• Henom

Vad tyckte du om barnprogrammet "Joelbitar"?

På tal om allt snack om DS-killen i Ica-reklamen...

Vad tyckte du om barnprogrammet "Joelbitar" som visades på 80-talet?

Det om en utvecklingsstörd pojkes vardag där han äter gräs, fyller år och allt möjligt, med den välkända signaturmelodin - "kommer du ihåg hur vi bada i havet, kommer du ihåg alla fiskar som simmade runt..."

Skulle det programmet funka på dagens ungar? Kan inte minnas att vår generation gillade det ens. Tvärtom var alla rädda för Joel som betedde sig så konstigt.
    Allt kändes ganska bisarrt.

• Svar på tråden Vad tyckte du om barnprogrammet "Joelbitar"?
  • ballerinamuffins

ja kom ihåg att ja ville träffa honom, han va så söt.
    han va annorlunda, men so what, det e va ja med.
    ne ja tror att barn behöver se att det finns annorlunda folk.
    tycker det ska göras fler filmer om funktionshinder, så dem förstår det bättre.
    i stället för att mobbas för att dem inte vet bättre...

• Henom
    ballerinamuffins skrev 2009-10-14 14:15:57 följande:
    ja kom ihåg att ja ville träffa honom, han va så söt. han va annorlunda, men so what, det e va ja med. ne ja tror att barn behöver se att det finns annorlunda folk. tycker det ska göras fler filmer om funktionshinder, så dem förstår det bättre. i stället för att mobbas för att dem inte vet bättre...
    Du anser inte att programmet kunde gjorts bättre, för att uppnå önskad effekt?
  • Pebbles82

Nu var jag rätt liten när jag såg det har jag för mig, men det var ju inget program som jag klassade som "bra" direkt. Kommer iaf ihåg signaturen!

Tvärtom rycker jag fortfarande till när jag hör namnet Joel. Hur fjantigt är inte det? Joel är ju ett ganska populärt pojknamn numera, men förhoppningsvis är jag en av få som associerar så pass långt.

Är lite splittrad till reklamen, det kan så lätt bli så fel. Men å andra sidan hade ju den där Köping-såpan också kunnat blivit helt fel.

• Henom
    Pebbles82 skrev 2009-10-14 14:18:01 följande:
    Tvärtom rycker jag fortfarande till när jag hör namnet Joel.
    Jag med. Associerar det tyvärr inte med nåt positivt. Det hänger väl kvar i ryggraden på nåt vis.
  • Motljus

Jag kommer inte ihåg den men sambon kommer ihåg den som tråkig.

• Cremo

Jag tyckte att programmen i sig var ganska tråkiga att titta på, det roliga var signaturmelodin.

Som jag minns det så insåg jag redan då vilken baktanke programmet hade, och accepterade det rakt av, och såg därför på Joel lite på samma sätt som jag tittar på upplysande dokumentärer idag. Jag tittade för att lära om något jag själv inte kommit i kontakt med.

Jag minns att en del tyckte han var äcklig och "rolig" (d.v.s. det var fritt fram att håna honom) och det tyckte jag var konstigt och barnsligt.

• JAG är BÄST

Tyckte han var sten cool
    Älskade att se han på TV.

Hade en tjej i min klass på den tiden då Joel-bitarna gick, som sa han är så söt å då jag blir vuxen så vill jag ha en liten kille som heter Joel och som har DS.

• Henom

Lever han än? Det går rykten om att han är död.

• Henom
    Cremo skrev 2009-10-14 14:20:24 följande:
    Jag minns att en del tyckte han var äcklig
    Ja, det minns jag också. Det känns lite som att bollen missade målet i detta program. Tanken kanske var god, men...
  • Cremo
    Henom skrev 2009-10-14 14:23:54 följande:
    Ja, det minns jag också. Det känns lite som att bollen missade målet i detta program. Tanken kanske var god, men...
    Fast jag menar att det var de som tyckte att han var äcklig som grovt missade målet. Hur kunde man, oavsett ålder, tycka att en liten pojke med DS är äcklig?! Inga goda tankar från det hållet...
Svar på tråden Vad tyckte du om barnprogrammet "Joelbitar"?