Inlägg från: Zvartaliljan |Visa alla inlägg
  • Zvartaliljan

Vi som shoppar danska barnkläder del 15

Duntoffla skrev 2009-12-19 20:48:46 följande:
    Ok, tack! Känner inte för att ta kontakt med min gamla då jag typ tackat nej till alla hennes mail men inser nu att jag vill ha ett par saker. HUr mkt kostar frakten?
    hmm kommer inte ihåg, tror det är typ 30kr och sen tillkommer fakturaavgift.
  • Zvartaliljan
    Busbellan skrev 2009-12-19 22:46:41 följande:
    Måste fråga er här i tråden för att jag antar att vissa här är likadana som mig Jag shoppar alltid massvis (enligt vissa alldeles för många) julklappar till barnen. Jag älskar att göra det och fixa med paketen och älskar att se när de sitter där med en stor hög med klappar framför sig på julafton. Men oj vad folk kan reta sig på att man handlar mycket julklappar, tycker det ändå vore upp till var och en. till och med från släkten får man pikar. Visst jag hade förstått det om vi suttit där på julafton och mina barn fått dubbelt så många klappar som kusinerna, men så är det inte. Vi delar ut det mesta av paketen på morgonen och sen har vi bestämt att timten på em har 4 paket till varje barn så alla får lika många då.
    Jag tycker alla gör som de själva vill

Av oss får Maia inte mycket...men det är också för jag vet att hon får så mycket av släkten på båda hållen. Det är jättesvårt att köpa något till henne då vi inte vet vad andra köpt, o vill inte stå där med dubbelt sen.

Så nu får hon "bara" en dinosauriebok, en tröja och ett par klackskor från oss. Jag ville köpa en stor bondgård på öb och en bebisdocka med ljud men vi köper det efter jul när vi vet vad hon fått av andra istället...
  • Zvartaliljan
    Busbellan skrev 2009-12-19 23:03:35 följande:
    Ja, här blir det i princip inget från släkten, bara från farmor och farfar (men de köper vi också så det vet vi vad det är ) eftersom barnen har 18 kusiner+ 2 bonus så har vi gett upp att köpa till släkten, Vi lägger de pengarna på våra egena barn som vi vet vad de vill ha och behöver istället
    Ja här finns ju hittils bara 4 kusiner så inte så jättemånga Maia är ju enda barnbarnet på farmor och farfars sida så hon får ju en del av dom då.
    Vi har ju däremot många syskon, F har 4 o jag 5 men i min familj lottar vi så jag köper till lillsyrran i år från oss allihopa och min storasyster köper till mig o.s.v
    Mycket bättre än att få småsaker av alla, istället kan man önska sig något "ordentligt". och så slipper vi stressen av att hitta till allihopa...och fokuserar på barnen istället, så hos oss brukar de vuxna få 1-3 paket var medans barnen får typ ett 20-tal var, helt överösta

Så de jag haft att handla till i år har varit lillsyrran, 4 syskonbarn, Maia, Mina föräldrar, svärföräldrarna och Felipes syskon. Det har varit tufft nog tycker jag, skulle nog inte orka så många fler!
    Sen finns ju min farmor, mormor och lite fastrar o så men där blir det alltid en julgrupp eller typ alladinask...de förväntar sig inte mer.
  • Zvartaliljan
    Greksmurfen skrev 2009-12-19 23:43:42 följande:
    nopp, tänk om det va så enkelt =S.... haft så över typ 1 år nu.. hade nga ggr innan med men de eskalerade mer efter jag fick min son. ska prata med läkaren pånytt på måndag på VC....man e bara så less på det hela, ständigt behöva bära med sig tab för smärta, å för att lugn ner magrörelserna när det kommer. varit inne på akuten med flertalet ggr för att ja inte kunnat hejda magontet... man e rätt dubbelvikt när det kommer tyvärr....
    Om det eskalerade efter du fick Maxen så kan det mycket väl vara Chrons eller Ulcerös colit. Jag har Chrohns och mår bättre under graviditet men efteråt blir det ett helvete, det beror på att under graviditeten ökar kroppen sin produktion av kortison så du får en naturlig behandling mot inflammationen, men efteråt blir det då värre när kroppen slutar producera så mycket naturligt kortison. Därför har jag nu fått hem två stora kuvert med provrör och en massa remisser om provtagning...inte skoj men de vill ha det förberett när bebisen kommer. 
    Det är ju även pga min sjukdom som jag har lågt b12- och järnvärde.
    När Maia var runt 6 månader blev jag inlagd i flera veckor och fick inte äta något, låg bara med dropp för då var tarmen helt förstörd. Samma sak igen när hon var runt 2. Det kommer i skov så jag räknar med att bli riktigt dålig till våren efter lillebror är född...jag har ju problem dagligen, men just cirka 1 gång/år blir det riktigt allvarligt (utan att behöva gå in på detaljer ).

Inte roligt men de behöver nog göra en sån där "trevlig" undersökning på dig och ta lite vävnadsprover...
  • Zvartaliljan
    Saraia skrev 2009-12-21 11:01:59 följande:
    ÄNTLIGEN har jag fått tummen ur o beställt molo prespring-10 NY/butterfly-tröjor t tjejerna! Har även köpt OT me and is cerisa velourbyxort som jag hoppas passar till. Stortjejen fick kaninknapptröjan av kusinerna i julklapp (redan firat jul m dem i förrgår)- SÅÅÅÅÅ fin!!
    Jag väntar också hem en butterflytröja som jag fyndade i julkalendern 369:- o sen 30% på det (ord.pris är väl 399) så jag är jättenöjd Tog även en robottröja och en rosa fleece Köpte ju fleecen från babyshop men den ska tillbaks för en söm var loss redan när jag fick den.
  • Zvartaliljan
    Helle skrev 2009-12-27 20:06:53 följande:
    God kväll!  Funderar lite på hur MAT-overallerna är storleksmässigt. Sonen är nu 108 cm. Vilken storlek skulle ni satsa på att ha nu och vilken till nästa vinter? Hur bra är de i förhållande till Molo?
    116 nu och 122 till nästa vinter. Maia är 98cm och måste ha 104
  • Zvartaliljan
    lillronya skrev 2009-12-27 20:25:01 följande:
    Hej Liljan! Hur mår du?
    Jag kämpar på...orkar väl stå på benen sammanlagt en timme per dygn typ. Har på en vecka gått upp 10(!)kg!!! På hela graviditeten har jag annars bara gått upp 8 så jag har verkligen svällt upp som en ballong nu! Bara vatten enligt läkaren...mina ben och fötter går inte att känna igen...har ultraljud och kontroll imorgon så vi får se då vad domen blir. För min del får de gärna plocka ut honom efter nyår...jag orkar inte med detta mycket längre till Har haft lite blödningar igen men inga värkar så jag är ju rädd att det inte kommer starta av sig självt igen på bra länge...

Imorgon föddes Maia...alltså på den dagen i graviditeten
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 15