• Henom

Vad tyckte du om barnprogrammet "Joelbitar"?

På tal om allt snack om DS-killen i Ica-reklamen...

Vad tyckte du om barnprogrammet "Joelbitar" som visades på 80-talet?

Det om en utvecklingsstörd pojkes vardag där han äter gräs, fyller år och allt möjligt, med den välkända signaturmelodin - "kommer du ihåg hur vi bada i havet, kommer du ihåg alla fiskar som simmade runt..."

Skulle det programmet funka på dagens ungar? Kan inte minnas att vår generation gillade det ens. Tvärtom var alla rädda för Joel som betedde sig så konstigt.
    Allt kändes ganska bisarrt.

• Svar på tråden Vad tyckte du om barnprogrammet "Joelbitar"?
  • JAG är BÄST
    FinaTina skrev 2009-10-14 16:35:31 följande:
    Jag avskydde det programmet! Tyckte Joel var läskig, speciellt när han grävde sig i näsan och hostade slem!
    Öööh,, petar du dig inte i näsan?
    Hostade slem gör väl vilken människa som helst då dom är förkylda.

Fattar inte vad som är äkligt med det
  • Reglementet

Blä. Det är det värsta barnprogrammet någonsin.

• Colisa

Tyckte det var rätt trist, men man hade ju inte så mycket att välja på på den tiden, så visst tittade jag. Men det fanns ju liksom ingen handling, de hade bara filmat honom och familjen när de gjorde saker, rätt vardagliga saker. Jaha, liksom?

På den tiden var jag väl i sju-åttaårsåldern och faktiskt inte det minsta intresserad av att lära mig om hur familjer med DS-barn hade det, jag ville ju bara titta på tv för skojs skull.

• Cremo

JAG är BÄST skrev 2009-10-14 19:20:46 följande:

Vad är det som är konstigt med att Joel sprag omkring i en kyrka och hörde sin röst eka? ""Friska"" barn skriker ju för fan i tunnlar,,är det inte konstigt om nå då? Åt sniglar visst kan "vanliga/friska" barn stoppa i sig ena än det andra, allt från hundskit/kattskit, stoppa in en hel näve med snad i munnen,,niiiice peeling för tänderna,,å vem fan vet vad som var i den sanden . Men Joel den smarta killen äter delikatesser . Tråkiga upplagda program?? Nej det anser jag inte, däremot mycket lärdom om hur det är att se hur familjer har det med ett barn med DS.
    Att han skrek och lyssnade på ekot var inget konstigt i sig. Det som är konstigt är att de gjorde ett helt program som gick ut på att de filmade när han gjorde enbart det (som jag minns det). Om man ska snacka programidé bör man väl ha en inledning, en upptrappning, ett klimax och en avslutning för att det ska vara ett mindre "tråkigt upplägg"..? Det trodde jag var grundläggande oavsett vad man vill visa/ har för tema, men det är klart att man kan ha olika smak.
  • Runguska

Jag tyckte att det var tråkigt då jag bara ville titta på tecknat samt Pippi och Emil. Minns att jag inte ens tittade så jag hade ingen syn alls på Joel.

• FlickaMedGuld

Jag tyckte avsnitten var jätteläskiga. Tittade på något avsnitt på youtube nyss och får rysningar. Musiken i kombination med ett läskigt upplägg... Nej, jag förstår inte grejen.

Effekten det hade på mig som barn var att jag tyckte Joel var läskig. Han betedde sig inte som andra barn och jag reflekterade väl aldrig över varför, han var bara läskig. Det bodde en pojke med DS i vårt område så jag och mina lekkompisar som såklart också sett Joelbitar tyckte tyvärr den här pojken var annorlunda och läskig. Kanske inte riktigt förväntad effekt från programmakarna.

Diskuterade faktiskt Joelbitar på en fest för ett antal år sedan och det var ingen där som gillat programmet. Folk hade mest tyckte det var läskigt eller äckligt. För inte var det direkt pedagogiskt gjort.

• Hon den an0nyma sn0karen

Hatade joelbitar, blev inte bättre på högstadiet/gymnasiet när folk som slag ord till varandra sa "du är fan joelbitar" . Tycker personligen det här programmet kanske gav mer fördommar om ds än det normaliserade ds.

• Dr Mupp

Läskigt och tråkigt. Vet att jag funderade på vad som var fel med Joel.

Nu som vuxen kan jag mest fundera över vad föräldrarna tänkte, de borde ju ha fattat att Joel barnprogram inte är en hit och jag tycker synd om Joel många tycker är äcklig och läskig. Han var ett barn som inte kunde ro för att hans föräldrar inte kunde förstå konsekvenserna.

• Zamorak

Gillade inte de som liten o gillar de än mindre nu som vuxen.

• hönamor

Kommer inte riktigt ihåg programmet men kommer ihåg signaturmelodin o kommer ihåg att jag tyckte det var kul för jag hade en bror som oxå hette Joel.

Svar på tråden Vad tyckte du om barnprogrammet "Joelbitar"?