• anne h

EyeQ

Vi har kört med EyeQ här sedan i fjol, 1½ år. Ibland funderar man ju på om det verkligen fungerar/ger någon effekt, eller om barnet ändå skulle lärt sig samma saker.. Det är ju dessuotm mycket dyrt..

Nu tog den EyeQ sonen har slut i augusti, den måste beställas då affären inte har hans smak i lager och det tar någon vecka när jag väl kommer mig för att komma till affären och kan beställa den..
    Detta resulterade i att han var utan i ca 1 månad.. och uj så det märktes! Han var inte alls lika koncentrerad, hängde inte med lika bra, talade sämre.. så när han fått EyeQ igen så blev allt bättre ganska snart.

Gissa en gång om jag kommer sluta med EyeQ nu när jag sett skillnaden!

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Svar på tråden EyeQ
  • anne h
    miramamma skrev 2009-09-30 15:52:36 följande:
    Vi har gett Mira flytande Eye Q sedan Januari. Först 3 teskedar per dag i 12 veckor när vi började sedan 1 tesked per dag. Men jag har börjat fundera om jag inte skulle ha sänkt dosen. Kanske skulle vi behållit den höga dosen och fått ännu bättre resultat. För fungerat har det absolut gjort. Ni som ger flytande Eye Q, ger ni 1 tesked eller 3 teskedar per dag?Mira har Ds och är 3 1/2 år.
    jag fortsatte med den högre dosen.
  • anne h
    malininorrköping skrev 2009-09-30 21:13:45 följande:
    Ännu en fråga ...min son ska ju utredas snart...är det dumt att börja med eye-q innan utedning. Så att de får rätt bild menar jag?
    Om EyeQ eller annan olja kan hjälpa såpass att han inte får en diagnos torde det väl bara vara bra, eller vad tror du?
  • Little Ms Chatterbox
    hocuspocus skrev 2009-09-30 21:04:17 följande:
    Jag frågade på Försäkringskassan om vi kunde ta upp det, men det fick man tyvärr inte. Man tycker att man borde få det då det gör sådan stor skillnad på barnet. Det blir mycket pengar i längden, men det får det vara värt!
    Jag har funderat på det där, apoteket har börjat sälja Eye Q nu så snart kanske läkare kommer kunna börja skriva ut det. Även om det inte kommer ingå i högkostnadsskyddet så är det ju ett framsteg och kanske lättare att få med det i vårdbidraget under merkostnader, kanske?
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Morkulla

Hej!

Jag köpte Omega-3 med extra EPA åt min son. Han VÄGRAR ta dom, tycker dom är för stora och det kan jag ju oxå tycka.. Hur stora är dessa Eye Q?

Läste detta på doseringen av Eye Q:
    "Första gången Du äter eye q tar Du 6 kapslar per dag i samband med måltid i 12 veckor. Kliniska prövningar visar att denna tid är nödvändig."

Hur 17 ska jag få i min 12-åring det???? Hur gjorde ni?

• Little Ms Chatterbox
    Morkulla skrev 2009-10-06 17:36:47 följande:
    Hej!Hur stora är dessa Eye Q?
    Nu har jag mätt Eye Q vanliga kapslar, De är ca 15 mm långa och 9-10 mm breda. Tuggisar är nog samma i måtten men de är lite mjuka så man kan klämma ihop dom lite innan de går sönder. Mor-EPA Mini junior är nästan 20 mm lång men å andra sidan så är de smalare, de är 6-7 mm.
    Dela upp kapslarna under dagen, var glad för varje han får i sig och öka upp till den högre dosen allt efter som. Någon kapsel är bättre än ingen alls Själva kapseln är bara ett skal så om han väljer att tugga sönder dom så gör det inget om han inte sväljer kapseln, bara den är tömd.
  • nilsen78
    Morkulla skrev 2009-10-06 17:36:47 följande:
    Hej!Jag köpte Omega-3 med extra EPA åt min son. Han VÄGRAR ta dom, tycker dom är för stora och det kan jag ju oxå tycka.. Hur stora är dessa Eye Q?Läste detta på doseringen av Eye Q: "Första gången Du äter eye q tar Du 6 kapslar per dag i samband med måltid i 12 veckor. Kliniska prövningar visar att denna tid är nödvändig."Hur 17 ska jag få i min 12-åring det???? Hur gjorde ni?
    Min 12 åring tar oxå 6 tabletter/dag, 2 morgon, 2 middag och 2 kväll, har inga som helst problem med att ta dom...Han äter eye q, första gången vi provar på honom, så jag vet inte skillnaden på de olika kapslarna, storleksmässigt alltså....Ska bli spännande att se om det funkar för honom, se om han kan koncentrera sig bättre på mattelektionerna främst, där han han gärna "svävar" iväg lite och hamnar lätt efter pga av dålig koncentration i nuläget....Han är medveten om att dessa kan hjälpa honom, så därför är det inga problem för honom att ta dom
  • Fiolina

Jag ger min 13 åring både mor-epa och eye-q, varvar lite beroende på vilket humör hon är på, vissa dagar är det jobbigt att ta 6 st då är det lättare med 1 stor mor-epa tablett, andra dagar tar hon 3 på morgonen och 3 på kvällen,
    för oss har det blivit ett jätteskillnad, framför allt i hennes humör, hon är jämnare och inte lika utåtagerande som förrut, hoppas att det ska börja märkas i skolan också, hon har bara ätit i en månad ännu.

• Little Ms Chatterbox
    Fiolina skrev 2009-11-02 09:50:30 följande:
    Jag ger min 13 åring både mor-epa och eye-q, varvar lite beroende på vilket humör hon är på, vissa dagar är det jobbigt att ta 6 st då är det lättare med 1 stor mor-epa tablett, andra dagar tar hon 3 på morgonen och 3 på kvällen, för oss har det blivit ett jätteskillnad, framför allt i hennes humör, hon är jämnare och inte lika utåtagerande som förrut, hoppas att det ska börja märkas i skolan också, hon har bara ätit i en månad ännu.
    Ger du Mor-EPA mini junior eller bara Mor-EPA? I den senare är det inte Omega-6(GLA).
    Vad jag har märkt när jag ger mina barn så blir det bästa effekt om man ger Omega-3 & -6 i kombination. Vet att det kan vara svår att få i arga och sura barn när de trilskas men tänkte bara skriva så du inte missat den infon.
  • Fiolina

Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-02 10:12:11 följande:

Ger du Mor-EPA mini junior eller bara Mor-EPA? I den senare är det inte Omega-6(GLA).Vad jag har märkt när jag ger mina barn så blir det bästa effekt om man ger Omega-3 & -6 i kombination. Vet att det kan vara svår att få i arga och sura barn när de trilskas men tänkte bara skriva så du inte missat den infon.
    Åh tack för den infon, det visste jag inte, jag ger mor-EPA, de sa när jag köpte den att eftersom hon är 13 år så var det bättre än Mini som är upp till 12 år om jag minns rätt. Kanske ska koncentrera mig på eye-q enbart i fortsättningen.
  • Little Ms Chatterbox
    Fiolina skrev 2009-11-02 12:08:28 följande:
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-02 10:12:11 följande: Åh tack för den infon, det visste jag inte, jag ger mor-EPA, de sa när jag köpte den att eftersom hon är 13 år så var det bättre än Mini som är upp till 12 år om jag minns rätt. Kanske ska koncentrera mig på eye-q enbart i fortsättningen.
    Kombinationskapslar/flytande oljor finns det i många varianter så just Eye Q behöver du inte ta om det är svårt att få många kapslar en jobbig dag. (Efalex, Eye Q, Mor-EPA mini junior, ABC-EPA är både Omega-3 & -6, finns säkert några till, bla en som är helt vegotarisk.)

Men eftersom hon säkert behöver Omega-6 också så kanske du ska fortsätta ge det, Omega-6 finns också som kapslar, Efamol eller Qarma är de som jag har testat själv.
    De flesta barn med ADHD och liknande problematik brukar behöva ligga på högre dos hela tiden. Jag ger 2 Mor-EPA mini junior på morgonen och 2 Eye Q på kvällen till sonen.
Svar på tråden EyeQ