• Tejja

Vi som shoppar danska barnkläder del 15

Är det förresten någon som har grå Molofleecen med rosa vantfickor hemma?

Jag sitter och tittar på min här och det ser ut som om de ljusgråa kantbanden är lite gråa. Fast jag tror att det är tyget som lyser igenom och inte att de är missfärgade. Hur ser era ut, om nu någon har de hemma. 
  • Tejja
    RååSa BuBBlan skrev 2009-11-15 18:39:10 följande:
    Ja struligt värre med bilderna Har du fått mail från mig? Minns inte vad vi gjorde upp där runt pengarna
    Ja, jag såg precis nu att jag fått mail av dig! Jag har inte riktigt kollat upp det där än, men jag tror att din flotta lunchbjudning tog hand om det mesta!
  • Tejja

Hej!

Här har jag oxå barn hemma. 2 av 3 är hemma idag. Alva har lättare feber och Neah vägrade overall eller överdragsbyxor idag så hon fick stanna hemma istället. Jag ORKAR inte tjaffsa med ungen längre. Hon bara tokskriker och blir helt förstörd om jag ska tvinga på henne kläder. Någon som har ett tips? Jag kan ju inte gärna låta henne gå i tights...

Jag känner mig som en usel mamma som känner så här, men Neah har varit hemma sedan i onsdags och jag skulle gärna haft henne på dagis idag. {#lang_emotions_embarassed} 

• Tejja
    Buttelina skrev 2009-11-16 10:20:21 följande:
    så roligt  fast alla julklappar är klara här tror jag. alla är inte inhandlade men vi har klart för oss vad det blir
    Oj, bra jobbat!! Vi har inte köpt någon än- inte ens kommit på vad någon ska få!
  • Tejja

Tack tjejer! {#lang_emotions_kiss}

JsN skrev 2009-11-16 10:45:08 följande:
    Vårt dagis har lugnt konstaterat att det händer att barn kommer i pyjamas med kläderna i en påse! Man får välja sina strider annars riskerar allt att bli en kamp. Att låta barnet välja att prova att gå ut utan ytterkläder är inte att förlora något, det är att ge barnet en möjlighet att förstå varför man ska ha overall på sig.
    Det är helt sant, jag borde ha tagit med overallen och satt på den på vägen till dagis istället! Men efter många galna fighter så tänker jag inte alltid helt rationellt!
    Fantastiska Skatt skrev 2009-11-16 10:39:44 följande:
    Mitt tips är att faktisgt låta henne gå ut så (om du inte orkar bråken) Jag lessnade på Oliwer och började med : Nähepp, då får du gå utan kläder, det är du som fryser inte jag - Vi har inga sådana bråk längre
    Jag ska göra det nästa gång!
    Morty skrev 2009-11-16 10:39:13 följande:
    Usch kramisar!!! Sådana duster är ingen skoj alls! Inte lätt men GE DIG INTE! Eller så får hon väl gå iväg i thights men ta med overall eller överdragsbyxor. Vi har alltid overall eller överdragsbyxor hängandes på dagis så får de åka i sina 'vanliga' plagg samt en jacka. Nu kör ju iofs vi så det är bara ut i bilen. Men hon kanske inser att det ÄR kallt.... Den där trotsen är skitjobbig!! *hejjar på Tejja-mamman*
    Tack! Hm, ge dig inte, eller gå iväg i tights- nu får du bestämma dig! Du är ju ambivalentare än jag! Närå, jag förstår vad du menar.
  • Tejja
    Buttelina skrev 2009-11-16 10:29:51 följande:
    du sådär var isabel också!! Hon bråkade VARJE dag om overallen.. så en dag när det var riktigt kallt och en massa snö ute och hon inte ville ha nån overall eller jacka på sig så lät jag henne gå ut i bara leggings, tshirt, skor och mössa kan säga att det inte gick EN minut ens förrän hon BAD om overallen sen var det inga problem
    Som jag sa, så gjorde jag så igår- och hon kom in igen- men jag kände idag att jag orkade inte hålla på...
    SmillaMilla skrev 2009-11-16 10:28:39 följande:
    Oj det låter jobbigt. Mitt tips är att inte ge dig.
    Fast ibland känns det som övergrepp när hon reagerar som hon gör...Då kändes det bättre att låta henne vara hemma, nu när jag ändå vabar.
  • Tejja
    Harley skrev 2009-11-16 11:00:51 följande:
    Har haft krångel med Cayennes påklädning av ytterkläder sedan hon lärde sig protestera. Typ hela hennes snart 4:a åriga liv.Kan tala om att hon går OFTA till dagis i bara innekläder. Alltså utan skor, mössa och overall/jacka. Tyvärr hjälper det inte att släppa ut henne oklädd. Vissa barn är så säger dagisfröknarna. Tro mig... Man blir GAAAALEN!!
    Men, ska ni gå in sedan, eller är de ute? För Neah har alltid utelämning.

Jag har även en inre fight. Samtidigt som jag vill se barnen och inte köra över dem- så sitter en annan röst på axeln och påstår att jag "tramsar med barnen" och att det bara är att säga auktoritärt; Så här gör vi- PUNKT!

Det blir lite jobbigt och svårtolkat för både mig och barnen att inte ara övertygad i sitt tillvägagångssätt...FÖrstår ni hur jag menar? (Snälla säg jag- et är så skönt att vara förstådd! )
  • Tejja
    Tjollabolla skrev 2009-11-16 10:28:10 följande:
    Är det ingen som har något fint flicknamn på lager?  Vi har lillasyster-namnbrist här hemma!
    Line eller Ines (Inez) kanske?
  • Tejja

Buttelina skrev 2009-11-16 11:17:28 följande:
    missade att du skrev att du gjorde så igår hitta inte det ..ibland orkar man inte... jag gick ut, låste dörren, så det inte var nån möjlighet att gå in igen, gick sen ut med overallen och en halvnaken isabel.. hon gav sig från den dagen
    Kanske skrev jag det jag aldrig! Jag kanske bara tänkte det !
    JsN skrev 2009-11-16 11:16:16 följande:
    Tejja, jag tror jag förstår, men vem är det som du tror ska ha åsikter om hur du gör? Varför tror du att någon (och vem?) skulle tycka att du var en dålig förälder för att du gör som du tror är bäst/enklast?
    JsN skrev 2009-11-16 11:22:58 följande:
    FAst när luther sitter på axeln så är det ju oftast för att man tror att andra tycker att man borde.
    seadwarf skrev 2009-11-16 11:19:54 följande:
    Jag gissar att hon själv inte riktigt vet vad som känns bäst o inte.. så kan jag känna ibland också... att jag ibland tror på en linje om att låta saker vara på barnens villkor och vara mjuk och följa de.. sen andra gånger kan jag tycka att jag borde vara mer rak och bestämd och visa att det faktiskt är jag som bestämmer... ofta blir det väl nåt slags mellanting ;p...
    Gu så kloka ni är!
    Denna gång handlar nog om både och. Oftast är det nog jag själv som "är de andra". Jag vill helt enkelt göra RÄTT.

Åh vad jag skriver och raderar och skriver och raderar- så svårt att sätta på print vad jag tänker, tycker och menar!
  • Tejja

För att bli lite mer topic igen-

Tips på bra baströjor- gärna lite längre som funkar till alla mololeggings jag köpt?
    Neah ska nämligan BARA ha leggings och tröja. Och alla kläder jag har här hemma är ju så mönstrade- förutom en del klänningar- men de vägrar hon ju ha på sig!

Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 15