 2009-10-04 15:50:28 följande:
    Jobben går åt de som är lämpade för det. En som bott här i 30 år är kanske mindre lämplig för ett jobb än en som kom hit för 1 år sedan. Skulle alla länder resonera som du gjorde, skulle ingen människa från något av jordens alla hörn någonsin kunnat utvandra till andra länder (i mer modern tid). Ingen skulle vara välkommen till andra länder. Skitdåligt faktiskt!
    Stämmer inte. Folk skulle kunna utvandra till länder som behöver arbetskraftsinvandring och som tar emot flyktingar (om man är flyktingklassad.
  • RockBella

mrs Elliott skrev 2009-10-04 21:13:33 följande:

Såg just dokumentären "värre än djur" på tvåan om hederskultur och homosexualitet,och där satt en grabb från Skåne med arabiskt ursprung som var homosexuell och fötvivlat försökte få skyddad identitet samtidigt som han försökte förklara för den rätt nollställda kvinnliga polisen hur utbrett det här är och att man kan inte tämja en hel kultur med svenska lagar,varför säger ingen i sverige ifrån?! Fyfan vad jag led med honom . Och yesss ,som på beställning är jag återigen oroad över invandringen .Men det var väl svensk propagande mot invandrare och han satt säkert och blåljög ;)
    Oja, han ljög rakt av. Bara påhitt. Han var säkert en främlingsfientlig nazist egentligen...
  • RockBella
    MijaMia skrev 2009-10-04 21:28:39 följande:
    mrs Elliott skrev 2009-10-04 21:13:33 följande: Jag förstår inte vad du vill säga med det inlägget?
    Att dokumentären gör henne oroad över invandringen?
  • RockBella
    Jmia skrev 2009-10-05 00:57:06 följande:
    Vem har påstått det?
    Jag har inte påstått att någon har påståt det =)
    Vem har insinuerat det?
    Jag har inte påstått att någon har insinuerat det =)
    Vad har detta med topic att göra hoppas du?
    Inget. Precis som att vissa av dina inlägg inte har något att göra med tpoic, utan precis som mitt inlägg är ett svar på ett annat.
  • RockBella
    TheCoopers skrev 2009-10-05 08:56:31 följande:
    Ska du inte fråga om han var flyktingklassad ?
    Närå, för han ljög bara rakt av, det finns ingen hedeskultur! Alls, någonsin!
  • RockBella
    MijaMia skrev 2009-10-05 14:53:25 följande:
    Ok...vem har påstått det?
    Har jag påstått att någon har påstått det? =)
  • RockBella
    TheCoopers skrev 2009-10-05 15:56:34 följande:
    Vem har sagt det`?
    Har jag påstått att någon har sagt det? =)
  • RockBella
    MijaMia skrev 2009-10-05 16:02:43 följande:
    Och när man tröttnar, för att man inte får något ut av det, är det populärt att säga; "Ja, när man saknar argument drar man" "Blev det jobbigt nu?" "Ja, det brukar låta så" "Dags att sluta nu va?" Fast man bara är grymt trött på att inte KOMMA NÅGONVART!
    Ja, det är ju DET det handlar om, verkligen =)
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?